Är det farligt att lyfta???

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Nu är jag lite smått irriterad tyvärr. Är gravid nu i v 14 jobbar med endel tunga säckar ca 30-40kg. I dag häll jag på att packa upp en leverans som har kommit till mig och så kommer den första människan och blir helt till sig när han (chefen) ser mig lyfta dessa säckar, ingen fara säger jag. När han har gått så springer nästa människa förbi och blir också hon helt till sig och sen en till dessutom.
Jag anser om det är mitt jobb att göra detta så tänker jag göra detta tills mvc eller kroppen säger i från och då anser jag att jag ska bli sjukskriven när det kommer. Jag jobbar själv på min avdelning och jag vet att dom andra på de andra uppgifterna inte har tid att stå och göra mina arbetsuppgifter för då hade inte min tjänst funnits....

Ja vad tycker ni är det farligt att lyfta????
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

I början finns väl ökad risk för missfall om man lyfter tungt, fast det är väl fram till v 12 eller så tror jag (hade en kollega som fick missfall efter att ha lyft tunga dataskärmar under en förmiddag)
Men senare i graviditeten är det lättare att man skadar sig eftersom ligamenten töjer sig.

Men förhoppningsvis känner man ju själv vad man orkar med.

För min del var det först på slutet som alla hade invändningar om jag skulle lyfta något...men bara man tar det lungt så o inte överdriver i sin iver 'vara som vanligt'.
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

Så länge det inte känns fel för kroppen så tror jag inte det är nån fara.
Jag jobbade i kycklingfabrik till v.26 och lyfte under hela tiden backar som vägde 20-30 kg.
Det är svårt sen när magen börjar bli stor, den är i vägen så man kan inte hålla nåt nära kroppen och då känns det tungt att lyfta.

Nu brukar jag ibland när sonen är trött eller vill vara lite bebis lyfta honom. Han väger 22 kg. Magen är lite i vägen, men annars är det inga problem.
Är i v.38 nu.
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

Jag tycker absolut att du ska fråga MVC... Berätta om din arbetssituation och vad exakt dina arbetsuppgifter är.Så vet du förhoppningsvis mer... Kanske kan du få andra arbetsuppgifter om du lyfter för mycket tungt.Du vet väl oxå att du kan söka "havandeskapspenning" 2 månader före beräknad nedkomst!;)
(om du har ett tungt jobb)
Lycka till :bump:
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

Jo jag vet att jag kan få havandeskapspenning 2 månader innan och jag tänker försöka få detta men det är ju långt dit. Jag ska också fråga på mvc nästa besök om dom tycker att det är farligt att lyfta.
Andra uppgifter finns inte på det lilla företag jag jobbar på och jag har ingen medhjälpare heller på just mitt jobb som bagare! :bump:

Tack för era synpunkter!
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

Du känner själv. Känns det ok, är det ok.

Att vara gravid är inget sjukdomstillstånd. Lyfta går alldeles utmärkt.

Norrland
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

Jag tycker det är lite gulligt med alla människor som oroas av att man lyfter, rider, tränar eller vad det nu kan vara. För en del (som har olika graviditetsproblem) är det ju olämpligt att göra vissa saker, och det är väl därför andra människor så lätt oroas. De kan ju inte veta att du mår utmärkt och har en enkel graviditet, hittills.
 
Sv: Är det farligt att lyfta???

Så länge du tänker på att "lyfta rätt" och känner att det känns bra i kroppen så är det ingen större fara att lyfta tyngre grejor. Det är främst pga att ligament och fogar luckras upp som skaderisken ökar men har du inga problem med sånt så är det ingen fara att lyfta.
Detta är ju samtidigt ngt som din kropp är van att göra då det tillhör ditt jobb, kanske inte så smart att börja lyfta 30-40 kilos säckar under graviditet om man aldrig gjort det tidigare:angel: Jobba på du så länge det känns bra o lycka till
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 510
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 161
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 843
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 596
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp