Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Whirlie

Trådstartare
Vi får många kommentarer i stallet om att hästen får för mycket mat och ffa protein (genom havren). Hästen är ett grovt halvblod på 168 cm, ca. 550 - 600 kg. Hon är svårfödd och tappade av mycket förra hösten. Hon rids 5-6 dagar i veckan, och då mellan 1 och 2 timmar vanligtvis. Ut i skogen, dressyr och hoppning 1g/v.

Idag får hon:
3 kg havre
9 kg hö (hon äter inte mer utan lämnar kvar, så i princip fri tillgång).
En slurk betfor som stallägarna lägger i, har ej kontroll på det.
1/2 kg morötter eller äpplen 5 dgr/vecka
Mineraler

Det finns ingen foderanalys gjord på maten. Jag har försökt räkna på foderstaten men tycker resultatet blir så allmänt och konstigt. Alla halvblod på en viss vikt kan väl inte ha samma näringsbehov? Finns det några risker med att ge så här mycket havre till en häst? Tycker ni att det är mycket? Hon är i gott hull och inte för tjock, har stått på foderransonen sedan slutet av augusti.
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Alltid svårt när man inte har någon analys, men rent generellt tycker jag inte det låter farligt mycket med tre kilo havre till ett halvblod som rids och tränas.

Är hästen pigg, glad o i lagom hull skulle jag fortsätta som förut o strunta i vad folk säger. Har stallkompisarna kanske ponnyer, isisar eller andra raser som inte kräver så mkt kraftfoder? Eller rids deras hästar mkt mindre än din? Tycker det nästan är lite konstigt att reagera på en foderstat som låter ganska "vanlig". Okej om du givit dubbelt så mkt havre, då hade man kanske börjat fundera.

Vad det gäller att räkna foderstat så gör dig inte det besväret så länge du ej har analyserat hö. Det är ingen idé eftersom hövärdena växlar så. Precis som du säger, så blir det "allmänt och konstigt".
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Jag tyckte inte det lät farligt mycket jag heller, men alla andra i stallet ger max hälften så mycket. Och då är det en salig blandning av hästar, alltifrån "vanliga" ponnyer till isisar till nordsvenskar, varmblod och araber som tävlar distans, dressyrhästar och en svärm fritidshalvblod. Den som klagar mest är stallägaren som har varmblod + halvblod han tävlar distans med (vi betalar fodret själva så det kan inte vara därför han klagar). Och när man tittar på bukes foderlänkar verkar majoriteten ge bara några hudra gram eller någon liter (känns det som när jag tittar runt). Fler kommentarer tack! :)
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Whirlie skrev:
Jag tyckte inte det lät farligt mycket jag heller, men alla andra i stallet ger max hälften så mycket. Och då är det en salig blandning av hästar, alltifrån "vanliga" ponnyer till isisar till nordsvenskar, varmblod och araber som tävlar distans, dressyrhästar och en svärm fritidshalvblod. Den som klagar mest är stallägaren som har varmblod + halvblod han tävlar distans med (vi betalar fodret själva så det kan inte vara därför han klagar). Och när man tittar på bukes foderlänkar verkar majoriteten ge bara några hudra gram eller någon liter (känns det som när jag tittar runt). Fler kommentarer tack! :)

Det blir ju en del volymmässigt med 3 kg havre. Men själva proteinmängden blir ju inte så superstor.

När jag köpte min kuse så talade förra ägaren om att när denne tränade min kuse fick han 6 kg havre om dagen för att orka med. Det tycker jag är mycket!
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Tycker inte att det låter mycket för ett halvblod som rids och tränas...Hade en häst i stallet som åt 4 kg havre förut... :angel:
Du kan inte ge korn eller något om hästen faller ur??
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Om man inte bemödat sig att ta analys på höt tycker jag inte man ska uttala sig alls om proteinmängden i kraftfodret...
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Med tanke på hur lite protein det finns i de flestas hö, så skulle jag snarare vara rädd att han fick förlite protein.
Kan ju prova att byta ut lite havre mot lussern...
Tycker du inte att han är dryg att hantera, pigg eller tjock är är nog mängen ingen fara...
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Då fortsätter vi ge henne 3 kg havre och ignorerar alla kommentarer (eller börjar tänka att andra ger sina hästar för lite istället :devil: ).
När hon gick på bete fick hon 1 kg havre + dygnet-runt bete, och lade på sig. Nu har hon gått ned fyra hål på sadelgjorden sedan vi stallade upp henne i augusti och är i fint hull. Hon är lätthanterad och "lagom" pigg (som vi vill ha henne). :banana:
 
Sv: Är 3 kg havre för mycket till ett halvblod

Vi har en häst i stallet där jag hyr in mig hästen är en 4 årig valack (halvblod) på 175 i mankhöjd, hästen är inriden men har stått ett bra tag..ska snart sättas i gång.
Iaf hästen får/dag:
3 kg havre
1 kg Krafft
1 kg Betfor

Har ingen aning om hömängden..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 839
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp