Är detta dyrt?

Mysaan

Trådstartare
Stallägaren som jag står hos beklagade sig häromdagen för att fodret kostade mycket. De har sedan i slutet av augusti till mitten av maj ungefär lagt 15000 kr på foder. Detta gäller då för följande hästar.

1 halvblodsmärr med föl. Märren är 27 år och grymt svårfödd
1 halvblodsmärr som är dräktig och ska föla närsomhelst nu.
1 shettis
1 arab
Tror även de betalar foder för islänningen

Ingen av hästarna går i något direkt arbete men får hur mycket foder som helst

Alla får (utom shettisen och isisen):
havre både krossad och hel
kornkross
betfor
lucern hack
mineraler
soja och något annat tillskott.

SEdan får gammelmärren extra superfoder efetrsom hon inte lägger på sig. Till detta får de hö givetvis och enligt ägaren så äter den dräktiga märren under vinterhalvåret 12-15 kg hö.

Jag tycker själv de kommit undan billigt eftersom jag själv betalat 2000 kr för foder från i feburari och fram tills nu och det bara på en häst.

Min tanke vart att vaddå om de klagar på foderkostnaden så kanske de skulle låta bli att ta ännu ett föl på gammelmärren för det lär ju knappats inte bli billigare.

Så¨tycker ni det är dyrt?
 
Sv: Är detta dyrt?

Ja, det är mycket pengar, det kostar att hålla häst, så är det bara.

Jag skulle gissa att på mina 3 halvblod,ålder 2,5- 15 -28 år och en lättfödd tinker, så lägger jag ner på samma tidsperiod (mellan tummen och pekfingret) kanske 5 000 till.
 
Sv: Är detta dyrt?

Fast är det verkligen dyrt? Jag räknade ut att det blev en snittkostnad på ungefär 350 kr per månad och häst. Vilket inte jag tycker är mycket om man räknar 1,50 kr kg för höet och hästen äter 12 kg om dagen (enligt dem)vilket gör 360 kg per månad vilket i kostnad gör 540 kr i månaden för 1 häst.

Alla vet att det inte är gratis att hålla häst. Men om man då gnäller på foderkostnaden så tänkte jag att vi kanske hade extremt höga foderkostnader här vilket vi inte verkar ha. Om man tycker det är dyrt att hålla 5 hästar ska man kanske inte skaffa ett föl i år och ett nästa år för det blir ju inte billigare då eller hur?

Kan tillägga att jag har nog lagt ca 500 kr per månad i mat för min pålle så jag tycker de kommer undan billigt.
 
Sv: Är detta dyrt?

Visst är det dyrt men det är dyrt med hästar! Fast jag tycker det verkar billigt för så många hästar och en hel vinter...
 
Sv: Är detta dyrt?

Det var det jag skulle komma till, sorry :bow:

Nej, jag tycker inte det verkar dyrt för dessa hästar.
 
Sv: Är detta dyrt?

Puh, din stallägare har det ju enkelt. Jag la ut 40 000 på enbart ensilage förra säsongen (okt-maj) sen tillkom för betfor och annat tillskott :crazy: Då var det visserligen 9 ponnier men ändå vi pratar 9 ponnier stl B-D
 
Sv: Är detta dyrt?

Skulle jag ha köpt hösilage till mina två ardennrar från den första leverantören i små balar så skulle jag ha hamnat på minst 16000 kr. Tur var det att jag inte gjorde det för det visade sig att mina två lätt som en plätt smällde i sig 70 kg hösilage vid fri tillgång på ett dygn!

Så jag tycker att det inte va så dyrt med tanke på vilket foder de har gett.

MVH Ann
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 757
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 571
Senast: Mabuse
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp