äter inget salt

J

Juice

jag bytte saltsten senast i somras och pållen har knappt fått i sig en tredjedel.. jag ger inget extra salt i maten och den är inte smutsig eller något så han borde ju slicka på den, eller?
jag rider honom sex dagar i veckan så hårt som underlaget tillåter -alltså inte särskilt ansträngande just nu, men så fort vi får chansen dressyrar vi på ordentligt.
han är en d-ponny på 12 år har bra kondis.
han äter:
8 kg hö
0,5 kg havre
0,2 kg betfor, torr, pelletterad
150 g krafft protein
20 g fosforbalans
1,5 kg morötter
saltstenen är placerad i ena hörnet av boxen och vattenhinken i den andra och han käkar höet mittemellan. ska jag flytta den till vattenhinken?
han har även saltsten i hagen.
ska jag göra något åt detta?

tack på förhand
juice
 
Sv: äter inget salt

Har du en ren saltsten (kritvit) eller en med andra mineraler i? (brukar vara något gulare)

Vissa hästar vill inte ha/behöver inte de övriga ingredienserna och ratar därför stenen om den innehåller mer än salt...
 
Sv: äter inget salt

Jag skulle nog ge 1 msk salt i fodret varje dag. Då vet du att hästen inte får ett underskott iaf.
(Och det blir inte något skadligt överskott heller.)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur mycket salt behöver hästen ha? Hur mycket är för mycket? Min häst har ingen saltsten eftersom han äter salt som godis. Har därför...
Svar
6
· Visningar
1 858
Senast: Wera
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 244
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 968
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Kan någon vänlig själ kolla om mineralerna stämmer?.. Hö: 8,2 MJ 54 g smb rp 4,4 g ca 2,1 g p 1,1 g mg 585 kg 10 kg hö 300 g...
Svar
2
· Visningar
643
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp