Ägaren kräver nu pengar!

L

Laila87

Jag hade en foderhäst i 2 månader. Efter 3 v när jag hade haft honom visade han hälta, vet var ute 2 ggr och vid båda tillfällena sa dom att skadan var antagligen gammal och satt uppe i bogen.. Han fick vila i 1 månad utan resultat. Ägaren ville att jag skulle ta hästen till klinik och göra hälta utredning. Då fick jag reda på att hästen inte var försäkrad! Ägaren ville att jag skulle ta honom till klinik och stå för alla konstander. På kliniken sa dom att en hältautredning kan hamna på en summa på 8-9000kr. Jag hade inte dom pengarna så jag avbokade och sa upp kontraktet med omedelbar verkan.. Ägaren sa då åt mig att köra hästen till sthlm ca 20mil hemifårn mig. Jag körde dit honom och lämnade över ansvaret till någon annan.. Idag fick jag detta mail:

Slutfaktura

Stallhyra 2 manader a 1500 kr = 3000 kr
Hovslagare 890kr+530kr = 1420 kr
Kraft Groov 2x199kr = 398 kr
Fenylbutazon = 745 kr
Equiterapi = 500 kr
E vit = 185 kr
B vit = 135 kr

summa = 6383 kr

icabanken **** **** ****

Mvh Sara

Jag ska väl inte betala för en häst som jag lämnat ifrån mig allt ansvar för..
Vad kan hända? Vart ska jag vända mig? Hon kommer antagligen anmäla mig för det är hon tydligen duktig på har jag fått höra av tidigare fodervärd..
Hjälp....

Sv: Ägaren kräver nu pengar!

Nu vet jag inte vad som står i ert kontrakt men "säga upp avtalet med omedelbar verkan" kan man bara göra om någon utav parterna har brutit mot avtalet.
I annat fall har du fortfarande din uppsägningstid och även om du kör hem hästen så är du skyldig att stå för kostnaderna under denna tid - såvida ni inte kommit överens om annat.

Jag gjorde ju "kontraktbrott".. I kontraktet står inget om uppsägning utan bara att kontraktet förlängs med 2 månader i taget efter avtalsperioden.. Ägaren tog ju hem hästen och tog över ansvaret..

Du är helt säker på att ni inte har uppsägningstid? För det jag kan utläsa av hennes "faktura" är att den skulle vara på två månader - därav två månadshyror för stall etc.

Men du får ju stå för kostnaderna tills kontraktet går ut, så beroende på var i perioden du var så ska du ju betala för den period som är kvar. Att ägaren tog tillbaka hästen gjorde ju bara att du "slapp" sköta om den.

Ägaren bröt mot kontraktet redan när hon lovade att fixa över försäkringen på mig, men det fanns ingen försäkring. Så både hon och jag har brutit mot kontraktet och jag hade rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan..

Ja kontraktet går egentligen inte ut förän 20100101.. Så då måste jag alltså betala fram till dess om min uppsägning inte accepterades av henne...

Om man inte ser till att få bevis för att hästen är försäkrad innan man tar över den, och om man inte besiktigar den innan man tar emot den... då får man nästan skylla sig själv.

Visst, ägaren har säkert gjort fel om hon sagt att hästen var försäkrad fast den inte var det, fast varför kollade du inte upp den saken innan du tar emot och lovar att vårda hennes häst?

Man måste vara jättenoga när man lånar och lånar ut saker, så att man kollar att alla uppgifter stämmer och att allt finns nedskrivet hur man ska gå till väga.

Jaha så bara för att hon kanske inte accepterar min uppsägning så kan jag alltså bli tvungen att försörja hästen fram tills dess.. Men då borde jag ju även ha rätt att hämta tebax hästen..?

Låter skumt att det inte skulle stå något om uppsägningstid i kontraktet. Du borde nog dubbel kolla för att vara helt säker, kanske be nån annan titta på kontraktet också?
Såg att det var lång avtalsperiod, och tråkigt om du skulle behöva betala för en häst du inte har.
Men vad jag förstog så var det ägaren som sa åt dig att lämna tillbaka hästen och då är det ju på sätt och vis hon som också brutit kontraktet, även om du inte velat ha hästen pga skadan. Då om hon brutit kontraktet genom att hon vill ha hem hästen, så kan hon inte begära pengar av dig så vida det inte står någon uppsägningstid.
Hon kunde ju ha hävdat att du skulle behålla hästen tiden ut då det står i kontraktet. Det skulle hon väl gjort i så fall om det var så att du skulle betala för tiden ut.
Oftast brukar det väl stå i kontrakt att man har hästen och då betalar för dess underhåll. Har man inte hästen har man inget att betala, förutom då ev. uppsägningstid...
Står det något i kontraktet angående kontraktsbrott?

Så tolkar jag det, men jag är ingen expert på det juridiska som tyvärr är allt för inveklat........

Jag vet inte vad du ska göra, eftersom jag inte känner till omständigheterna i ert kontrakt. Jag kan skriva vad du kan göra, i detta fall kan du bestrida fakturan vilket är ett måste, annars kan avsändaren skicka denna till kronofogden för indrivning. Sen ligger bollen hos avsändaren, hur denne vill gå vidare. Men ta kopior på allt, skicka på posten med avhämtningskvitto så att du säker på att avsändaren får din bestridan.

Ägaren bröt mot kontraktet redan när hon lovade att fixa över försäkringen på mig, men det fanns ingen försäkring. Så både hon och jag har brutit mot kontraktet och jag hade rätt att säga upp kontraktet med omedelbar verkan..

Du borde ju ha sett att hästen inte haft någon försäkring tidigare. Funderade du inte på varför du inte betalade någon föräkring??

Besiktades hästen innan du fick den på foder?

Har det någon betydelse? Nu alltså, eftersom ägaren redan har gjort ett kontraktsbrott (om det nu står med i kontraktet), då borde det väl gå att säga upp kontraktet som hon gjorde, eller?
Om ägaren har brutit, samt Ts har sagt upp kontraktet, då är väl det inget som tyder på att hon borde betala de utgifter som uppstår.

Jaha så bara för att hon kanske inte accepterar min uppsägning så kan jag alltså bli tvungen att försörja hästen fram tills dess.. Men då borde jag ju även ha rätt att hämta tebax hästen..?

Accepterar hon din uppsägning behöver du ej betala. Men skriv papper på detta!

Ang om du har rätt att hämta hästen vet jag ej. Men skulle inte tro det!

8Vad jag vet)

Nej det va så att hon hade blivit osams med den tidigare fodervärden. Ägaren ringde mig en på torsdagen och berättade om hästen och sen va jag tvungen att hämta honom 3 dagar senare.. Hon sa att han va försäkrad och jag trodde på hennes ord, men sedan när det hade gått 1 månad visade det sig att det inte fanns noågon försäkring.. Dum som jag va tog jag hästen utan att kolla upp allt..

Står det ingen uppsägningstid i avtalet gäller HELA avtalstiden. Detta är inte helt ovanligt, då man ofta vill vara säker på att hästen inte kommer hem i förtid (anledningent till att man lämnar ut på foder är ju ofta att man inte har möjlighet att hästen för tillfället).

Att hon tagit hem hästen betyder ju inte per automatik att hon accepterat uppsägningen.

Frågan är hur avtalet i övrigt är utformat, står det i kontraktet vad som gäller med försäkringen?

Du har accepterat och mottagit hästen i det skick den kom, vilket skick det är blir svårt att säga eftersom ni struntade i veterinärbesiktning. Ägaren kommer säkert att hävda att hästen var frisk, och du har ju inte mycket att sätta emot eftersom den tydligen var frisk den första tiden. Som det ser ut nu har hästen skadat sig hos dig, och normalt sett är du skyldig att återlämna hästen i det skick du fick den - d v s frisk.

Kostander under tiden hästen läker ihop, kan komma att hamna på ditt ansvar.

Sen kan det hända att avsändaren väljer att ta upp det till tingsrätten, det är bra eftersom då får dom utröna var felet finns och vem som ska betala vad.

Ägaren bor i Thailand och allt skrev via mail idag.. Jag har väl inte direkt fått någon bekräftelse utan hon skrev sms om att jag kunde lämna honom på en gård i stlm dagen efter och det va en tjej som skulle ta ansvar för honom då..

AVTALSTID

Avtalet galler fran 20081106 till den 20100101 och forlanges med 2 manader i sander efter avtalad tid savida uppsagning ej skett senaste 2 manader fore avtalsperiodens utgang.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka