Är det sunda förnuftet i hästvärlden på väg att utrotas?

Aliche

Trådstartare
Satt precis och läste på Hippsons hemsida där dom har fråga experten och såg den här artikeln:

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/hava-kop-av-hast-som-visade.htm

Vad är det som händer med sunt förnuft och eget ansvar? Hen har alltså köpt en häst som hen vet var något halt vid vet. besiktning och som tydligt visade vid provridning att den gick kortare med bakbenen. Köparen väljer att genomföra köpet ändå och har sedan under 2 år problem med hästen i ridningen men åker inte en enda gång in till en klinik och kollar upp hästen trots att denne är medveten om vissgradig hälta och visuell markering på bakbenen. Köparen kämpar på trots att ridning och utveckling inte fungerar och säger sig misstänka fysiska problem men väntar 2 år med att kolla upp detta. Nu vill hon häva köpet under dolda fel?

Har vi helt slutat ta eget ansvar och tycker att allt ska kunna skyllas på någon annan? Varför undersöker man inte ordentligt delvis innan man köper men också när något så tydligt inte är rätt i hästen i ridningen?
Vad har hänt med sunt förnuft i dagens hästamhälle?
 
Jamen eller hur.. anser man sig inte ha något eget ansvar när man köper något som man vet inte är 100% och man har tom försökt få sänkt pris pga det så då måste man ju nånstans veta att det inte bara är lite stelhet..
 
Funderar på att reklamera min 13-åriga häst till den som äger hingsten som är pappa, för jag är inte riktigt nöjd... Har iofs själv fött upp den, men jag måste ju kunna skylla det på hingstägaren.



:eek: :crazy:

Jag fattar verkligen att folk knappt vågar sälja hästar nu för tiden. Men framgår det att hästen var halt vid köpet lär ju köparen få svårt att få igenom detta.
 
Det är ju bara att gå till den här sidan för att se hur många frågor som ställs om huruvida man kan reklamera sin häst.
VARFÖR har så många så svårt för att se sin egen roll i det hela?

Sen är det ett stort problem i att levande varelser går under samma lagstiftning som bilar, dammsugare och andra döda ting.
 
Jag undrar vad det beror på? Är det den allmäna uppfattningen i samhället nuförtiden att man inte ska ha eller ta nåt eget ansvar? Hästen blir inte vad man tänkt sig och då ska man skylla på säljaren, hästen, vädret, vindriktning eller om det är skottår... Vad hände med att se till att man själv är säker och övertygad om att hästen är det man söker men också se till sig själv när saker inte blir som man tänkt? Är jag kanske inte tillräckligt erfaren, kunnig, rätt kemi, rätt omständigheter? Nej, ist är det pga av 2 anledningar som saker inte blir rätt; säljaren eller hästen!
 
Jag har också funderat över det. Det fanns en tid då man tog i hand vid en affär, och det räckte. Självklart blev folk lurade även "förr", men då var den allmänna meningen att man fick stå sitt kast eftersom man inte begrep bättre. Och så gjorde man inte om det misstaget igen.
 
Är inte sunt förnuft lite bortglömt rent generellt? Har sett inlägg på FB tex som handlar om stackars lurade människor som köpt sjuka hundar... ur en husvagn... av icke svensktalande säljare.

Kanske är alla lagar hit och dit en falsk trygghet så man slutar tänka själv?
 
Jag undrar vad det beror på? Är det den allmäna uppfattningen i samhället nuförtiden att man inte ska ha eller ta nåt eget ansvar? Hästen blir inte vad man tänkt sig och då ska man skylla på säljaren, hästen, vädret, vindriktning eller om det är skottår... Vad hände med att se till att man själv är säker och övertygad om att hästen är det man söker men också se till sig själv när saker inte blir som man tänkt? Är jag kanske inte tillräckligt erfaren, kunnig, rätt kemi, rätt omständigheter? Nej, ist är det pga av 2 anledningar som saker inte blir rätt; säljaren eller hästen!

Men det är ju självklart att om jag köper en oinriden unghäst med dokumenterad spatt och patellaupphakningar, som säljaren utmålar som lovande och ett ämne för internationella tävlingar, och jag som inte kan ett dugg om inridning, inte kommer ut i världen och tävlar, inom säg 12 år, måste kunna reklamera hästen och kräva att köpet hävs.:angel:
 
Satt precis och läste på Hippsons hemsida där dom har fråga experten och såg den här artikeln:

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/hava-kop-av-hast-som-visade.htm

Vad är det som händer med sunt förnuft och eget ansvar? Hen har alltså köpt en häst som hen vet var något halt vid vet. besiktning och som tydligt visade vid provridning att den gick kortare med bakbenen. Köparen väljer att genomföra köpet ändå och har sedan under 2 år problem med hästen i ridningen men åker inte en enda gång in till en klinik och kollar upp hästen trots att denne är medveten om vissgradig hälta och visuell markering på bakbenen. Köparen kämpar på trots att ridning och utveckling inte fungerar och säger sig misstänka fysiska problem men väntar 2 år med att kolla upp detta. Nu vill hon häva köpet under dolda fel?

Har vi helt slutat ta eget ansvar och tycker att allt ska kunna skyllas på någon annan? Varför undersöker man inte ordentligt delvis innan man köper men också när något så tydligt inte är rätt i hästen i ridningen?
Vad har hänt med sunt förnuft i dagens hästamhälle?

Det är märkligt. Framförallt i det här fallet. Köparen griper väl efter halmstrån eftersom hästen hade en reservation för ryggen... 57000 kr i förlust... Jag kan tycka att en av de viktigaste grejorna vid hästköp är att hästen inte har reservation i försäkringen, och att livvärdet är detsamma som köpesumman (om man vill ha det så). Sen är det en färskvara hur hästen mår i kroppen. Självklart, eftersom det är levande djur.

Jag tycker att det reklameras alldeles för mycket inom hästvärlden. Man undrar om det kan hänga ihop med alla hästinriktade jurister som finns, och inte minst det dyra inköpspriset. Köper man en begagnad bil vet man att den är begagnad...
 
Satt precis och läste på Hippsons hemsida där dom har fråga experten och såg den här artikeln:

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-juridik/eva_johansson/hava-kop-av-hast-som-visade.htm

Vad är det som händer med sunt förnuft och eget ansvar? Hen har alltså köpt en häst som hen vet var något halt vid vet. besiktning och som tydligt visade vid provridning att den gick kortare med bakbenen. Köparen väljer att genomföra köpet ändå och har sedan under 2 år problem med hästen i ridningen men åker inte en enda gång in till en klinik och kollar upp hästen trots att denne är medveten om vissgradig hälta och visuell markering på bakbenen. Köparen kämpar på trots att ridning och utveckling inte fungerar och säger sig misstänka fysiska problem men väntar 2 år med att kolla upp detta. Nu vill hon häva köpet under dolda fel?

Har vi helt slutat ta eget ansvar och tycker att allt ska kunna skyllas på någon annan? Varför undersöker man inte ordentligt delvis innan man köper men också när något så tydligt inte är rätt i hästen i ridningen?
Vad har hänt med sunt förnuft i dagens hästamhälle?

Ja, läste den artikel med och blev så trött.
Framförallt har jag själv haft rätt så stor otur med mina två senaste hästköp, men aldrig att jag dragit igång en reklamation. Mina har varit rena vid besiktningen och både jag och säljaren har ju trott att de varit ok, sedan agerar man ju olika på saker och hur hästen beteer sig, vissa saker som kommit tidigare i hästens liv märks inte ordentligt förrän hästen blir 6-7 år och börjar arbeta mer samlat etc. Man har ju ett ansvar som hästägare och får behandla, rehabilitera och göra så gott man kan, inte skylla på någon annan. Ok om någon säljer en häst som de vet har problem/haft skador som de inte berättar men i annat fall är det ju lite grann som att köpa vad som helst.
 
Men det är ju självklart att om jag köper en oinriden unghäst med dokumenterad spatt och patellaupphakningar, som säljaren utmålar som lovande och ett ämne för internationella tävlingar, och jag som inte kan ett dugg om inridning, inte kommer ut i världen och tävlar, inom säg 12 år, måste kunna reklamera hästen och kräva att köpet hävs.:angel:

Jupp. Och med prisgaranti. Att hästen är värd minst samma summa (helst x 100) inom 10 år.
 
Det är ju bara att gå till den här sidan för att se hur många frågor som ställs om huruvida man kan reklamera sin häst.
VARFÖR har så många så svårt för att se sin egen roll i det hela?

Sen är det ett stort problem i att levande varelser går under samma lagstiftning som bilar, dammsugare och andra döda ting.


Därför att alltför många har en övertro på sin egen skicklighet: "Jag har minsann gått tre år på ridskola så jag kan ALLT jag behöver veta för att köpa egen häst" är ju en ganska vanlig attityd bland ungdomen som tjatar på sina icke hästkunniga föräldrar, som köper argumenten med hull och hår och sedan står de kvar (trots vet intyg med alla fel) med en spattig och oridbar ponny/häst för att ungdomen är förälskad i just den hästen.
 
Jag tycker att det reklameras alldeles för mycket inom hästvärlden. Man undrar om det kan hänga ihop med alla hästinriktade jurister som finns, och inte minst det dyra inköpspriset. Köper man en begagnad bil vet man att den är begagnad...
De hästinriktade juristerna har säkert en liten del i sanningen. (det finns en del bevis för det)

Plus då att så många verkar frånsäga sig sitt eget ansvar i frågan. Och det gäller ju inte bara inom hästaffärer utan i samhället i stort. Andra ska skaffa fram jobb till dem, de ska vara välbetalt från första stund och man ska absolut inte behöva slita ut sig för att tjäna sina pengar.
 
Sen tror jag att hästvärlden av idag skulle vinna en del på att ta bort användbarhetsskyddet från hästförsäkringarna. Jag är övertyga om att fler skulle vara betydligt mer rädda om sina hästar om det inte var så lätt att få ut försäkringspengarna genom utdömning.
 
Det här tog jag upp i en annan tråd (om mobilabonnemang)...

Folk vill inte ta ansvar för sina egna liv, dom vill impulshandla och sen ska "någon annan" reda upp det åt dom när det inte blev som dom tänkt med köpet.

Det sunda förnuftet är på väg bort från samhället i stort. Folk kopplar bort sina hjärnor.
 
knappen.

för mig är det inte konstigare i sig än att nämnda hästägare väljer att nyttja lagstiftningens tolkanden så som det är möjligt enligt lag tekniskt sett att åberopa osv. Sen att man öht inte fattat öht i sig vad som egentligen är problemet är ju en sak i sig som är bemärkansvärd och problematiskt å det grövsta än mindre kanske man har koll på vad det kostar att bedriva ett sånt mål och vad oddsen är att vinna. men det här scenariot är ju vardagsmat i dagens sverige sen många år och sker hela tiden. Problemet är ju lagstiftningen i sig och hur reklammation annamats enligt den senare årtjugondet i eskalerande absurda varianter gällande hästköp utifrån det.

@skiesabove problemet i detta fallet är ju att lagstiftningen likställer en levande varelse med en producerad teknisk manick/vara. Blir en jättestor vesäntlig skillnad.
 
Om hästägaren visste hur feta advokathonorarer blir om h*n bestämmer sig för att driva ett ärende. Oftast många gånger högre än vad hästens inköpssumma var. Räknar man noggrant på det hela så är det billigare att ta den rena förlusten och ha lärt sig en dyrköpt läxa.
 
Det börjar ju snart kännas som i USA där invånarna inte verkar behöva ta något eget ansvar utan allt ligger på försäljare/tillverkare där man måste varna om ALLT som egentligen är helt uppenbart för att annars kan kunden stämma... Som att kaffe är varmt, barn kan inte lämnas ensamma i bilar, knivar är vassa, stoppa inte hamstrar i mikron, snart är vi väl där här också om inget händer;

"nu säger ju den här vet att hästen är halt på två ben så då vill jag som säljare förklara för dig som köpare att det innebär att hästen inte är helt frisk, det innebär att du behöver åka till en klinik och utreda om hältan kvarstår och om hästen beter sig underligt i ridning och hantering. Det innebär inte att hästen är frisk egentligen och du kan rida i 2 år och sen reklamera när hästen visar sig vara skadad. SÅ nu är jag friskriven från ev stämningar och liknande så om du bara skriver under på dom här 14 sidorna att jag som säljare talat om för dig vad hälta innebär på häst så är vi klara!"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp