Är han rak eller svängd? Vilken hoppsadel kan han ha?

Nickelodion

Trådstartare
Val 4år. Kan dock inte ha helt raka sadlar har jag konstaterat. Även om han ser rak ut vid arbete. (har testat b.la M&N, pessoa, Cliff B, ezperansa. Tror han måste ha nåt med rundbossor, Prestige?

Tips någon?

img_1624_2_55101ad29606ee672e4aaf7e.jpg

img_1630_2_55101aeb2a6b22b6b00e0195.jpg
img_1631_2_55101affe087c32a161f948c.jpg
img_1622_55101ac72a6b22b7ba8ed18d.jpg

rak rygg, sluttar upp mot korset, ngt överbyggd. misstänker att den blir mer rak i arbete. dvs en rak sadel med rundbossa borde sitta bra :).

ser också ut som att den är grov nedanför manken vilket kan bli lite problimatiskt med ortspetsarna, men prestige arezzo, ev passier om du hittar en optimum med rundbossa.
ev amerigo, bates elevation borde vara värda att prova.

Val 4år. Kan dock inte ha helt raka sadlar har jag konstaterat. Även om han ser rak ut vid arbete. (har testat b.la M&N, pessoa, Cliff B, ezperansa. Tror han måste ha nåt med rundbossor, Prestige?

Tips någon?

Min har en liknande (typ likadan) rygg och på han sitter en Bates Evelution perfekt :) Tyvärr så luftbossorna förhård för honnom, så ska byta... har börjat kika åt Prestige Arezzo :)

Min har en liknande (typ likadan) rygg och på han sitter en Bates Evelution perfekt :) Tyvärr så luftbossorna förhård för honnom, så ska byta... har börjat kika åt Prestige Arezzo :)
man kan ta ur luftbossorna och stoppa med ull om man vill det :).
kommer göra det på min momentum om/när luften går ur ;).

Bates elevation blir tyvärr att ligga i bakvikt även med vidare järn. Den blir för rak.

Ja manken är ganska bred/grov. Han har drygt 90-95 grader i bomvidd så han är inte bred. Vad tror ni om en golden star?

Bates elevation blir tyvärr att ligga i bakvikt även med vidare järn. Den blir för rak.

Ja manken är ganska bred/grov. Han har drygt 90-95 grader i bomvidd så han är inte bred. Vad tror ni om en golden star?
arezzon är den rakaste prestigen och låg bra på min som också passar i en bates elevation, men arezzon är ngt kortare än bates i anläggningen så kanske passar ändå.

prestige golden star ska vara ganska svängd, så kanske en prestige meredith eller arezzo vilka är raka kan passa

Jag provade en pessoa amo, vilket är en rak sadel med rundbossor men jag behövde bara lägga på den så såg man att den var för rak. Hade en wide och den låg extremt i bakåtlut och var dessutom för vid. Han blir rakare vid arbete men bakbenen kommer upp så pass mkt att en rak sadel verkar tippas framåt och trycket blir så hårt på manken. Jag tror jag behöver en lätt svängd sadel som har tyngdpunkten längre fram. Är golden star verkligen jätte svängd? den ser inte ut att vara det. Hur är det med prestige Versailles? Den är väl ganska lätt svängd?

Jag provade en pessoa amo, vilket är en rak sadel med rundbossor men jag behövde bara lägga på den så såg man att den var för rak. Hade en wide och den låg extremt i bakåtlut och var dessutom för vid. Han blir rakare vid arbete men bakbenen kommer upp så pass mkt att en rak sadel verkar tippas framåt och trycket blir så hårt på manken. Jag tror jag behöver en lätt svängd sadel som har tyngdpunkten längre fram. Är golden star verkligen jätte svängd? den ser inte ut att vara det. Hur är det med prestige Versailles? Den är väl ganska lätt svängd?
Versailles är också bland de raka prestige sadlarna.
Men låter som en sadel med kort anläggnings yta borde vara bättre.

Min har lite liknande rygglinje även om hon inte är alls lika överbyggd och på henne har jag en Dominus hoppsadel. Har även provat lite olika Amerigomodeller som legat hyfsat. Prestige går inte att bredda tillräckligt för min men kan säkert vara värt att prova.

Tips någon?

Min medryttar polle har liknande rygg (rak, men överbyggd som gör att raka sadlar inte alls fungerade) han gick med en golden star ett bra tag, tyvärr blev den för smal efter ett tag och en hoppsadel behöver han inte då han endast går som skogsmulle så den såldes :) men kan absolut vara värt att prova tror jag. Bättre att den ligger an bra och släpper lite tidigt bak, än att den ger punkttryck.

Har provat en versailles och den låg extremt dåligt. Lutade bakåt och jag satt som i uppförsbacke. Då var den bomvidd 35 så den var lite för vid också. Men, har provat en kieffer hopp men den var för smal annars låg den rätt bra. Har inte provat rida i den ännu. Däremot så provade jag en Jeremy Rudge hopp i W och tycker den låg rätt bra! Däremot så var den nog liiite för vid. Men det kan även ha varit på grund av att den var otroligt mjuk i stoppningen. Kände när jag red att den låg inte emot manken men det var inte speciellt mkt luft mellan. Han bli inte lika högrest i halsen när man rider som han är i boxen när man lägger på sadeln.

Efter att jag ridit i den:

img_1949_551b0c2d2a6b2254a9af8968.jpg

img_1955_551b0c309606ee2b7a412011.jpg

Före jag red.

img_1958_551b0c379606ee2b81bc30d0.jpg

img_1957_551b0c34e087c37f7ac9b733.jpg

Tyckte att hästen gick riktigt bra i denna sadeln. Jag satt bra och fick lagom stöd för mina korta ben. Kände att sadeln låg stilla också. Rörde sig inte och kändes väldigt stabil.

Går det att fixa stoppningen lite kanske? Eller ska man ta en mindre bomvidd? Den kändes kanske en halv bomvidd för stor ungf.

Har provat en versailles och den låg extremt dåligt. Lutade bakåt och jag satt som i uppförsbacke. Då var den bomvidd 35 så den var lite för vid också. Men, har provat en kieffer hopp men den var för smal annars låg den rätt bra. Har inte provat rida i den ännu. Däremot så provade jag en Jeremy Rudge hopp i W och tycker den låg rätt bra! Däremot så var den nog liiite för vid. Men det kan även ha varit på grund av att den var otroligt mjuk i stoppningen. Kände när jag red att den låg inte emot manken men det var inte speciellt mkt luft mellan. Han bli inte lika högrest i halsen när man rider som han är i boxen när man lägger på sadeln.

Efter att jag ridit i den:

img_1949_551b0c2d2a6b2254a9af8968.jpg

img_1955_551b0c309606ee2b7a412011.jpg

Före jag red.

img_1958_551b0c379606ee2b81bc30d0.jpg

img_1957_551b0c34e087c37f7ac9b733.jpg

Tyckte att hästen gick riktigt bra i denna sadeln. Jag satt bra och fick lagom stöd för mina korta ben. Kände att sadeln låg stilla också. Rörde sig inte och kändes väldigt stabil.

Går det att fixa stoppningen lite kanske? Eller ska man ta en mindre bomvidd? Den kändes kanske en halv bomvidd för stor ungf.
den ser bra ut så tycker du och hästen om den så hade jag bara stoppat om den om det räcker för att fylla ut, ev testat om en fårskinns oadd räcker för att fylla ut.

Jag hade testat Jeremy Rudge sadeln med fårskinnspad under. Som den ligger nu kommer den gå i manken om du hoppar högre hinder. Hellre att hästen har lite att växa i och att du kan ta bort paden sedan för han lär bredda sig när han börjar muskla sig än att sadeln blir för smal nästan direkt och att han inte kan muskla sig som han ska. Jag hade alltså väntat med att stoppa om sadeln (om den inte behöver stoppas om ändå alltså) tills hästen har musklat sig mera och fyllt ut med en fårskinnspad under tiden. Det handlar förmodligen bara om tre månader-ett halvår eller så beroende på hur mycket hästen tränas och hur fort han sätter muskler.

När man har en häst som sluttar uppåt och är överbyggd så är det enormt viktigt att sadeln är kort i sin anläggningsyta för annars kan man luras att tro att hästen behöver en svängd sadel vilket den inte behöver eftersom ryggen är rak och trycket kommer att hamna fel. Om sadeln är för lång eller alltför rak så kommer den gå i ryggen och orsaka inflammation i musklerna bakom sadeln så var uppmärksam och känn på musklerna bakom sadeln varje dag. Hästen har överhuvudtaget en kort yta som ryttaren kan sitta på så därför är det också viktigt att sittytan i sadeln är långt fram. Annars kommer det kännas som att du sitter bakom hästen och hästen blir svår att komma åt och känns stel.

Red i JR med fårskinnspad och det gick bra men jag fick inte riktigt samma känsla. Sadeln var väldigt platt i stoppningen fram så jag har bett om en stoppning för att fylla på. Tror att bomvidden är ganska bra (något för vid) men att den är dåligt stoppad bara. Tyckte att denna sadel var precis lagom svängd i bommen. Vi la den på en häst med helt rak rygg och då såg man att den lättade. Den ligger an hela vägen på min häst utan att trycka som helt raka sadlar har gjort. Dessutom så är det den enda sadeln som jag provat hittills där manken har fått plats på bredden! =) Den är bred i sin kanal.

Hästen går bra i den och jag får bra sits så jag tror det blir denna! Sittpunkten är lite längre fram i denna sadeln och det känns precis som att jag hamnar rätt på hans rygg. Har även longerat med den på och den ligger still och flyttar sig inte.

Liknande trådar

Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Time Lord
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Oknytt
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 449
Senast: Klara
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat