äter bajs??

F

frallizz

vet inte om det är rätt ställe att skriva det här på, men iallfall.

min ponny har börjat äta bajs, äter inte allt skit i boxen bara lite..
men nått måste va fel tycker jag?
har inte ändrat hans forderstat eller träningen.. har haft samma foderstat i ca 1 år, och jag rider ca. 6-7 dagar.
vad kan vara fel??
 
Sv: äter bajs??

det kan ju bero på att det är ngt mineral som saknas eller så...räkna över foderstaten en gång till kanske.
vissa hästar får för sig att äta bajs ändå...om dom har tråkigt/för lite att göra.
Går han ute mycket? gör han det både inne och ute i hagen?
 
Sv: äter bajs??

har ingen aning om han gör det ute, men det kan jag inte tänka mig.
han går ute ungefär 8 timmar om dagen.. och han mår ju allmänt bra.
han äter inte mineraler, men äter ju krafft så får ju i sig det därifrån..
 
Sv: äter bajs??

Har också noterat att min gammelgubbe ätit djupfrysta lortar i hagen, jag undrar också vad han kan ha brist på. Har bara sett det ute. Hagen är stor så jag tycker inte att det borde bero på att han är uttråkad. Har börjat ge honom lite mer mineraler men jag vet ju som sagt inte vad som saknas!!!
 
Sv: äter bajs??

Jag har läst (kommer inte ihåg i vilken av mina foderböcker) att när vuxna hästar äter bajs kan det bero på 3 saker. För lite grovfoder, för lite protein i foderstaten eller rubbad tarmflora.

Så om hästen är bra i magen....
Kolla upp foderstaten så att det inte är grovfodret eller proteinförsörjningen. Det kan vara en kombination av dessa också som gör att hästen äter bajs.
 
Sv: äter bajs??

frallizz skrev:
har ingen aning om han gör det ute, men det kan jag inte tänka mig.
han går ute ungefär 8 timmar om dagen.. och han mår ju allmänt bra.
han äter inte mineraler, men äter ju krafft så får ju i sig det därifrån..

Är foderstaten uträknad?
För även om du ger ett så kallat fullfoder så är det inte säkert att hästens alla behov blir täckta allt beror ju på vad höet innehåller.
 
Sv: äter bajs??

gör som mirjada säger och räkna över foderstaten så förhoppningsvis hittar du nåt där som du lätt kan rätta till.. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 530
Senast: Sassy
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 299
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp