Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Vidar är paketfixerad och vill både få och ge paket. Jag försöker fokusera mer på omateriella ting men att vilja ge är ju ändå en bra motvikt till att bara vilja ha.

Vad kan man lämpligen ge hans dagisfröknar i "julklapp" ? Gör man sånt ÖHT? Vad säger ni som jobbar med barn ?

Jag har bojkottat alla klappar i så många år att jag inte har någon fantasi kvar. :o
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Om vi har haft ca 20 familjer inskrivna så har vi kanske fått julklapp av knappt hälften.
Vissa år har alla föräldrar samlat ihop pengar och köpt nåt ihop. Tex en större julprydnad.

Annars har jag fått:
Choklad
Blommor
strumpor förknippade med våran avdelning- dvs biet
Hårspray
Bodybutter
Smår prydnadssaker
Smörknivar med tomte på
Ljuslyktor

Barnen är så stolta när dom får lämna över sin julklapp till oss. Det är det roligaste att se.
Sen kvittar själva presenten. Men självklart är det kul att få. Alla älskar väl julklappar?

Gå in på tex Body shop och hitta nåt billigt att köpa. tex bodybutter var jättekul att få!
Nån fin choklad? Godis i fin burk? Finns massa roligt att hitta.
Fina ljus?
Ett år köpte jag jätteroliga tå-strumpor till mina kollegor.
Gå in i en prylaffär och leta!

Annars funkar ju alltid en blomma med ett kort som barnen ritat själv.
En fin teckning kanske?


Och faktiskt...vi dagisfröknar är inte så hemskt kräsna när det gäller julklappar. Är ju ändå tanken som räknas. ;)
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

:D :bow: Utbudet i min byhåla matchar inte riktigt din verklighet (vad är bodyshop?) :crazy: men supertack för inspirationen :)
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Haha, okej. Då kan du glömma bodyshop. :D

Vad finns för affärer då?
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Inte för att jag har några dagisfröknar att ge julklappar till, men i år hittade jag jättehäftiga reflexer i olika motiv (bla spöken & dinosaurier) i en leksaksbutik. Ofta är ju vi vuxna inte så bra på att bära reflexer som barnen så kanske kunde reflexer vara en praktisk present att ge till fröken :idea:
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Tips: glöggte och kanske någon lyxig chokladbit till? Prydnadssaker har gamla dagisfröknar till max. Biobiljetter är alltid kul men ganska dyrt om det jobbar många på ert dagis. Det är väldigt olika om familjer väljer att ge eller inte på min kombinerade förskola/skola. I skolan där jag arbetar brukar vi få något till avslutningen av föräldrarna gemensamt på dagiset är det väldigt olika som jag förstått det. Gör som ni vill om det är Vidar som vill ge kanske han kan få välja något i affären som han vill ge? Ex godispåse eller så. Det är tanken som räknas och de blir nog glada vilket som.

Hi, hi lite kul är det allt att Vidar gillar klappar!!! Själv var jag som så att det var antalet och inte innehållet som var roligast i hans ålder så många små var mycket bättre än en dyr.

Lycka till!
javan
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Jag är dagisfröken, och har sällan fått någon present, vi har nog inte den traditionen här....:o
De är vi fröknar som gör grötmiddag, och ger bort "julklappar" till barnen.
Jag gav inte heller bort något när min son gick på "föris":crazy:

Fast... jag har aldrig heller funderat på saken, jag gör ett jobb, och för mej är den bästa julklappen att få vara tillsammans med barnen varje dag:love:

Köp något som "känns bra" om du vill det:idea:

* Jenny *
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Kan säga att det finaste jag någonsin fått var en blopmma i en kruka barnet själv gjort och dekorerat samt en dikt föräldrarna skrivit till oss. fick tårar i ögonen och visste inte vad jag skulle säga, och barnet ifårga trodde inte alls att jag gillade hans julklapp för jag blev ju inte glad , utan började gråta. :crazy: :love:

Annars har jag fått mycket ljus och ljuslyktor. Det är uppskatat, men som någon annan sa, det är tanken som räknas, och man förväntar sig inte att få något.
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Jag känner direkt att det borde vara ngt som han gjort själv. Förskolefröken borde väl bli glad över det, som ngn sa - det roliga är väl att se barnen när de är stolta över att ge en julklapp.
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Silverkedjan skrev:
:D :bow: Utbudet i min byhåla matchar inte riktigt din verklighet (vad är bodyshop?) :crazy: men supertack för inspirationen :)

Om du är till Mariebergs köpcentrum nån gång så finns Bodyshop där.
Nära teknikmagasinet.
Även om du inte köper något till dagisfröken just där så har dom en del helt ok grejer. Jag fick nån muskparfym därifrån (kan den hetat White musk tro...) i julklapp för en massa år sen. Luktade jättegott!
Fast det är ganska dyrt har jag för mig...

http://www.thebodyshopinternational.com
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Presentkorg med mat?
Massage i present?

På vårt dagis fick de anställda massage i present av föräldrarna förra året och det hade varit mycket uppskattat. Vi ger 3 Euro per förälder och sen ordnar föreståndaren något till alla anställda. Dessutom ger de flesta föräldrarna en gåva på runt 10 Euro till sina fröknar.
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Som fröken kan jag säga att man blir mest generad när föräldrar kommer med mega-Julkorgen osv.. Handen på hjärtat, jag blr faktiskt gladast av något som barnet valt /gjort själv och då brukar det bli tex; liten blomma, fin julkula (för typ 5 kr!), eget julgodis i påse, tvål eller en ihoprullad teckning med ett fint band runt!
Känner man att man vill visa sin uppskattning mer så gör ett fint diplom till fröknarna "till världens bästa fröknar", eller köp en chokladask att ställa in i personalrummet. Detta är heta tips från en som vet!!:)
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

camillak skrev:
eller köp en chokladask att ställa in i personalrummet.

Tack igen till alla för alla tips! Min unge är dock uppenbarligen inte så händig som andras - eller så är det vi som aldrig lärt honom såna där pysselsaker :p

camilla - vad gör man om personalrummet liksom är mitt bland barnen, får en känsla av att man inte kan ha privata saker där och barnen får ju inte äta godis så det blir lite opedagogiskt om fröknarna ska göra det halvoffentligt liksom :crazy:
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Vi har fått lite olika saker, men min dotter har gett till sina fröknar på förskolan:

Vin
Olika ostar och kex
Någon fin "julpåse" med godis i



Men sen kan man ju ge lite andra saker:

Ljus
Ljusstakar
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Mitt barn är bara 3 år och inte pysslig så att hon ska göra något fint till fröknarna fungerar inte detta året. Kanske nästa år. Men tack för tipset! Ska ha det i åtanke nästa jul:)

Tar nog en sväng till Bodyshop istället, det tipset gillade jag:)
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Vill bara meddela att vi har aldrig gett julklappar till varken dagis eller skolpersonal. Har aldrig hört talas om det eller fått signaler om att det förekommer, men vi kanske är ensamma :p Eller så är det ett lokalt fenomen :idea:
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Jag har heller aldrig gjort det förut.

Men nu har jag ett tillfälligt (in my dreams....) paketfixerat barn och tycker det är bättre att fokusera på givandet än att paket bara ska vara något man själv vill ha. Vi ger inga julklappar till någon annan eftersom vi är befriande julklappsfria ;) så det finns liksom inte några "vanliga" att ge till. Jag vill INTE starta nån cirkus om att vi ska börja byta julklappar med dagiskompisarna eller släktingar :crazy: Han ger sin "låtsasstorasyster" men sen är ju faktiskt fröknarna hans närmaste viktigaste människor.

Vidar får iofs paket, hela året, en "fördel" med att handla en del på tradera :D - de dyker upp direkt i brevlådan :cool: Det är kul även om det "bara" är en mössa till bebin, typ.
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Nää, om inte de stackars fröknarna har nåt personalrum:crazy: då får man väl skippa den där chokladasken och göra en julteckning då!
 
Sv: Ännu en förskoletråd... Julklappar?

Jag är lärare och även vi får ju ibland julklappar av barnen. Det är absolut inget vi förväntar oss eller "kräver" (inte heller sommarklappar såsom så många tror, ser aldrig snett på en klass/elev som inget ger) men det ÄR ju roligt att få den uppskattningen tycker åtminstone jag. Till jul har man ibland fått typ en delikatesskorg med gott julte, kaffe, glögg, choklad eller liknande, det verkar lite standard sådär, eller kanske en julblomma.

Jag vet en familj som genom hela förskolan och skolåren (åtminstone tom år 6) alltid gav fröken två flaskor vin till jul och sommar, det var faktiskt väldigt populärt ;) men då kanske man som förälder borde veta (som denna familj gjorde) att ingen av fröknarna hade alkoholproblem eller var nykterister eller trodde de som gav bort vin konsumerade mycket, kan ju vara känsligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 539
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 491
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 059
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 705
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp