Académie du spectacle équestre

H

Hedwig

Jag går snart upp i limningen.
Hoppas jag har kommit någolunda rätt här, har jag inte skyller jag på mitt nytillkomna tillstånd.
Rider sen en tid tillbaka en PRE-valack med alla möjligheter i världen. Fick mig att inse vad och hur jag ville rida och det kliar i varje del av min kropp(de delar som också känner av träningsvärk) att komma vidare.
En vän till mig påtalade ovanstående academie, som är situerad i Versailles i Frankrike. Mitt ridintresse, fransosälskande och konstintresserade hjärna hajade till och bläddrade reda på artikeln som fanns i ridsport special nr 2, 1994. Där fanns ett reportage och en hemsideadress som inte funkar. Hittade också fler reportage, en del sänkande (som gjorde att jag kanske inte kommer att kunna eller våga söka. Men hemsida! Jag vill hitta!

Om det är någon som vet något, snälla säg.
Allt gott
//
vendela

Sv: Académie du spectacle équestre

de har lustiga val av vita "glosögda" hästar, de är nästan albinos

men den har jag läst om

kollade nu på deras uppvisningsmanege på hemsidan, vilken arkitektur!, supercool

man kan söka jobb som ryttare också stod det - Ecuyer - men jag läste det som att kraven var att man skulle rida på grand prix nivå redan

spännande!

PAC skrev:
de har lustiga val av vita "glosögda" hästar, de är nästan albinos
Gah :devil: Nej, de är inga albinos utan gulvita, pärlvita eller sotvita (vilket av det kan jag inte säga från bilderna men de kanske vet själva). Dvs "dubbelgula", gul gen (som ger isabell, gulbrun, gulsvart) i homozygot form.

(sorry det var en parentes men det är verkligen helfel detta med att gult är lika med albino...)

Vilket namn akademin hade! Får mej att tänka på cirkus?

Aha okej - jag kan noll franska och har bara ögnat nån artikel i nån tidning om stället så det visste jag inte :D

bartabas eller något sådan heter han, cirkus zingaro var/är han på, tyvärr bara sett på film, riktigt bra!

Theatre Zingaro. Det han har ägnat sig åt med hästarna är lite mera konstfullt , lite annorlunda än cirkus.
På akademin undervisas för övrigt i andra konstformer än ridning, så man bör ha ett allmänt konstintresse. Och sen har jag för mig att de ridmässiga intagningskraven är ganska höga. Man skickar en film, och får sedan ev. komma på auditon. :cool:

det står i den franska texten om allt (läsa någorlunda kan jag allt) - det var inte dåligt med undervisning även i annat - det stället skulle jag välja- cool arkitektur och konstarterna

de plastiska konsterna var som ämne

plastisk - formbar

en häst är plastisk :-)

Skilj på glosöga och glasöga. Det förstnämda är ett öga som glosar, det andra är ett blått öga.

Jag kan förstå att de har valt att ha lusitanos med den färgen, Tristans stallgranne i ett av stallen var en sån och jag har också sett en som stod som saluhäst hos en större uppfödare. De har en väldigt metallisk glans i pälsen och ser väldigt suggestiva ut, nästan som från en annan värld. Och han Versailles-snubben är väl en av de som testar gränser konstnärligt, vilket jag tycker är bra. OK för 1700-talstablåer, men det är spännande med folk som för ridKONSTEN framåt också!

Baloo hade blå ögon och var skimmel, men jag brydde mig aldrig om att hålla på etiketterna så , utan sade bara att han hade blå ögon kort och gott.
Fast han såg inte ut som dessa där alls. Han hade lika blå ögon som jag :love:

De blåa ögonen? vad skulle jag säga om det?
Den gula genen "bleker" pigment till viss del. I enkel uppsättning - heterozygot, så blir röda hår gula - isabell, gulbrun, gulsvart. I dubbel uppsättning blir allt hår "mer" blekt. (mycket enkelt, jag har inte satt mej in särskilt hårt i det)
Men det är inte albino för det. De här hästarna saknar inte pigment helt, och albino är ett recessivt anlag, det som finns hos hästarna - gulanlaget, är ett dominant anlag. Man har aldrig påträffat albino-häst.....

Jag förstår också att de valt dem - jag tycker också att dubbelgult, som svea skriver, har en häftig glans. Och de är ju rätt enkla att avla på ifall man bara betäcker dubbelgult med dubbelgult - så kan det inte bli annat än dubbelgult. Ungefär som homozygoter för skimmel.....

Men det sägs att de här hästarna har svårt med solen i och med sin ljusa hy, men jag antar att hästarna på såna här ställen inte vistas ute mer än när de arbetas...

De hästar som har blåa ögon utan gul gen har det på grund av att ett vitt tecken finns över/i ögat.

cremellos kallas färgen.

ja, senast jag läste var det st.georg som man skulle tävlat på men det hindrar inte från att en tränat upp sig på högre nivå.
det är ett försök att återskapa den typen av miljö som ryttarna växte i under 1700-talet, med alla komponenter från fäktning till konst för att utveckla alla de sinnen som används i ridningen. medveten om kropp, form, etc.

tack för länken btw.

kanske ska förklara mig lite. är vid ett vägskäl i livet som kommer att bli ytterst påtagligt om några få månader, och hittils har jag inte ens haft några specifika drömmar. jag menar, få ihop mina intressen som är hästar och ridkonst, skrivande, konst, dans och historia, hur fasen ska det gå till?
men nu finns det något att drömma mot, och kanske en plats för mig där jag kan låsa in mig de kommande åren för att ha något att drömma eller kanske till och med sikta på. det dröjde dock inte länge innan flera personer redan försökt att få mig att se på det realistiskt, dock blivit riktat mer i det pessimistiska hållet. men det enda jag vill göra är att fortsätta med språket, rida ännu mer, dansa ännu mer och njuta.

och tack för svaren

evis:
mycket intressant läsning!

jag hejar på dig!

själv har jag precis gått med i ett konstnärsprojekt som ligger som projekt till 2007 - de var med i Kultur OS i Aten under OS, och tillhör en gigantisk stor internationell konstnärsorganisation. Jag är med i två andra stora saker också sedan några år inom snarlikt. Jag får även betalt för det ibland :eek:

Fördelen med att omge sig med en miljö som andas inspiration och är full av kreativa människor, är att ingen tycker man är knäpp, för alla är lika knäppa, - och om det nu är KONSTEN som är drivkraften, så är ju idén med hela KONSTEN oavsett vilken av konsterna det är - att man kan omtolka, redefiniera, pröva, utmana, göra sina egna tolkningar och komma med alla möjliga galna idéer och spräcka *gränserna*.

Jag har mina produktionsidéer för detta nya konstnärsprojekt jag gått med i - ;) - får se om de köper det :)

go for it, och skicka vykort när du kommit in!, med vilka dagar och tider ni har uppvisningar så kommer jag och tittar - ser ut som ett riktigt drömfabriksställe faktiskt. Lycka till!

en dum fråga

är det denna byggnad och skola som har med den franska ridkonsttraditionen och den franska hovridakademin, vid hovet i Versaille att göra (1623 eller vilket år det var)?
Och han den där Antoine de Pluvinel?

hihi. har räknat med att jag behöver åtminstone fyra år innan min ridning har samlat ihop sig, o språket för den delen också. såg att de sökte tills i år, men tänker inte tro på att det skulle kunna gå nu:)

hm, det ringer någon klocka, men jag är inte alls lika säker.
haha, drömde inatt om sitsträningar.
men tänker först hitta någonstans att stänga in mig på och förbereda. delmål ett ;)

projektet du är med i låter helt jätteintressant, själv är jag lycklig då boken jag jobbat med som redaktör under de senaste åren har börjat forma sig. blir tryckt i tid och allt.happy happy joy joy

slamtologi 06, ser du den i affären, runt maj, då rekommenderar jag att införskaffa den *inte alls partisk*

du Hedwig, det var väldigt intressant med Versaille där

det svenska regementet Régiment Royal-Suédois mellan 1690 till 1791 då ... alltså inrättat under Solkungen Louis XIV's kejsartid då, fast med litet annat namn i början, men alltid svenskt regemente.

Och 1660 något annat mycket intressant som säkert ligger till grund för de troupes and de théatres ... jag har skrivit en del papers om Commedia dell'Artes väg in i samtiden (scenkonst), och nu kollade jag och runt 1660 då så hade de hela 4 kompanier igång som konkurrerade med varandra artistiskt och om publiken:

- Troupe de la Comédie Italienne
- Troupe Royal
- Théatre de Marais
- Troupe de Molière

det är inte dåliga grejer det! liksom en period där det europeiska the best of the best förenades just där och då i Louis XIV- Italienska Medici familjens toscanska Florens och Karl V Portugal/Spanska Österrikiska Habsburg - i Carpet Bourbonerna alltså.

Jag läste också Bartabas statement, förklaring, och han är artist uti fingerspetsarna (excentrisk då för en del kanske, men annars kan man ju inte skapa om man inte är en anings excentrisk och galen :-)) och han verkar ha en ganska så ödmjuk inställning till hästarna som artister också och det eviga lärandet alla befinner sig i.

Det verkar bara vara Jerez skolan som prövar samma *excentrism* och skapande konstverksamhet också, fast på sitt sätt (de har ju några av världens bästa Maximalism konstnärer och arkitekter i Spanien ändå :-) )

wiiiieee, nu är jag jättemycket mer imponerad! Det är ju IKONER detta. Skicka vykort då om 4 år när du kommit dit :)

Bon Voyage!

*sväljer djupt*

har börjat åka hem om dagarna och rida så lite som jag hinner..mest barbacka med mor som hänger lite tag i longeringslinan.
första steget.

vad kul att du är så positivt, och den där läsningen var jätteintressant. det är ju tokstort....*gulp*
du har inte lust att pma om du har mer info? måste ju läsa på.=)

den enda nya info (för mig) jag har är att svenska regíment chefen Axel von Fersen var kär i och hade en affär med Marie Antoinette och mer eller mindre den som fick franska sista kungen och drottningen då halshuggna, när han genomförde ett dåligt planerat passion de l'amour-flyktförsök för dem undan revolutionen

det var ju osis att det var en svensk :-)

de där hästarna ser faktiskt ut som blonda blåögda nordbor också när jag tänker efter :-)

skumt :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka