Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Harmonie1234

Trådstartare
Hej alla bukare!

Jag har fått min analys på mitt hösilage nu, och jag vill veta om ni anser att denna foderstat duger till min häst.

Info om hästen:
Sto 11år.
Väger ca 780kg nu skulle jag gissa på, kanske mer.
Ca 185cm i mankhöjd
Dräktig på 247:de dagen idag=)
Normalhull för tillfället.

Analysen på mitt hösilage:
Råprotein 99/kg foder
Smbrp 62/kg foder
Energi 9.4 MJ/foder
Ca 3.4/kg foder
P 2.3/kg foder
Mg 1.6kg foder
K 12.0/kg foder


Jag ger henne ca 2kg havre
200g kalk(räknade ut att hon skulle ha så mycket med den förra analysen)
avelsmineraler (kommer ej ihåg innehållet)
Betfor ca 1kg torrt
ca 44g E-vitamin (22g är ett mått hon får 2st mått)


Skriv allt ni kan komma på ang min foderstat! Gärna för/Nackdelar...

Tack på förhand /p
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Nu kan jag inget om dräktiga ston men du har lite väl bra värden på energin och proteinet. Det resulterar tyvär i att man inte kan ge så mycket och då blir mängden grovfoder/dag liten. Men som sagt det kanske är bra då man har ett dräkigt sto??
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Du har en kvot på ca 6,6 på ditt hösilage. Tänk bara på att hästen har ett högre proteinbehov nu när hon är såpass långt gången i sin dräktighet. Du ger ganska mkt energirikt kraftfoder så jag hade nog personligen lagt till Lusern alt soja.

Mina dräktiga shettisston (ung. lika långt gågna som din) får fri tillgång på hösilage med en kvot på drygt 9, till detta får de mest bara krubbskrammel, men sen är det ju lite skillnad på storlek på din o mina hästar:p
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Nu kan jag inget om dräktiga ston men du har lite väl bra värden på energin och proteinet. Det resulterar tyvär i att man inte kan ge så mycket och då blir mängden grovfoder/dag liten. Men som sagt det kanske är bra då man har ett dräkigt sto??

Nä det är inga höga värden på det hösilaget, utan helt normala värden, så det kan man gott o väl ge fri tillgång på
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Jag tycker det är bra värden, dock behöver kvoten komma upp något eftersom hon är dräktig.
Jag skulle ha gett fri tillgång på detta (ös på, det är bra om hon har fettreserver inför digivningen) och som arabia skrev, lagt till något litet mer proteinrikt foder (soja, Krafft protein, behövs inga mängder).
Bra att du ger extra kalk, kvoten ca/p är ju lite låg.

Under digivningen sen behöver du däremot öka på proteinet mer, då ska du ligga på 9 i kvot!
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Om hon får i sig minst 14 kg av detta hösilage behöver du inte ge dessa avelsmineraler heller, utan kalk och selen (tex. tokosel)räcker.
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Du har en kvot på ca 6,6 på ditt hösilage. Tänk bara på att hästen har ett högre proteinbehov nu när hon är såpass långt gången i sin dräktighet. Du ger ganska mkt energirikt kraftfoder så jag hade nog personligen lagt till Lusern alt soja.

Mina dräktiga shettisston (ung. lika långt gågna som din) får fri tillgång på hösilage med en kvot på drygt 9, till detta får de mest bara krubbskrammel, men sen är det ju lite skillnad på storlek på din o mina hästar:p


Tack för ditt svar!

Ja det är nog lite storleksskillnad mellan mitt sto och dina hästar=)

Nu är min häst som sagt helt okej i hullet, jag känner ej revben eller liknande utan hon har ett späcklager framför dem. Det dallrar riktigt om henne när hon vaggar fram i hagen...
Men jag ska köpa till lucern som flera i tråden rekomenderat mig. Frågan är bara om det blir hackat eller pellets. Ja det är väl en smaksak som min dam får bestämma själv=)

En liten fråga till: Var köper man soja? Finns det i foderaffärer?

Tack igen
/p
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

jo det är höga värden. Men som jag skrev: Det kanske är bra när man har ett dräktigt sto.
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

jo det är höga värden. Men som jag skrev: Det kanske är bra när man har ett dräktigt sto.

Nej det är inte höga värden, det är ett helt ordinärt hö med perfekta värden, kvoten ska alltid vara minst 6 o detta har något högre.
Mitt hösilage med en kvot på drygt 9, har höga värden o det får mina hästar fri tillgång på (shettisar o araber)
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Nej det är inte höga värden, det är ett helt ordinärt hö med perfekta värden, kvoten ska alltid vara minst 6 o detta har något högre.
Mitt hösilage med en kvot på drygt 9, har höga värden o det får mina hästar fri tillgång på (shettisar o araber)

Oj vilken hög kvot du hade på ditt hösilage!!
Hur får man tag på sådant?

Jag upptäckte att jag hade skrivit fel på mina värden, jag skrev /kg foder men det ska stå /kg torrsubstans.
Jag vet ej om detta har någon betydelse. Usch vad svårt det är att räkna dessa tabeller. Sen läste jag igår att rekkomendationerna för ett dräktigt sto är smbrp mellan 60 - 80/kg torrsubstans så då är väl mitt helt okej?

Många frågor men om man inte frågar får man heller inget veta=)

/p
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Torrsubstansen är ganska ovesäntlig egentligen, så länge man tänker på att hästen får i sig tillräckligt med foder
 
Sv: Är mitt hösilage bra för ett dräktigt sto?

Nej det är inte höga värden, det är ett helt ordinärt hö med perfekta värden, kvoten ska alltid vara minst 6 o detta har något högre.
Mitt hösilage med en kvot på drygt 9, har höga värden o det får mina hästar fri tillgång på (shettisar o araber)

Jag vet vad kvoten ska vara. Man kan ha ett hösilage med lägre värden men med samma kvot, förstår du vad jag menar? Då kan man ge MER hösilage innan man är uppe i hästens behov av protein och energi, men kvoten blir den samma.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett halvblod som är dräktig och har ca 4 mån kvar. Just nu äter hon 14 kg hösilage om dagen och även äter 2 kg kraft groov 125...
Svar
7
· Visningar
1 014
Senast: sassiball
·
Foder & Strö Har ett 15 årigt islandssto som är dräktig på ca 186 dygnet. Hon är ett kraftigt sto relativt lättfödd. I nuläget äter hon 5kg...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Mynta2
·
Foder & Strö Tycket i höstas att jag fått ett kanon hösilage (se analys). Jag har 3 hästar som inte rids, den ena 25 årig halvblodsvalack, den andre...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: Emmsan
·
Foder & Strö Jag har lite problem nu med att fixa en ok foderstat åt både mitt dräktiga digivande sto och till hennes 8 månaders son. Dom har tills...
Svar
10
· Visningar
1 432
Senast: roxanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp