Äter enbart havre!

J

Jaba

Min pålla har fått för sig att matvägra nu.

Det började med att hon inte ville äta Soja som hon sedemera inte heler tålde.
Köppte då lusern som hon till en början åt av. INte allt för tjust men dom 0,4 kg hon fick på em låg inte kvar i krubban dagen efter.
Men sen hon har sätt att jag blandar in mineralerna och vitaminerna i lusernen så äter hon inte alls! INte ens betfor men mycket eller lite vatten i utan bara havre om det inte är något annat i.

Tidigare åt hon både havre med miner, vitaminer och flytande vitlök i så varför denna vatvägran?

Jag har även testat groov då jag tänkte att hon kanske skulle äta minerna med den. Pellets som pellets. Men icke då. Trotts att hon tills i höstas fick lite breed och sluka allt med hull och hår.

Så för att testa om hon åt lusernet när de låg på backen vilket hon inte gorde så äter hon inte upp hösilaget heller.

Vad ska jag göra med denna dam som enbart äter havre när hon dessutom behöver proteinrikare fodermedel?

Skulle igentligen behöva ge lraft protein oxå men de vågar jag inte börja med då hon med sälerhet skulle rata det oxå.

Är de ingen som vet om man kan köpa "smakprov" på granngården? Lite onödigt att köpa en hel säck med kraft för att sedan låta kasta allt.

Alla tipps motages tacksamt!
 
Hon kan ha på "känn" att hon fått i sig för mycket av någonting och därför själv försöker reglera intaget.
Mitt tips är att du låter bli mineraler o dyl under några veckor - hon hinner inte få någon brist på så kort tid.
Om hon äter havren o lucernen så varför hindra henne genom att ge något som gör att hon ratar den.
En häst som fodervägrar och som inte är dräktig, digivande eller sjuk kan ibland botas med lite hunger......dvs ta bort kraftfodret några dagar eller ge en giva/dag.
Hon klarar sig på grovfoder om hon nu inte är i tävlingstoppkondis för då kan det vara förklaringen till matvägran.
 
Hon äter inte lusernet över huvud taget längre. Trotts att jag inte lägger i mineraler.

Hon är i bra kondis nu, jag tävlar på låg nivå men de har jga oxå gort tidigare så de ska inte vara nått problem tycker jag.

De e bara det att jag tycker hon har tunnat ur över övelinjen ännu mera nu. Skulle höja kvoten för att jag tyckte att hon hade lite för dåliga muskler.
 
Höja kvoten låter som en bra ide. Jag är inte så insatt i lucern håller mig till de gamla vanliga - havre, betfor osv, vad har hon ätit förr om åren, har hon haft samma problem,är höt analyserat, är det något som är annorlunda.
 
Kompisen har en dam som en dag började peta i maten. Första steget var att hon lämnade mat men åt den senare. Nästa var att hon vägrade äta kraftfodret. Provade lite olika förslag, inget smakade. Bra hösilage, så paniken lägrade sig inte förrän hon började peta även i hösilaget. Vi provade då att ge henne en ordentlig kur med Mag/tarmbalans. På tredje dagen störtade hon sig över krubban och slukade ALLT. Både kraftfoder och grovfoder. Hon hade helt enkelt en störning i magen, kanske en pytteliten början till katarr vilket gjorde att hon hade problem med aptiten.

Nu äter hon av hjärtans lust, rensar allt och har ätit ikapp sig helt.

Prova gärna en kur med magbalans, det kan faktiskt vara så enkelt.
 
Förr har hon ätit havre,. korn och breed. Men för att få mer grovfoder och mindre karftfoder skulle jag ändra till lusern och soja. Så nu tror hon tydligen att allt jag lägger i krubban är äckligt. Eller så är de så att hon har lite ont i magen? Hon har ju oxå börjat med att sparka hejvilt när vi rider i ridhus så de kan ju vara någon störning. Och med tanke på att hon tidigare haft lite problem med magen så kan de ju vara en bra ide. Om jag mnu kan få i henne magtarm pulver så.... :D
 
För att det ska vara vits att börja ge sig på symptomen krävs givetvis också att man börjar leta efter problemet. Är foderstaten balanserad? Är fodret av god hygienisk kvalité? Dricker hästen som den ska? Är hästen stressad över något? (stallbyte, hagbyte, nya hästkompisar, annorlunda ridpass etc).

Matvägran kan ofta vara något finurligt i grunden...
 
Efter en vintervila så har vi kommit igång men vi gör inte något annat än förr och då va allting bra. Det enda anorlunda är att hon är väldigt vild när jag är i ridhus. Bockar och sparkar men de har jag faktist för mej att hon gorde förra vintern oxå.

Föresten så bytte hon hagkompis för ett tag sedan. Inna jag bytte till lusernet har jag förmej.
Men o andra sidan va inte dom så himmla bla kompisar heller.
I så fall skulle hon ha matvägrat i sommrast då hennes bästiis åkte bort. Då va hon lessen ska du veta men åt fortfarande som hon skulle.

För övrigt är foderstaten balanserad av bra grovfoder.

Vet du om man kan få ett litet smakprov på granngården?
 
Smakprov av vad? Mag/Tarmbalans? Kan jag inte tänka mig, men SÅ dyr är inte burken (det är en ganska liten burk, kostar väl 270 kr ungefär)
 
Tänkte mer på kraft protein och breed. Har redan köppt en säck soja och lusernet nu då som hon inte äter så jag vill inte gärna chansa en gång till.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min kille kommer snart gå ute dygnet runt. HUr tycker ni jag ska göra med fodret??? Höet kommer han få i hagen men behöver han lika...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Mahogney
·
Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 923
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp