Ännu en analys, önskar lite hjälp!!

Arabis

Trådstartare
Fått höanalysen av en kompis, som önskar hjälp, & som vanligt frågar jag om hjälp här.

Hon har fått tag på ett mkt bra hö..

Ts 84%
MJ 7.6
SRP 52
Ca 3
P 1.8
Mg 1.5
K 7,5

Hästarna är följande:

* Arabvalack, f 2000, nykastrerad. Vikt ca 425 kg. Underhållsbehov ca 65 MJ, äter max 6, kanske 7 kg hö.
Önskar foderstat för underhåll, träning + 25% & träning + 50%.

* Arabföl, född april, hingst. Vuxenvikt runt 425 kg. Hur mkt hö äter ett föl?? Önskar foderstater fram till Augusti ( Nytt hö..)

* Arabsto född 1999, normalvikt ca 450kg, nu feet. Vääldigt lättfödd,
kanske ett behov på 55 MJ. Rids lite lätt. Vill få lite betfor..

* Halvblods sto född 2000, dräktig fölar slutet på april. Vikt ca 550- 600kg. Lättfödd, tillgång till 9 kg hö. Önskar foderstater för underhåll ( nu), dräktigheten ( 8- 11) & digivning ( 1- 3).

Använder helst kraffts produkter,
* Krafft Gamla groov
* Krafft havre
* Krafft Lucern hack
* Krafft Olja
* + betfor.

Även andra produkter ur deras sortiment vid behov, ( föl & dräktighet- digivning??)

Mkt tacksam fr svar. :)
 
Sv: Ännu en analys, önskar lite hjälp!!

Ingen här idag som kan/ vill hjälpa till? :confused: ;)
 
Sv: Ännu en analys, önskar lite hjälp!!

Arabis skrev:
Hästarna är följande:

* Arabvalack, f 2000, nykastrerad. Vikt ca 425 kg. Underhållsbehov ca 65 MJ, äter max 6, kanske 7 kg hö.
Önskar foderstat för underhåll, träning + 25% & träning + 50%.

Ge fri tillgång på hö och reglera hullet med havre. Ge också 1 dosmått Dikalciumfosfat (blanda ut med lite vetekli, betfor etc) och selen (ex Basic E). Ge extra kalk om du ger havre, ex 1 dosmått Foderkrita.

Arabis skrev:
* Arabföl, född april, hingst. Vuxenvikt runt 425 kg. Hur mkt hö äter ett föl?? Önskar foderstater fram till Augusti ( Nytt hö..).

Vet inte vad en så lite krake petar i sig i höväg, men prova med fri tillgång på hö och ca 1 kg Pluss Grön. Fram till jul kan du tilläggsfodera med 0,5 kg Krafft Protein också, sedan räcker 1 kg Pluss Grön fram till April ungefär. Efter aril kan du gå över på ex 2 kg Nya Groov istället, men då behöver du ev lite tillskott av selen och kalk.

Det är svårt att lägga foderstater så långt fram som nästa vår när man inte vet hur mycket/vad han äter än. Börja med fri tillgång på hö, ett kg Pluss Grön och ett halvt kg med Krafft Protein och se hur mycket han stoppar i sig.

Arabis skrev:
* Arabsto född 1999, normalvikt ca 450kg, nu feet. Vääldigt lättfödd,
kanske ett behov på 55 MJ. Rids lite lätt. Vill få lite betfor...

7 kg hö, 1 dosmått Dikalciumfosfat och selen, ex 10 ml Basic E.

Arabis skrev:
* Halvblods sto född 2000, dräktig fölar slutet på april. Vikt ca 550- 600kg. Lättfödd, tillgång till 9 kg hö. Önskar foderstater för underhåll ( nu), dräktigheten ( 8- 11) & digivning ( 1- 3). .

Underhåll

9 kg hö, 1,5 dosmått dikalciumfosfat och 12 ml Basic E.

mån 9

Lägg till 1 kg havre.

Mån 10 o 11

Lägg till 2 kg havre.



Är värdena per kg ts eller per kg foder?

mvh Jessica
 
Sv: Ännu en analys, önskar lite hjälp!!

Värdena är per kilo foder, tack så länge.

Kan man få veta vad du fått för uträkningar,
hur mkt MJ, SRP, kvoter mm???
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 135
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 509
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 043
Senast: Gavi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp