Ännu en tråd om olja

Ajda

Trådstartare
Hur mycket olja ska man ge?
Jag har en islandshäst (kat c) i normal hull och en shetlandsponny som är överviktig.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Varför ska du ge olja? En överviktig häst behöver absout inte mer energi.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Finns som sagt ingen som helst anledning att ge olja om hästen inte är i behov av energin.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Okej jag visste inte att olja tillförde energi. Då blir det ingen olja för frastella, men min islänning då, hur mycket bör jag ge henne?
 
Sv: Ännu en tråd om olja

För att kunna svara på detta skulle vi behöva veta lite mer om din häst. Hur ser foderstaten ut idag, hur är hullet - och varför vill du ge olja?
 
Sv: Ännu en tråd om olja

VARFÖR vill du ge olja, är ju grundförutsättning för svaret. Olja är bara energi (kalorier).
 
Sv: Ännu en tråd om olja

För jag har hört att det är bra för pälsen.

Hon har i lagom hull. Hon får 1 liter havre om dagen, 5 dl betfor och mineraler och vitlök + hö. Hon är lagom pigg då man rider....
 
Sv: Ännu en tråd om olja

En välbalanserad foderstat brukar också vara bra för pälsen :)
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Är det ingen som vill svara på HUR MYCKET OLJA jag bör ge?
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Hej! Gav olja (rapsolja) i maten till min förra islandshäst förut och dom andra i det stallet också.. (står ej där nu) men iaf; vi gav 1 dl per dag
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Jodå...vi kan svara MEN det behövs mer information om din foderstat. Tex: vad ger du ? Vad har grovfodret för värden ? det går INTE säga att du ska ge si eller så mycket bara för någon annan gjort det...för det är ju faktiskt olika från häst till häst.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Ska du bara ge det för pälsens skull (finns inga bevis på att pälsen blir blankare av olja) så räcker det med någon matsked om dagen. Ger du mer så är det lätt att en lättfödd häst blir tjock då olja är ren energi.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Jo, om du kan skriva hur mycket MJ hästen står på för närvarande, hur smrp/MJ-kvoten ser ut... Ja, du har fått frågorna tidigare i tråden...

Anledningen är att vi som inte ser hästen måste ha siffror och tabeller att gå efter, annars kan det bli precis hur fel som helst, eftersom olja är koncentrerad energi. Det kan bli fel i balansen mellan protein och energi, det kan blir så att de extra MJ som oljan ger gör hästen fet osv.

Så ska det chansas med foder av nån anledning så ska det göras av den/de som ser hästen dagligen och kan bedömma om det verkligen är bra att ge just det lilla extra, och i detta fallet så är det ju bara du som kan göra det.

Och som nån skrev tidigare, en balanserad foderstat i sig gör underverk med hästens päls, och UTAN en balanserad foderstat skulle jag nog inte chansa och ge extra olja. Så, några råd kan ingen ge på rak arm så här.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Om det är enbart för pälsen så föreslår jag vetegroddolja. Det fungerade jättebra på min förra häst som hade lite problem med huden och pälsen.
 
Sv: Ännu en tråd om olja

Okej, tyvärr har jag inga värden på fodret.

Jag testar nu ett tag med en matsked om dagen så får jag se om hon går upp i vikt ....

Tack för svaren
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Fritid Nu så.. står jag här och känner mig dummare än tåget 😂 För första gången ska jag ta tag i att fylla olja på bilen själv.. pinsamt att...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: Tranan
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 769
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp