Är ridskolehästar generellt griniga?

tinjoh

Trådstartare
Jag har ju bara gått på en ridskola så vad vet jag, men djäklar vad de bits och sparkas. Inte helt kul att närma sig en spilta när man ser hur hästen börjar måtta med bakhoven innan man ens kommit in..! :o

Så ni som är erfarna; är ridskolehästar generellt griniga eller har jag haft otur?!
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Du gar nog pa en dalig ridskola. Men det finns gott om sadana ocksa. Generellt fler vet jag dock inte om de ar.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Tror det finns lika många "sura" vanliga hästar/trav/galopp/hobby/körhästar som det finns ridskolehästar. Skillnaden är att dom sura ridskolehästarna sällan får vara ifred och bara bli "störda" av en människa. Inte helt sällan är dom sura hästarna antingen hästar med hog integritet, hästar som lessnat på att ha för mycket människor runt sig eller hästar som varit på en ridskola länge och vet hur man kan slippa undan.

Många ridskolehästar testar också varje människa som kommer in till dom. För min del skulle jag uppskatta om fler ridskolor skulle tänka lite på hästens mentala hälsa också, och inte bara fysiska. Alla hästar passar inte som ridskolehästar. Tyvärr så kan en "sur" en vara en perfekt läromästare på lektionerna ändå, och då får man nog väga över om den hästen kanske ska ha en skötare som gör iordning dom flesta dagarna..
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Du gar nog pa en dalig ridskola. Men det finns gott om sadana ocksa. Generellt fler vet jag dock inte om de ar.

Håller med. Hästarna på "vår" ridskola är keliga och har öronen framåt när man kommer och ska sadla. Dock är personalen noga med att man ska visa hästarna respekt i stallet och inte klampa in och börja sadla. Inget spring, skrik eller musik på hög volym. Man kan inte ta sig dit utan bil, så det blir ingen fritidsgård heller.
Alla hästar har box, daglig utevistelse i stora fina kuperade hagar och under den varma årstiden så går de ute i flock hela nätterna (tas in i boxen på morgonen för mat och sömn innan e.m lektioner)

Det finns ridskolor i närmare mig där hästarna står i spilta och endast privathästarna går ute i rasthage. DÄR skulle jag aldrig låta mina barn rida. De hästarna är frustrerade och livsfarliga.. skulle jag också vara.

kan tillägga att vi har 8 mil enkel resa dit, men det är det värt.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Nej ridskolehästar är inte i regel griniga.
Inte om de blir skötta och hanterade på rätt sätt.

Det du beskriver låter mest som hästar som vantrivs, alla hästar funkar inte på en ridskola.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

På en bra ridskola, där hästarna får stå i boxar och slipper spring i sina "rum" så är inte ridskolehästar mer griniga än vad man skulle se i vilket stall som helst. Vissa hästar är ju lite skarpa av naturen, men när majoriteten av hästar på en ridskola är tjuriga så är det ett dåligt tecken.

Som barn red jag på en ridskola med spiltor. Det fanns inga hästar som någonsin bets eller sparkades, men ganska många kunde testa lite och en handfull var griniga hela tiden. Jag tycker att den ridskolan var duktig på att sälja hästar som inte trivdes, däremot har jag fått höra av köparna till ett par av de ridskolehästarna att de hittat låsningar i höfter, onda ryggar etc vilket gjorde mig oerhört ledsen :( Då fick man en förklaring till varför den där tjuriga märren alltid skulle backa, t ex.

Arbetstränar idag på en ridskola där alla ridskolehästar är dundersnälla, positiva, gosiga och sällskapssjuka :) Det springer mycket ungdomar på eftermiddagarna men de håller disciplinen och får lära sig att låta hästarna vara ifred.

Man måste ha stabila och snälla hästar på en ridskola. Jobbigt läge att lära sig göra iordning en häst om man inte ens får komma in till den... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Intressant att läsa era kommentarer.
När jag red på ridskola, nu är det väl 20 år sedan, fanns ett par hästar som var kända för att vara ilskna. Såhär i efterhand tycker jag hela situationen är märklig- dels antar jag att dessa hästar inte mådde bra. SEn tycker jag personalens hantering var märklig. Vid ett tillfälle blev en vän till mig riktigt illa biten i axeln/bröstet av en av dessa ilskna hästar och fick åka till akuten. Ridläraren som såg allt som hände kom fram och tröstade och sa att "denna hästen är ju såhär, man får hoppa undan snabbt när hon vill bitas."
Tycker idag det är märkligt att man som personal inte tar tag i sitationen mer. Dvs undersöker varför hästarna mår så dåligt så att de dagligen bits och sparkas. Ser över om eleverna behöver utbildas och behandla hästarna bättre. Eller om det är en stressig situation för hästarna.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Håller helt med. Även om vi hade teori på ridskolan jag red på som barn, så hade vi sällan ordentliga genomgångar av hästvett, hästens kroppsspråk, hur man beter sig etc. Vi fick lära oss att sadla och tränsa osv, men att hantera tjuriga hästar fick vi lära oss av att titta på de stöddiga, äldre tjejerna som egentligen mestadels skrek och slog på hästarna. Ridläraren fanns liksom aldrig med i stallet när vi gjorde iordning.

Ju äldre man blev, desto säkrare blev man, men inte var det ridskolans personal som lärde mig. Det var alla äldre stalltjejer, fritidsledare, och the occasional sköthäst som jag hade som jag fick tips av.

I vuxen ålder har jag faktiskt ridit väldigt lite jämfört med den tiden, men medryttarhästar, kompisars hästar som behöver passning etc har gett mig mer hästkunskap och säkerhet i hantering än vad 10 år på den ridskolan gjorde.. :angel:
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Är hästarna griniga så mår de inte bra, med andra ord rider du på en riktigt dålig ridskola!! :(

Den gången jag red på ridskola så var det EN enda av 30 hästar som kunde bita, en ponny som var väldigt oralt fixerad. Han tuggade på tyglar, grimskaft osv också. Aldrig att någon häst sparkade eller hotade. På sin höjd kunde några lägga lite på öronen när de åt kraftfoder.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Majoriteten av de ridskolehästar jag träffat/ridit/hanterat har varit trevliga att hantera. Håller med övriga; en häst som så gott som alltid är tjurig trivs troligen inte. Ridskolan behöver inte vara dålig, men alla hästar fungerar inte som ridskolehästar i längden. Däremot förstår jag om de blir lite tjuriga i boxen/spiltan, om det är en ridskola där någon konstant står i boxen/spiltan och ska gosa, t.ex. Hästarna ska inte ha boxen/spiltan som revir, men de måste få vara ifred också.
På den sista ridskolan jag red på (stor sådan; många hästar och många ponnyer), där jag höll till i ett par år, var de flesta hästar trevliga att hantera. Med några undantag (varav de flesta dock hade skäl för det. Och ja, egentligen hade de kanske passat bättre som privathästar.).

Där fanns ett par ponnyer som tidigare i livet fått ordentligt med stryk, och en av dem kunde "hota" med bakåtstrukna öron och visade tänder om man gick in till henne. Hon gjorde inget, men var osäker på människor - särskilt om man hade bråttom och inte gav henne tid att vara med på noterna riktigt.
En annan av ponnyerna gillade inte att ha folk/hästar nära inpå bakifrån och kunde sparka, så när man skulle in till henne fick man en extra hand av personalen. Trevlig och go' när man passerat bakdelen.
En av valackerna var ganska otrevlig i boxen, och kunde försöka tränga upp en i hörnet om han var på risigt humör - var dock trevlig när man fått på honom grimman och bundit upp honom. Har för mig att även han hade ett mindre roligt förflutet, och det höll i sig även om han varit länge på ridskolan.
En av de större (170-175cm+) valackerna testade människor överlag hårt och började så fort en hand lades på boxdörren; gjorde utfall, högg i luften, blåste upp sig och höll på - han slutade dock direkt om man bara skrattade åt honom och hälsade lugnt och vänligt (blev man rädd hade man inte mycket att komma med, öht, med den hästen. Han testade rejält även i ridningen. Dock väldigt välskolad, och fantastiskt trevlig när man redde ut honom. En av mina stora favoriter..).
En av de större ponnyerna var underbart mysig när jag började rida där. Han ledsnade dock rejält på alla nya människor och att ha olika ryttare hela tiden, och blev då otrevlig i spiltan. Gick att hantera, men bet bl.a. mig i armen en gång när jag gav honom en morot efter ridpasset. Han såldes till en privatryttare och återgick då till sitt gamla trevliga jag.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Ja, jag känner ju att det måste vara något som gör att hästarna beter sig så här, men som sagt; jag har bara gått på en ridskola. Det ÄR mycket liv, röj och stök runtomkring och kommentarer som att "hästen har en dålig dag" har jag fått från personal när jag ifrågasatt. Jag kan köpa en dålig dag, men när flera hästar står och måttar innan jag ens nått fram och biter tag i kläder och kropp på folk så känns det inte jättekul.

Om någon undrar; jag brukar försöka förvarna hästen om att jag kommer redan en bit i från och pratar med så lugn och snäll röst jag kan - ändå har jag fått denna reaktion av flera hästar innan jag rör dem. Jag blir inte jättesugen på att kliva in till dem om jag säger så.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Ja, jag känner ju att det måste vara något som gör att hästarna beter sig så här, men som sagt; jag har bara gått på en ridskola. Det ÄR mycket liv, röj och stök runtomkring och kommentarer som att "hästen har en dålig dag" har jag fått från personal när jag ifrågasatt. Jag kan köpa en dålig dag, men när flera hästar står och måttar innan jag ens nått fram och biter tag i kläder och kropp på folk så känns det inte jättekul.

Om någon undrar; jag brukar försöka förvarna hästen om att jag kommer redan en bit i från och pratar med så lugn och snäll röst jag kan - ändå har jag fått denna reaktion av flera hästar innan jag rör dem. Jag blir inte jättesugen på att kliva in till dem om jag säger så.

Nej, det är inte mysigt att hålla på med den typen av hästar.

Prova att stå på en armlängds avstånd, sträcka fram handen för att låta hästen nosa lite på dig. Skit samma om den har öronen bakåt, var beredd på att fort backa. Så fort hästen har nosat lite på dig och ger minsta antydan till att sänka huvudet eller vinkla fram öronen - backa ifrån hästen. Då visar du att du bara vill hälsa och att du respekterar hästens utrymme. När du sen ska göra iordning, var lugn men samtidigt tydlig.
Det är iallafall en bra början på ett uthärdligt "samtal" med hästen som ju innebär att göra iordning den :)
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

När jag började på ridskola (i vuxen ålder) fanns det ett st. "stallets skräck", en liten rödfuxmärr. Denna "galning" och jag fann faktiskt varann på en gång underligt nog och hennes "bett" var bara ett spel för galleriet, iallafall dom "hugg" hon utdelade mot mig. Vi jävlades ständigt med varann men aldrig elakt, det bästa hon visste var att få "ge igen" och få svar på tal, nåt ungarna inte vågade. När det däremot skulle vara allvar skötte hon sig perfekt, ja om hon inte brunstade för då dansade vi balett på två ben genom hela ridhuset till ridlärarns fasa. :p

Att jag många år efteråt skulle få en exakt likadan retsticka kunde jag aldrig drömma om och mitt hästliv har inte varit tråkigt en minut i såna hästars sällskap.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Det funkar om hästen står i box, men de här hästarna står i spilta... Såvida det inte är ett stall med foderbord så man kan ta den vägen! ;)

Men varför gynna en ridskola där hästarna mår dåligt och man riskerar att bli skadad när man står på stallgången?
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Tycker idag det är märkligt att man som personal inte tar tag i sitationen mer. Dvs undersöker varför hästarna mår så dåligt så att de dagligen bits och sparkas. Ser över om eleverna behöver utbildas och behandla hästarna bättre. Eller om det är en stressig situation för hästarna.

Hej!

Jag kan svara till viss del på den frågan. Stallpersonalen ser det som att så är de hästarnas personlighet.

Där jag jobbade var det en bunt hästar som var griniga/tjuriga och några var rent utsagt farliga. INGEN (varken personal, ridlärare eller ridskoleägarna) funderade på varför. En av hästarna blev bättre när jag såg till att han slapp gå med sadeln på bogen (han hade förbygel som var nåt helt sjukt hårt spänd!). En annan av hästarna visade det sig hade en trasig tand- det tog flera månader innan det ens uppdagades (när hon magrat av rejält och inte längre orkade gå lektion)- hon blev bättre när hon inte hade ont, men "lösningen" var att en veterinär fick komma och försöka slå ut tanden men misslyckades, så problemet kom tillbaka med jämna mellanrum.

I många fall undrade jag om resten av personalen bara blundade för hur hästarna mådde eller om det faktiskt var så att de inte hade kunskapen att se hur dåligt vissa hästar mådde. Ofta hette det att hästarna hade det sååå bra hos oss.

Jag stog ut i nästan 1.5 år innan jag slutade. Så hade jag förbättrat livet litegrann för hästarna- de fick vara ute i sockerbitshagar 2 och 2 och de flesta ungefär 1 timme/dag- tidigare hade de gått ute själva (om alls!).

/Lavinia
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Så ni som är erfarna; är ridskolehästar generellt griniga eller har jag haft otur?!

På "min" ridskola finns det inga hästar som bits eller sparkas.
Den enda som "bråkar" är en nykomling som sparkar mot grannens boxvägg.

Hästarna bor i boxar i ljust och fräscht stall. Får komma ut i hagar varje dag.
Trevliga, snälla och välridna hästar.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Några hästar på våran ridskola är lite tjuriga när man ska lägga på sadeln och spänna sadelgjorden. Brukar bli öronen bakåt och ibland något hugg i luften. Vissa gör det mer än andra. Tror att vissa hästar tröttnat på sitt arbete som ridskolehäst och blir därför lite griniga. Sen kan det också vara att någon någon gång ar lagt på sadeln för hårt och att hästen tyckt att det var obehagligt.
 
Sv: Är ridskolehästar generellt griniga?

Vill tacka för era svar - tack vare dem tog jag mig för att fråga på en annan ridskola om de hade plats och det hade de. Känns bra att byta även om det innebär att jag kastat en del pengar i sjön, men jag kan liksom inte hitta glädjen i ridning när så många hästar sparkar och biter. När det varit så innan lektion så är jag ju spänd som en fiolsträng redan från start, när jag egentligen vill vara glad och i harmoni (med en häst som är glad). Denna gång har jag även pejlat läget på den andra ridskolan innan jag sökte om plats, och där såg jag bara nyfikna, glada hästar och rent & fräscht överallt.

Så - trots minus i plånboken känns det himla bra! :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 950
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp