Är detta skadligt?

taccotad

Trådstartare
Min fjordhäst går i en stor hage dagtid med mkt gräs, nattetid åker hagsällskapet in och jag vill inte ha han inne och inte heller ensam i sin hage. Därför släpper jag in honom hos några andra hästar som går i en mindre hage som är rejält nerbetad, där finns lite att plocka med.
Min häst är tjock för tillfället...håller på att jobba med det.
Är det skadligt för honom att gå i denna hage på nätterna med pyttelite gräs för att dagtid kunna äta så mkt han vill?
(Hoppas tråden ligger rätt :o )
 
Nej, det skall inte vara skadligt. Snarare så är det väl bra att kunna begränsa betandet om hästen är tjock! Vi gör på liknande sätt, fast flyttar över hästarna i grushage på natten + ger lite hö att "plocka" med. Fungerar bra - har gjort så i flera år.
 
då behöver man inte känna så alldeles hemsk! I vår sk lilla hage finns det ändå en del att plocka med.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp