Äldre häst med återkommande kotledsinflammation

Ekblomma

Trådstartare
18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med detta runt om, det enda felet på honom då var en pålagring i den leden där inflammationen satt, dvs. Vf. Denna pålagring bedömdes av Strömsholm som att den har funnits ett tag och troligen beror på att han slagit sig i nån bom eller liknande när han var ung.

Jag har haft honom på foder nu sedan i januari ( 7 månader). I april började han kännas lite "knackig" men ej halt. I samråd med ägare fortsatte vi rida på med motiveringen att en äldre herre kan behöva röra sig.
I maj blev han halt, till en början aningen diffust (halt en dag, ohalt nästa..), dock endast synligt halt i trav. På vänster fram, som tidigare. Efter ca 3 veckor verkade han fräsch igen och vi satte igång att trava lite försiktigt igen. Blev då halt igen.
Hade ut veterinär för 1,5 v. Sedan som med hästens bakgrundshistoria misstänkte kotledsinflammation. Behandlad i leden med cortison och tuppkam. Nu kommer hon tillbaka om 1,5 v. För att titta på honom igen. Om ingen förbättring skett blir det aktuellt med röntgen av leden samt ev. Nedsläckning.

Nu funderar jag... Den pålagring som syntes på röntgen 2009 kan ha blivit större? Hur lång tid tar det egentligen för en pålagring att byggas upp? Kan han ha haft problemet innan han kom till mig eller har jag gjort något helt fel?! (Han besiktades inte innan jag tog honom på foder, ägaren är en god vän..)
Han har ridits i normalt arbete! Om ni ser till er egen erfarenhet, hur ser prognosen ut för en sån här skada på lite äldre häst?

Den tid som är kvar innan återbesök känns som en evighet.. Orolig! :'(

Tack för respons!
 
Sv: Äldre häst med återkommande kotledsinflammation

..kan tillägga att han har hobby-ridits av mig, men har tidigare tävlat mycket hoppning upp till 1,20-1,30, dock ej tävlas nu på några år.
 
Sv: Äldre häst med återkommande kotledsinflammation

Det där är väldigt individuellt.

Har du sett vet-papprena från behandlingen 2009?
Att man skulle få en pålagring inne i leden för att man utanpå benet slagit det mot en bom känns lite småmärkligt för mig.
Så har vet verkligen uttryckt sig så?
Jag undrar ju alltid varför en häst fått sina skador eller pålagringar.
Att man gått som hopphäst och tävlat mkt och är 18 år känns för mig mer som en trolig anledning till att ha pålagringar.
Men jag är inte veterinär! Så jag kan ha fel!

Pålagringar kan utvecklas väldigt olika. Det KAN ha blivit värre. Det KAN också vara så att något annat gjort så han fått kotledsinflammationen.
Hur man blir säker på hur det står till där är eg bara röntgen. Då kan man jämföra plåtarna och se om det är skillnad.
Man kan ju också med scint kolla om pålagringen är aktiv, om den nu växer.
Men scint får man åka in till klinik och göra.
Röntgen av kotled går ju att få gjort hemma om man har vet med mobil röntgen.

Även de som har rätt stora röntgenförändringar kan gå att hålla symptomfria med rätt träning, rätt underlag, kontrollerad rörelse i hagen ev specialdojor etc.
Men det är inte alltid det går. Blir pålagringarna för svåra kan man behöva ta bort.
Det kan gå en kortare period eller hela deras liv eller inte alls.

Jag hade aldrig köpt eller tagit en sån häst på foder.
Just för att man inte alls kan veta säkert hur illa det kan bli.
Det kan bli både kostsamt och framför allt mycket ledsamt och slitsamt.

Lycka till!
 
Sv: Äldre häst med återkommande kotledsinflammation

Nej jag har inte själv sett papprena från 2009.. Att han skulle ha slagit Sig i en bom var en av ägarens teorier, vet. Trodde iaf att pålagringen uppkommit när han på något sätt slagit sig i unga år.
Vi kommer att röntga honom om han inte är fräsch vid återbesöket, kanske får man mer klarhet i det hela då.
Jag ska fortsätta hoppas att han kan bli återställd, sen får vi se vad som sägs.

Tack för ditt svar! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 649
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 874
Senast: Freazer
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp