Ändrat proteinvärde i lucernpellets?

Anny

Trådstartare
Hej! Det är några år sedan jag sist fodrade med lucern. Jag använde då kvarnbyfoders lucernpellets dels pga att de var utan melass men även pga det höga proteinvärdet. Nu tänkte jag köpa samma lucern men upptäckte då att enligt kvarnbyfoders hemsida innehåller det bara 100 g smältbart råprotein per kg. Innan innehöll det ju 150?

Någon som reflekterat över detta? För det första - stämmer det? Om någon har en påse hemma skulle jag bli jättetacksam om man kikade vad som står på påsen. Om det stämmer - är det någon som vet vad det lägre värdet beror på? Är det fortfarande ren lucern utan några tillsatser?

När jag ändå håller på - vet ni något annat märke på marknaden som är ren lucern utan tillsatser, med ett högt proteinvärde och i pelleterad form?
 
Jo, det stämmer med den lägre lusernhalten. Jag talade med Kvarnbyfoder i våras. Var nån brist om jag har rätt för mig. Kanske blir bättring efter årets skörd.
Jag har inte hittat någon annan lusernpellets i närheten av Kvarnsbys gamla så nu i sommar har jag haft Equsanas lusernstrå som trots tillsats av melass inte är så tokigt i näringsvärde.
 
Jo, det stämmer med den lägre lusernhalten. Jag talade med Kvarnbyfoder i våras. Var nån brist om jag har rätt för mig. Kanske blir bättring efter årets skörd.
Jag har inte hittat någon annan lusernpellets i närheten av Kvarnsbys gamla så nu i sommar har jag haft Equsanas lusernstrå som trots tillsats av melass inte är så tokigt i näringsvärde.

Tack för ditt svar! :) Det var ju tråkigt att det stämde. Jag har en fånghäst så är inte aktuellt med lucern med tillsatt melass.
 
@Anny
Har också hört att det kan ligga högt i socker, så om du har fånghäst är det nog klokt att skippa det. Har tyvärr inte heller hittat någon riktigt bra ersättare sedan innehållet i Kvarnbys lusern ändrades.
 
@Anny
Har också hört att det kan ligga högt i socker, så om du har fånghäst är det nog klokt att skippa det. Har tyvärr inte heller hittat någon riktigt bra ersättare sedan innehållet i Kvarnbys lusern ändrades.

Ja jag tror tyvärr det kan ligga upp mot 20 %. Kanske får bli kvarnbys ändå trots det lägre proteinvärdet.
 
Är det proteinet du vill åt? Du kke kan blanda ihop nåt av ren potatisprotein? Det finns att köpa på säck. Kke blanda sockerfri betfor och pot.protein??
 
Är det proteinet du vill åt? Du kke kan blanda ihop nåt av ren potatisprotein? Det finns att köpa på säck. Kke blanda sockerfri betfor och pot.protein??
Potatisprotein är svårt att få tag i just nu, tror att det bara är Vilomix (fd Kvarnbyfoder) som säljer på småsäck (direkt till kund och åf) och de har slut på pp från fjolårets skörd! De tror att pp kommer att finnas på lager i början av september igen!
 
Potatisprotein är svårt att få tag i just nu, tror att det bara är Vilomix (fd Kvarnbyfoder) som säljer på småsäck (direkt till kund och åf) och de har slut på pp från fjolårets skörd! De tror att pp kommer att finnas på lager i början av september igen!

Jag hade helt missat att kvarnbyfoder börjat sälja småsäck av potatisprotein. Det kan vara nått om jag hittar en återförsäljare som tar hem när det finns tillgängligt igen.

Fourlegs - jag är ute efter både energi och protein. Gamlingen har lite halvtaskiga tänder så han har problem att äta tillräckligt av grovfodret för att täcka sina behov. Får Krafft muskel och olja i dagsläget vilket han gillar, men vill helst inte öka andelen Krafft för mkt, det innehåller ju en del stärkelse. Har tänkt lägga till speedy beet också :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp