Är betfor bra till sega hästar?

P

pansy

Hej .. Är betfor bra till sega hästar ? Blir dom piggare ? :confused:
 
Sv: Är betfor bra till sega hästar?

Det kan ge lite extra energi, ja.

Man kan dock inte alltid fodra upp hästens "pigghet", risken är att man gör hästen fet istället.
En del hästar är lite slöa av naturen, eller så behövs det lite extra engagemang i ridningen. Se till att det händer saker hela tiden, gör det intressant och roligt för hästen.
 
Sv: Är betfor bra till sega hästar?

Havre kan ibland göra hästen piggare.
 
Sv: Är betfor bra till sega hästar?

njaa.. jag tror nog att det är bättre att ge havre då :)
 
Sv: Är betfor bra till sega hästar?

Snarare är det så att balansen i foderstaten är viktig, inte enstaka fodertillägg. Sen är det ju som redan någon skrev, vissa hästar är lite slöare av naturen och behöver annat engagemang.

Den här tiden kan vissa hästar bli lite låga och slöa, ibaland kan ett extra tillskott av B-vitamin hjälpa upp situationen.

Har man en foderstat som innehåller en hög kvot av smrp och hästen inte har det behovet, då kan hästen bli lite slö av det pga det krävs en hel del energi att bryta ner överskottet av smrp.

Om det är så att din häst har blivit slöare på senare tid, se över balansen i foderstaten och ge kanske lite extra vitamin och se vad som sker.
 
Sv: Är betfor bra till sega hästar?

Är det verkligen fodret som är problemet?
Hästen har inte ont någonstans då, som gör att den är "slö"...?
 
Sv: Är betfor bra till sega hästar?

Ja har en seg häst , några har sagt att ja ska ge betfor men ja undrarde bara om dom blir piggare av de :) Har inte tänkt ge de .. ;P
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
912
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 605
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp