är detta höanalysen?

O

_otursbarn_

hittade en lapp i min sadelkammare på en häst foderanalys.
det stog:
10.0 kg hösil sörmon ts 73 6,9 40
är detta värdena på hösilaget?
 
En smp/MJ-kvot på 5.8 är ju inget att hoppa jämfota av glädje över precis...


Vildvittra
 
Men kvoten är ju inte helt svårt att rätta till kan tilläggas
 
En kvot på 5,8 är väl inga problem. :confused: Vilket kraftfoder som helst balanserar ju upp det.

Idealhöet har ju en kvot på 5.

mvh Jessica
 
Nej, jag sa inte att det var några problem, bara att jag tycker att det inte är ett superhö. Vadå idealkvoten är 5? Det är väl mycket bättre med ett hö med en kvot på över 6 så kan man slippa kraftfoder om man har tur. Eller?

Vildvittra
 
Det är sant, jag vill gärna ha en kvot över 7 när jag fodrar mina. :bump:
 
"Idealhöet" innehåller 8 MJ och 40 Smrp i Planck's böcker. Det var det jag syftade på. Jag vill också gärna ha ett grovfoder med en kvot över 6, eftersom min häst står på halm som han gärna äter av, så en "idealkvot" för mig ligger närmare 7.

mvh Jessica
 
Men jag skulle ha sagt att det var ett superhö?!

Citerar mig själv "Jag hade varit rätt nöjd med fodret." Eftersom detta "vårdslösa" uttalande tydligen behöver förtydligande kan jag påpeka att jag anser det vara ett hyfsat grovfoder då det är lätt att komplettera med ett kraftfoder.
 
Har du inga unghästar, högdräktiga ston, eller som ger di så är det ett bra hösilage. Du behöver inte fordra upp med så himla mycket annat kraftfoder. Men sen beror det ju på vad du har för häst och vad den kräver. Jag har tex ett halvblod/fullblod och han kräver en kvot på ca 9. Jag har även en fjording som kräver en kvot på 7 då är det höet bra. Ung som jag hade förra året är din kvot. Jag tror att det är en normalkvot faktist.
Men idealkvoten är på 6 iaf enl mina böcker och vad jag har fått lära mig. 6 är en kvot som stående hästar behöver minst, alltså hästar som inget gör som tex konvalecenthästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 676
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 802
Senast: iNHALE
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 371
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp