Ännu en" mager gammal häst.."

kingkong

Trådstartare
Som rubriken lyder så står jag med en äldre storhäst nu (27år). Hästen är inte min men jag tar hand om den.
Han har tidigare stått på koensilage och nötfor och kraffts mineraler, den blå sorten. Han är väldigt tunn och det kan jú ha m ed hans ålder att göra. Men jag funderar över nötfor och ensilage.. är det ofta inte mycket vatten i ensilage, då blir det väl mest bukfylla.. hur bra näring är det i det?
han är inte så förtjust i höet jag ger honom, men älskar sitt nötfor. (han har nog fått en "krafftskopa" full med nötfor en 4-5 ggr om dagen förut plus ensilage innan han kom hit) han ska tydligen ha ätit en anselig mängd av detta förut dagligen innan betesperioden, men nu får han det en gång om dan och då har jag lagt till kornkross, betfor, och foderjäst. Jag ska även börja ge lucernhack eller pellets beroende på vad han föredrar, han har inte alla tänder heller, (har inte kollat vilka som saknas). Förövrigt är han förvånansvärt pigg fräcsh och glad, en filur med glimten i ögat och full i bus, hoppar lätt över stock o sten i hagen och rör sig obehindrat.
Men iallafall, det jag undrade mest över är om nån har koll på huruvida näringsmässigt det har varit att utfodra med "komaten", och jag har sett att många skriver att de ger olja, men är det linfröolja eller vetegroddsolja eller vad?
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Vad menar du med nötfor? Nötfor är bara samlingsnamnet på allt som säljs till kor i just den serien. Finns hur många olika foder som helst!

Ko-ensilage, menar du att det är väldigt blött? Då kan det vara svårt att få hästen att äta tillräckliga mängder för att få i sig vad den behöver. Dessutom kan för blött foder ge dålig mage. Näringen kan man inte uttala sig om. Min erfarenhet är att foder för mjölkkor och ungdjur har rejält med fart!

Olja kan man ge vilken som mer eller mindre, vegetabilisk. Jag föredrar linfröolja, nyttig och bra. Men det finns billigare alternativ, tex rapsolja.
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Oj inte vet jag att det finns olika sorter. Jag har för mig att ägaren sa nötfor som man ger ungtjurar för att de ska växa...
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Vad menar du med ko-ensilage ?? Bönder vill sällan ha superblött ensilage till sina kossor pga att det inte är ekonomiskt försvarbart. Du vet väl att allt heter ensilage även om hästfolk envisas med att kalla förtorkat ensilage för hösilage ?

enligt Helena Handberg som hängde här ( fodergurun) så rekomenderade hon dels olja och dels nästintill obegränsat med betfor till hästar med dåliga tänder. Svinpellets var också bra till magra skrällen. Bra krut i sånt. Hon hade en nästintill tandlös häst. Men i ditt fall så kanske hästen helt enkelt fått fel näring. Vet du vad ditt grovfoder innehåller till att börja med ?
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Vi gav våra hästar "koensilage" (eg bara ensilage) i början, för åtta år sedan. Ensilaget innehåller mycket mer vatten och är tänkt att passera fyra magar och en himla massa tuggande. Så våra hästar stod sig inte framåt vårkanten när pälssättningen började. Har för mig att bonden tom skickade det på analys men jag minns faktiskt inte riktigt, jag hade ingen aning om då att man ens räknade foderstater :o Att gå från ensilage till hö är en ganska stor omställning, vi köpte hö när våra började falla ur (försent då jag vet det nu :p) och de åt det knappt - om de åt det så blötade de det i vattenkoppen först.
Året därpå hade vi hösilage (också ensilage som ngn skrev men man säger så för att skilja på vattenhalten) istället och det var mycket bättre för dem :) Men du kan ju alltid analysera grovfodret om du inte redan gjort det och utgå därifrån?
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Börja med att ge hästen fri tillgång till bra, näringsrikt hö. Betet börjar bli sämre nu så börja vänja in på hö redan nu om han vill ha.
Har själv en 27-årig häst som är svår att hålla i bra hull. Har stödfodrat med kraftfoder hela sommaren vilket har gjort att han hållit sig fin. Ger havre, betfor, sojamjöl och rapsolja.

Tycker annars du verkar ha en bra foderstat. Lägg till olja också, ett par dl om dagen (du kan ta vilken olja som helst egentligen. Rapsolja brukar vara billigast) så kommer han säkert lägga på sig!

Btw, älskar din avatar, haha ;)
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Min avatar äger!!:D
Problemet är väl det att han inte har så många tänder så han äter inte såmycket hö som jag skulle vilja.
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Min avatar äger!!:D
Problemet är väl det att han inte har så många tänder så han äter inte såmycket hö som jag skulle vilja.

Dåliga tänder är = Lucernpellets som man blöter upp i vatten och ger konsistens av gröt, sedan häller man i olja. Då får du i hästen nödvändiga fibrer, bra näring eftersom lucern är näringsrikt på bl a protein men äldre hästar har ett stort behov av energi också. Betfor funkar fint på dåliga tänder, ett bra energifoder.
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Som rubriken lyder så står jag med en äldre storhäst nu (27år). Hästen är inte min men jag tar hand om den.
Han har tidigare stått på koensilage och nötfor och kraffts mineraler, den blå sorten. Han är väldigt tunn och det kan jú ha m ed hans ålder att göra. Men jag funderar över nötfor och ensilage.. är det ofta inte mycket vatten i ensilage, då blir det väl mest bukfylla.. hur bra näring är det i det?
han är inte så förtjust i höet jag ger honom, men älskar sitt nötfor. (han har nog fått en "krafftskopa" full med nötfor en 4-5 ggr om dagen förut plus ensilage innan han kom hit) han ska tydligen ha ätit en anselig mängd av detta förut dagligen innan betesperioden, men nu får han det en gång om dan och då har jag lagt till kornkross, betfor, och foderjäst. Jag ska även börja ge lucernhack eller pellets beroende på vad han föredrar, han har inte alla tänder heller, (har inte kollat vilka som saknas). Förövrigt är han förvånansvärt pigg fräcsh och glad, en filur med glimten i ögat och full i bus, hoppar lätt över stock o sten i hagen och rör sig obehindrat.
Men iallafall, det jag undrade mest över är om nån har koll på huruvida näringsmässigt det har varit att utfodra med "komaten", och jag har sett att många skriver att de ger olja, men är det linfröolja eller vetegroddsolja eller vad?


Då 28 årigt halvblodstant

6367_10151264140607620_2023660400_n.jpg


120708, 120730, 120812, 120830, 120916 och 120917 är bildernas datum, uppifrån vänster ner till höger

5.5 kg lucern, 2 kg Hippo pro Action, 1,5 l (innan blötning) betfor och 5 dl majsolja/dag



Idag 29 årig halvblodstant

993972_10151626993682620_1784188931_n.jpg


Så mkt hö hon orkar inne om nätterna, lägger ut ett kg i hagen två gånger om dagen, förutom betet, 3 kg lucern, 1 kg Krafft müsli grön och 3 dl majsolja/dag. Men ska börja höja på lucernet nu, då betet är på sluttampen pga att sommarhagen varit uppgrävd och inte kunnat användas i år. Utan det är bara höst, vinter, vår och försommarhage som kunnat användas. Tack o lov är det bara två hästar :) och inte sju, som det var tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

...glömde, jag har börjat ge potatisprotein nu i veckan också ju.

5 dl/dag

Det ska bli jättespännande att se, om det kan vara något.
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Ensilaget innehåller mycket mer vatten och är tänkt att passera fyra magar och en himla massa tuggande
Knappast. Bete har ju ca 20% ts..alltså bra mycket mer vatten än blötaste ensilaget.

Så våra hästar stod sig inte framåt vårkanten när pälssättningen började.
Det handlade nog inte om blötheten i ensilaget, utan snarare näringen...dvs proteinet.
 
Sv: Ännu en" mager gammal häst.."

Jag hade först och främst åkt till en hästtandläkare,
Så att den kan avgöra om hästen ens kan tillgodose sig fodret,
Beroende på vilka tänder som fattas.
Tappar hästen fodret? Eller fattas de tänder som maler ner fodret?
Den kanske måste svälja "hela bitar" och därmed har tarmen svårare att ta upp näringen? Jag är ingen expert på tänder, men jag hade absolut börjat i den änden.
Sedan om det visar sig att den inte har några problem med detta,
Så skulle jag utgå från ett analyserat grovfoder, så att jag vet vad som fattas, och då naturligtvis fylla upp med det som fattas.
Om det visar sig att hästen faktiskt inte kan tillgodogöra sig fodret,
Så hade jag avlivat den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp