Äter hö`t väldigt dåligt

G

GULLAN

Hejsan ,finns det någon som kan ge mig ett tips om vad man ska göra om hästen inte vill äta höet.
Har en äldre varmblodskille som är i magraste lagret,har blivit väldigt insjunken vid höftbenen och revbenen känns rejält.
Problemet är att han nu bara äterca 8 kg hö.
höet har bra värden55g råprot per kgts
och 9 mj per kg ts
Han står på fri tillgång men drar mest bara runt allting i hagen och boxen ,brukar ge ca 12 kg per dag .Men det är alltid flera kg kvar
Han äter ca 2 kg kraft nya groov.Förrut fick han också ca 1,2 kg kornkross.Slutade med det eftersom han började äta mindre och mindre hö ju mer kraftfoder jag gav,men ser nu inte att han äter mer hö nu när jag har minskat kraftfoder givan.
Hur ska man göra .han är ju redan i tunnaste laget och kräver mer än 120 mj för att hålla hull då han rids ca 4-5 dagar iveckan lugn träning Ger även 2 dl olja.Vad skulle ni ha gjort ,dra ner ännu mer på kraftfodret eller? Höet har ju så bra värden att jag vill att han ska äta betydligt mer än så. Han är avmaskad och tänderna är fina.
 
Sv: Äter hö`t väldigt dåligt

Pröva att använda hö-nät...han kanske är kräsen och inte vill äta något han själv trampat runt i...ett annat tips är att tillsätta lusern i maten.
 
Sv: Äter hö`t väldigt dåligt

Är han helt frisk i övrigt? Pigg och glad? Han kanske har problem med magen/matsmältningen?

Har du provat byta ut lite av högivan mot Lusern hack?
Många hästar tycker Lusern är smaskens.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äter hö`t väldigt dåligt

Har du kollat tänderna på honom?? Han kanske helt enkelt har jättesvårt för att äta....?!
Vore det min häst skulle jag låta en veterinär undersöka för med så pass mycket mat borde han väl ha bra hull..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp