Medryttaren skickade ett sms idag om att hästen var hängig. Eller hon upplevde honom som lite slö (vilket jag inte ser som onormalt just nu, alla här är halvslöa av värmen/betet). Men så sa hon att han hostade också. Väl hemma gick jag ut till dom och kollade läget. Han stod på gången och hostade till synes utan anledning. Hostade en gång upp slem, gult sådant. Han såg slö ut på ögonen, det var ingen vanlig sommarslöhet. De hade skrittat ut en kvart, som jag förstod tidigare var han inte direkt sjuk utan "bara" lite hostig.
Jag tempade honom, hade 38.0, han brukar inte ha högre än 37.5.
Tror ni detta är en vanlig förkylning? Det kom i så fall väldigt plötsligt. Pappa fodrade i morse och då hade hästen varit prcis som vanligt, gnäggat och så åt maten. Den som tog ut hörde ingen hosta utan tyckte allt var som vanligt. Igår senast red jag ut och jag märkte inget.
Gav honom Ventipulmin nu på eftermiddagen för slemhostans skull, la på ett lite fordrat regntäcke och släppte ut i hagen. Vad ska jag göra nu?
Jag tempade honom, hade 38.0, han brukar inte ha högre än 37.5.
Tror ni detta är en vanlig förkylning? Det kom i så fall väldigt plötsligt. Pappa fodrade i morse och då hade hästen varit prcis som vanligt, gnäggat och så åt maten. Den som tog ut hörde ingen hosta utan tyckte allt var som vanligt. Igår senast red jag ut och jag märkte inget.
Gav honom Ventipulmin nu på eftermiddagen för slemhostans skull, la på ett lite fordrat regntäcke och släppte ut i hagen. Vad ska jag göra nu?