Äppelcidervinäger

yrbin

Trådstartare
Hej :confused:
Vad är äppelcidervinäger bra för? Har hört att det ska vara bra att ge fånghästar så att de får en bättre magbalans. Nån som vet nåt om det?
Yrbin
 
Aldrig sett ngt stöd för detta .
En av modellerna bakom fång är att strärkelse som bryts ner av syrabildande bakterier sänker pH i grovtarmen så mycket att colibakterier dör o frisätter endotoxiner.
Ioförsig knappast troligt att vinäger skulle påverka pH i grovtarmen ngt nämvärt men om något påverkar det åt fel håll.
PL
 
Jag tvättar min eksemhäst med fodervinäger och vatten sommartid. Klådstillande och tar bort mjället.
 
Nu spånar jag bara ;)

Det sägs ju att just äppelcidervinäger sänker GI hos oss människor när vi äter kolhydrat/stärkelserik föda. Det skulle fungera så att magsäcken töms långsammare – även om man äter sk snabba kolhydrater som vitt mjöl och socker. Därmed bromsas förbränningen av de snabba kolhydraterna och blodsockret hålls på en jämnare nivå.

Tänk om en "skvätt" äppelcidervinäger till häst har samma gynnsamma effekt på det "socker"(fruktans/fruktos?) i betet som numera anses vara en riskfaktor för att framkalla fång.

Själv ger jag äppelcidervinäger, men inte av den anledningen utan till en häst som tidigare haft problem med urinvägsinfektion och hoppas slippa återfall genom att försura urinen. När jag ändå har det hemma får de andra en skvätt också, mest för att de tycker det är gott men även för att det innehåller lite nyttigheter.
 
vet en del som ger dte för att dte försunar blodte och gör så att inte myggor och knott vill suga..=)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 117
Senast: Tossa90
·
Kropp & Själ Har läst detta på flera sidor, minns inte vilka. Undrar om nån här provat och sett att det fungerar? Kan ju inte vara farligt iallafall...
Svar
18
· Visningar
1 077
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Senast: Missemus
·
Katthälsa Hej, är det nån som vet nåt man kan kleta på ett bandage så katten inte slickar eller biter på det? Tänker det finns antibit för hästar.
Svar
12
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp