Ännu en likadan fråga!

Bismark

Trådstartare
Jepp nya höet är hemma på skullen nu, vill gärna ha lite synpunkter och foderstats förslag.. Man blir ju gärna lite "hemmablind" när man sitter och räknar!

Höet är som följer:
Värden i /kg foder

7,3 MJ
34 g smb rp
2,4 g Ca
1,5 g P
Grönt och fräscht hö som luktar jättegott. Mina egna åsikter är att det är väldigft lågt prot. värde och även lite lågt P värde.. Med tanke på hur det ser ut så vill jag inte bytta ut det heller, pållarna älskar det!

Kom gärna med lite bra foderstats förslag nu!!

Mvh Bissen & lållarna
 
Sv: Ännu en likadan fråga!

Ooops!! :o

Jepp det är en tant på 550 kg men gammal och faller lätt ur, varmblodstyp. Och den andra damen är en lättfödd tös på 500 kg.. De går inte speciellt mycket på vintern, ett par dagar i veckan bara, så lätt arbete är det ju. Men de kan behöva lite för att de går otäckade på vintern ute mellan 9 på morgonen till åtta på kvällen..

Jepp det var väl en snabb beskrivning.. Så snälla kom med lite förslag!! :)
 
Sv: Ännu en likadan fråga!

Skulle gärna hjälpa dig! Men vågar inte riktigt. Har inte fått in klämmen på hur man räknar ut behovet hos olika hästar. Har lyckats med min pålle men ändå. Så om nån berättar behovet av Mj, Smrp osv så kan jag hjälpa till! OJ vad jag är duktig.. :angel:
 
Sv: Ännu en likadan fråga!

Den gamla har behov som följer:

84 MJ
504 smb rp
32,7 Ca
21 P
12,6 Mg
1,1 Se


Och Lillan då:

72,5 MJ
435 smb rp
28,2 Ca
18,1 P
10,9 Mg
1 Se
 
Sv: Ännu en likadan fråga!

Om Ni har någon lokalförening eller granngård i närheten kan man få total hjälp där med foderstatsuträkning. jag har även ringt till krafft och frågat, de har också hjälpt till.
 
Sv: Ännu en likadan fråga!

Jag brukar inte svara, för jag tycker inte att jag kan tillräckligt för att hjälpa andra... Men du verkar ju så kunnig själv, så jag kan lägga in ett litet förslag! Jag gillar lusern, och havre så jag brukar räkna med det! Jag tycker du hade ett jättebra hö! Jag är van med protein på 8 och 14 sedan i vintras... :cry:

Den gamla hästen:
9 kg hö
1 kg lusern (räknat med Kr*fft värden)
1 kg havre (räknat med hippocampus värden)
0,2 kg vetekli (-"-)

Det blir 85.6 MJ, 506.8 g smb rp, 35.6 Ca, 21.7 P
g smb rp/MJ=5.9 Ca/P=1.6
(Jag räknade med 1 på Mg i höet, så blev det totalt 12.6 g i foderstaten, och Ca/Mg på 2.8.)

Den yngre hästen:
8 kg hö
1 kg lusern
0,4 kg havre
0,3 kg vetekli

Det blir 73.3 MJ, 438.2 g smb rp, 32.9 Ca, 19.2 P
g smb rp/MJ=6 Ca/P=1.7
(Jag räknade med 1 på Mg här med, och då blev det totalt 11.4 och en Ca/Mg kvot på 2.9.)

Jag tycker att det fattas lite fosfor i bådas foderstater. Med det går ju att lägga på lite genom tillskott, blir inte dyrt. Sen måste ju selen till... Jag gillar Mustangs e-vitamin med selen, ganska billigt och smakar äpple. Men finns ju lite andra alternativ också... :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 120
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 480
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp