Ägarbyte, och vad mer vid hästköp?

Prodin

Trådstartare
Ja.
Vad ska man tänka på nu vid hästköp?

Registrering av ägarbyte - hur går det till? Papper som ska in vart? Från vem?
Från när kan hästen försäkras?

Måste jag också göra efterregistrering av pass? Hur ser jag om det redan är gjort?


Vem kontaktar jag för att få det registrerat i tdb att jag faktiskt HAR grönt kort, om än sedan långt tillbaka?


Jag har inte bott i Sverige på många, många år så allt här är nytt för mig.

Tacksam för hjälp och råd!
 
Köpekontrakt som tydligt reglerar vad som gäller för köpet, id-hadlingar för hästen (pass), ägarbyte i korrekt förening.

Sedan är det rimligt att ta kontakt med aktuell förening för att höra med dem hur rutinerna ser ut för just den rasen.
 
Hästen försäkrar du från det datum du köper den. Kan vara smidigt att ta över hästens gamla försäkring.
 
Förlåt för att jag kapar tråden lite med min fråga, men vad händer om man inte registrerar sitt ägarbyte? Alltså skickar in papperna? (men skrivit kontrakt, kvitto osv)
 
SWB har en särskild blankett för ägarbyte som både köpare och säljare ska skriva under innan den skickas in. Adressen dit den ska skickas står på blanketten.
 
Förlåt för att jag kapar tråden lite med min fråga, men vad händer om man inte registrerar sitt ägarbyte? Alltså skickar in papperna? (men skrivit kontrakt, kvitto osv)
Om det inte händer hästen något så händer inte så mycket. Det är först när inträffar typ men behöver ett ersättningspass, hästen behöver veterinärvård på klinik, ett sto får ett föl eller man behöver använda försäkringen. Vissa går i sådan här fall strikt på vem som står som registrerad ägare. Så det kan krävas en del för att då får rätt på det i efterhand.
 
Hej!
Om man inte har lapp med förra ägarens namnteckning för ägarbyte, vad gör man då? Gäller en KWPN, importerad i höstas.

/Lavinia
 
Hej!
Om man inte har lapp med förra ägarens namnteckning för ägarbyte, vad gör man då? Gäller en KWPN, importerad i höstas.

/Lavinia

Är hästen tilläggsregistrerad än? Jag skickade in kontraktet i samband med registreringen och de fixade då så att jag står som ägare på henne.
 
Hej!
Om man inte har lapp med förra ägarens namnteckning för ägarbyte, vad gör man då? Gäller en KWPN, importerad i höstas.

/Lavinia
Precis det som hände oss. Vi skulle iof kunna skicka det på snigelpost till gamla ägaren som skriver på, men eftersom hon blev svårt sjuk blev det aldrig av... Nu känns det lite snopet efter snart 2 år. :p
 
Ja.

Vem kontaktar jag för att få det registrerat i tdb att jag faktiskt HAR grönt kort, om än sedan långt tillbaka?

kommer inte ihåg vem, men hittade nummret på tdb. skickade en bild på mitt gröna kort. Sedan la denna personen in det i tdb. super smidigt.
 
Det går
Hej!
Om man inte har lapp med förra ägarens namnteckning för ägarbyte, vad gör man då? Gäller en KWPN, importerad i höstas.

/Lavinia
Det går att ordna om du har en kopia på köpekontraktet och banköverföringar. Då får du skicka in det till förbundet. Alternativt får ni döda handlingarna och det tar en månad men det går det med. Kolla på förbundets hemsida.
 
Förlåt för att jag kapar tråden lite med min fråga, men vad händer om man inte registrerar sitt ägarbyte? Alltså skickar in papperna? (men skrivit kontrakt, kvitto osv)

Ingenting händer. Min häst har fortfarande uppfödaren registrerad som ägare. Haft en ägare mellan.
I tdb står jag som ägare. Har aldrig varit bekymmer på klinik eller med något annat.
 
Har samma erfarenhet som @Bison
Vi hade ett swb-sto i 6 år. Inget registrerat ägarbyte till oss. Hästen var både på klinik samt blev avlivad av veterinär förra året. Aldrig något problem.
Jag stod som ägare i tdb.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp