Agility, bomhållare - geni sökes

Blueberry

Trådstartare
Har någon här en smart lösning på hur jag med enkla medel kan fixa tävlingsgodkända bomhållare?

Min klubb behöver göra en insats för att våra hopphinder ska bli godkända för tävling. Vi har fina hopphinder som är ganska nya, men de har färdigmonterade bomhållare på tre höjder - och det känns helt onödigt att behöva köpa en nya igen.

De befintliga hållarna är lätta att ta bort - men vad ska vi ersätta dem med?
Inom hästhoppning finns det flera alternativ, men jag är lite osäker på vad som går att applicera på agility...

Det här vore en praktisk lösning:

s6300051_stor.jpg

Att fästa på en nyckelhålsskena eller liknande och ha en bomhållare som passar. Frågan är om det finns alternativ som fungerar för agility?

Sv: Agility, bomhållare - geni sökes

Jag har även tänkt på skenor för hyllsystem, typ elfa.
Men vad ska jag använda som bomhållare i så fall? :banghead:

Jag förstår inte :o...

Varför är inte de befintliga hinder/bomhållarna som ni har, godkända som de ser ut nu ( hur ser de ut?), och vad krävs för att de ska vara det i sådana fall?

Har du kollat i reglerna kring hur hopphinder ska se ut?

Jag kan inte reglerna i huvudet men ett tips är att börja där :)

Min klubb har två olika typer av bomhållare. På våra nyaste hinder har vi färdiga hål på en massa olika höjder och så linande hållare som du har på din bild, fast lite annorlunda. Goodla hopphinder Jenny Damm så kommer du till Deas Snickare, där finns bilder.

På våra äldre hopphinder är det inga hål utan man fäster med hjälp av en "skruv" som dras åt.
bomhall.jpg

Det känns ju som den allra enklaste lösningen?

Den där anordningen känner jag igen från idrotten på högstadiet (mååånga år sedan)..

Själv har jag funderat på (för hästar iofs) att helt enkelt borra en massa hål i stolparna, och använda två träplugg för att hålla upp bommen. Får samma effekt, men träplugg är _väldigt_ mycket billigare.
Egentliga tanken är att ha en massa träplugg redan i stolparna, så man inte behöver flytta pluggen. Dom är så billiga att en hundra plugg eller så inte direkt påverkar budgeten.

Japp, jag har koll på reglerna.
Det är därför våra hinder behöver "uppdateras".

Hopphinder
Detta hinder kan ingå i alla klasser.
Infångarna skall vara stabila medan däremot bommen skall vara lätta att riva samt
utförda av ett material som ej kan skada hunden.
Infångarna skall vara separata, de får ej sitta ihop i underkant.
Bomhållare som inte används får ej finnas på infångarna. Tjockleken på bommen
skall vara 28 – 50 mm och den får ej ha vassa kanter. Hindret kan variera i både
form och färg. Bommens färg bör avvika från bakgrunden så att hunden ser den
ordentligt.
Flerfärgad bom rekommenderas. Hopphöjden skall vara 25–35 cm i small, 35–45 cm
i medium och 45–65 cm i large

Det får alltså vara max en bomhållare på varje hinderstöd, och den hållaren ska gå att antingen byta ut eller reglera i höjd.

Jag behöver en lösning som går att applicera på våra befintliga hinderstöd, eftersom vi inte vill skrota våra hinder när det borde vara ganska enkelt att hitta en bra lösning. Just nu är jag inne på att använda elfaskenor och deras "pilers hook" som bomhållare, men jag tror inte att det egentligen är optimalt:
imageMain_73_955.jpg

Har någon här en smart lösning på hur jag med enkla medel kan fixa tävlingsgodkända bomhållare?

Min klubb behöver göra en insats för att våra hopphinder ska bli godkända för tävling. Vi har fina hopphinder som är ganska nya, men de har färdigmonterade bomhållare på tre höjder - och det känns helt onödigt att behöva köpa en nya igen.

De befintliga hållarna är lätta att ta bort - men vad ska vi ersätta dem med?
Inom hästhoppning finns det flera alternativ, men jag är lite osäker på vad som går att applicera på agility...

Det här vore en praktisk lösning:

s6300051_stor.jpg

Att fästa på en nyckelhålsskena eller liknande och ha en bomhållare som passar. Frågan är om det finns alternativ som fungerar för agility?

Det finns nyckelhålsskena med bomhållare för agility. Det är någon dansk som säljer det. Det finns på många klubbar i Skåne och är godkänt för tävling.

Tänker du på Knud Schlüter?
Jag hittade i alla fall det när jag googlade hejvilt nyss. Inga tydliga bilder dock...

Och nu har jag pratat med Hinderfixaren och är lite inne på Stallmannens spår.

Jag tänker någon form av hål och någon form av märlor, kanske?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka