Äter sig egen skit!

LitenIsa

Trådstartare
Bara undrar, när de äter sin egen avföring vad är det då de har brist på. VIll inte ha svar som motion eller sysselsättning eftersom jag inte har någon häst som gör så här. Men diskussionen kom upp i stallet igår och vi kunde inte komma överens om vad det var.

nån slags vitamin, typ järn?

Någon som vet?
 
Det kan vara proteinbrist eller brist på grovfoder i foderstaten.

mvh Jessica
 
när min förra häst åt sin egen avföring fick jag rådet att ge honom foder jäst å då slutade han iaf...
 
Koprofagi (hästar som äter sin egen avföring) kan bero på flera orsaker. Vanligast är att mkt unga hästar äter avföring för att få ordning på sin tarmflora. Men även äldre hästar kan göra det om de har fått obalans i tarmfloran. T.ex. vid hastiga foderbyten, då kan mag/tarm-pulver hjälpa alt. A-fil.

Den allra vanligaste orsaken till koprofagi är när hästen får för lite grovfoder, det blir ett oönskat beteende precis som vävning och luftsnappning. Studier har visat att koprofagi är vanligast hos hästar som står på spån/torv.

/M
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 154
Senast: Krålus
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 153
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp