airbag säkerhetsväst Hit-air

AnnR

Trådstartare
Ramlade av ensam i skogen före jul (på årets mörkaste dag dessutom). Det går på ett ögonblick och så ligger man i backen. Tyckte jag hade en samlad galopp, men vad hjälper det när ouppfostrade rådjur hoppar fram bakom buskarna..

Fick mig i alla fall en tankeställare och efter noggrann googling hittade jag Hit-air airbag väst som jag tycker verkar perfekt. Nån som har erfarenhet av den??

Ramlade av ensam i skogen före jul (på årets mörkaste dag dessutom). Det går på ett ögonblick och så ligger man i backen. Tyckte jag hade en samlad galopp, men vad hjälper det när ouppfostrade rådjur hoppar fram bakom buskarna..

Fick mig i alla fall en tankeställare och efter noggrann googling hittade jag Hit-air airbag väst som jag tycker verkar perfekt. Nån som har erfarenhet av den??

Jag har en Hit-Air, super nöjd med den. Gillar särskilt att den skyddar nacken om man ramlar av!

Hoppar in med en fråga, hoppast det är okej...

Hur långt ifrån sadeln kan man vara innan västen löser ut? Jag brukar ibland hamna en bra bit fram på halsen på hästen pga bockning etc., men brukar lyckas hålla mig fast och kliva tebaks i sadeln - ser för mig att om det i det läget smäller till i patronen så kommer jag garanterad ramla av..... :cautious: :p

Hur långt ifrån sadeln kan man vara innan västen löser ut? Jag brukar ibland hamna en bra bit fram på halsen på hästen pga bockning etc., men brukar lyckas hålla mig fast och kliva tebaks i sadeln - ser för mig att om det i det läget smäller till i patronen så kommer jag garanterad ramla av..... :cautious: :p

Det behövs ganska häftigt ryck för att den ska blåsa upp. Har själv hamnat fram på halsen flera gånger utan att något har hänt! Fast kanske inte är perfekt om man har en häst som man vet vägrar var annat hinder...:)

Kul att hitta en tråd om Hit Air, jag har kollat runt lite efter en jag med. Var har du köpt din ifrån?
Det behövs ganska häftigt ryck för att den ska blåsa upp. Har själv hamnat fram på halsen flera gånger utan att något har hänt! Fast kanske inte är perfekt om man har en häst som man vet vägrar var annat hinder...:)

Är det en sån som fyller sig med luft och låter som ett pistol skott? Var någon artikel i en tidning jag läste.

Om det är en sån skulle jag aldrig rida i den. Hästen blir rädd, jag hamnar ur balans och trillar av och det kommer ett ljud liknande pistol skott och hästen drar iväg i panik. Då finns det risk att hästen tror att pistolskottet kommer hända nästa gång jag blir i obalans och blir skärrad och olycka händer.

De var väl utvecklade för motorcross och crossar blir ju inte rädda av höga ljud. Men kanske har de blivit tystare sen jag läste om dom:)

Jag har en Helite-väst. Jag vill bara inflika att den inte alls låter som ett pistolskott när patronen går av och fyller sig med luft.

Jag är väldigt nöjd. Den sitter bra och är snygg. Det är modellen med utbytbart softshellskal som jag har. Jag har provat den i skarpt läge ett par gånger och man landar mjukt.

Jag är väldigt nöjd. Den sitter bra och är snygg. Det är modellen med utbytbart softshellskal som jag har. Jag har provat den i skarpt läge ett par gånger och man landar mjukt.

Kul, det var den jag funderade på faktiskt. Har du västvarianten eller jackan?

Lika nöjd med båda? Och den låter inget när den löser ut? Ursäkta trådstöld men tänker att det är samma ämne :)

Ja det är jag. Västen är att föredra under varma sommardagar och jackan är definitivt guld värd på vintern.

Ett väldigt tyst pssst är vad ljud den maximalt framkallar. Min häst har aldrig reagerat på den och den har löst ut med mig sittandes på vid ett tillfälle. Anledningen var ett stopp framför ett hinder där jag var och vände framme vid öronen typ...

• Gilla
Reactions: Nox
Ja det är jag. Västen är att föredra under varma sommardagar och jackan är definitivt guld värd på vintern.

Ett väldigt tyst pssst är vad ljud den maximalt framkallar. Min häst har aldrig reagerat på den och den har löst ut med mig sittandes på vid ett tillfälle. Anledningen var ett stopp framför ett hinder där jag var och vände framme vid öronen typ...

Kunde du rida vidare efter att den utlöst, eller blev det för klumpigt?

Verkar va ett ämne som intresserar. Har kollat runt och Hit-air verkar ha bästa lösningen med den där nack kudden som blåser upp när man ramlar av?

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18