A-staketet, någon med erfarenhet?

Blåsippan

Trådstartare
Finns det någon här som har satt upp och/eller har erfarenhet av hur det fungerar? Det är ju ett plaststaket med eltråd, hur förbinder man tråden med nästa tråd, inuti slanan eller utanför? Fungerar elen bra? Om det blir fel på eltråden någonstans, går det lätt att fixa till? Ni som liksom jag har berghäll nästan upp i dagen, hur får ni stolparna att stå stadigt? Borra hål och gjuta?
Många frågor, men jag är tacksam om jag får svar från dom som har erfarenhet av stängslet.
Både för- och nackdelar vill jag veta.:idea: :confused:

Blåsippan

Sv: A-staketet, någon med erfarenhet?

Min uppfattning, ej prisvärda. De vita blir efter ett tagh fullt med alger och grönaktigt. Efter några säsonger har slanorna en tendens att slaka...

Här hos 'grannarna' sitter det a-staket längs vid stallet, herrgården och längs gärdena dvs. ett par km :smirk: . Jag tycker att staketet ser snyggt ut och verkar praktiskt, men jag vet inte, de har bara haft det sen i somras. Men det var inte dom själva som satte upp det, var 3 st utlänningar, vet inte exakt från vilket land dom var. Men det tog väll nån vecka för dom och sätta upp det. Men då jobbade dom ju verkligen hela dagarna också.

Tyvärr är det ju ganska dyrt :(

Du binder ihop trådarna innuti stolparna. Visst kan slanorna slaka lite, men vad jag har förstått så är slanorna lite kortare nu än för några år sen just pga att de inte ska slaka. Man kan vrida om dom ett halvt varv ca var tredje månad. Vi hyrde jordborr det var tungt och jobbigt. Vi var sex pers som höll på en hel helg med staket till paddock 20*40 men det blev supersnyggt:rofl:

Du binder ihop trådarna innuti stolparna. Visst kan slanorna slaka lite, men vad jag har förstått så är slanorna lite kortare nu än för några år sen just pga att de inte ska slaka. Man kan vrida om dom ett halvt varv ca var tredje månad. Vi hyrde jordborr det var tungt och jobbigt. Vi var sex pers som höll på en hel helg med staket till paddock 20*40 men det blev supersnyggt:rofl:

Hur länge har det suttit uppe? Har algerna hunnit få fäste? I så fall blir det grå-grönt...

Det har suttit uppe ca ett och etthalvt år nu. Kanske att det har börja komma lite lite grönt på norrsidan men jag är övertygad om att det lätt går att tvätta bort. Jag har svårt att tro att det finns något staket som är HELT underhållsfritt

Jag har a-staket till några av mina hagar. Var superglad över det tills jag upptäckte att det inte var så bra som jag trodde... Kan ju ha otur men... när det varit fuktigt o sen det fryser har metallstaketet (grinden) en tendens att frysa! :( Har mer än en gång stått o svurit över att jag inte får ut min häst!
Det har börjat spricka o det räcker att en häst tjongar till det en gång så går det sönder. Sen låter det så bra att man bara kan spola av m slang för att få det rent men har man några hundra meter staket är det ju inte så enkelt... Blir ganska snabbt grönt...
Vet inte hur gammalt vårt är men jag ska börja byta ut efter hand. Inte heller så lätt, stolparna sitter DJUPT!! :devil:

Men snyggt är det när det är nytt o vitt!

Hur gammalt är ditt staket? Du skriver att grinden är av metall, är det inte av samma material som stolpar och slanor?

Är osäker på åldern, men jag tror att det är minst tio år gammalt. Har även stolpar som man drar tråd igenom o de har oxå börjat spricka där tråden ligger mot i hålen... Men inget varar ju för evigt! Väder o vind sliter ju o det kvittar ju egentligen vad det är för material.

Finns ett ställe några mil härifrån där stolparna pekar både hit och dit, inte särskilt fint kan jag säga, men det är nog snyggt när det är nytt:smirk:

Där jag har hästen är det A-staket.. det är jätte snyggt och praktiskt de varma månaderna :angel:
Och det ser ju flott ut :love:
MEN!! i morse svor jag åt det när jag skulle släppa ut hästarna..(eller rättare sagt jag har svurit i en vecka varge morgon)
Slanorna i grindarna hadde frysit fast. :mad:
Gick inte att rubba ..
Efter ett bra tag av jävlarannamma och div svordommar så släpper slanorna till sist och jag kan stänga om hästarna.

detta är ett fenomen jag skulle kunna välja bort A-staketet för.(eller i allafall grindanordningarna)

Och det är lustigt för det var precis samma visa förra året med. men det måste jag försträngt :o
Jag var lika arg då på det förbannade staketet.:mad:

Vi har A staket på utsidan av hagarna mot vägen eller vad man ska säga.
Praktiskt eftersom elen leder väldigt bra (jo jag har fått veta det ofrivilligt :crazy: ) De är superlätta att rengöra!
Kostar en slant men jag tycker de är värda det!

Jag hade inte mina hästar i den hagen med den typen av grind förra vintern så jag blev så snopen när jag inte fick rubbat grinden vid första frosten iår (o det var ju dessutom inte mer än typ tre minus!)! Precis som du drog jag av några väl valda ord o hoppades på att hästarna skulle koncentrera sig på enbart höet under tiden som jag svor över grinden. Som tur är har jag alternativa hagar så ovannämnda får numera bli sommarhage! :p

En granne har satt bara stolparna med rep emellan. De har svarta stolpar och mörkt rep. Jättesnyggt faktiskt och ser nog inte solkigt ut lika snabbt som det vita. Men visst underhållsfritt staket existerar inte.

*kl*
I mitt förra stall satte dom upp A staket i två omgångar, både varianten med slanor och den med rep.
Första omgången blev jättebra och har hållit fint. ANDRA omgången (nya polacker) blev sååååå slarvigt, rangliga stolpar, repen skarvade med kärringknutar och eltape osv....

Vad tycket ni om bara själva stolparna, för man behöver ju bara köpa stolparna och inte hela staketen. Stolparna är väl bra?

Vi har några få staket kvar och de har suttit i minst 15 års tid. Lite gråna på norrsidan men annars vita. Med åren har de börjat luta lite grann. Vintertid så har vi inte haft problem med grindslanorna. VI har den varianten som inte har eltråd virat runt sig. Däremot har vi flera hål för tråd och dessa har inte spruckigt. Om jag någongång skaffar mig ett alldeles eget stall igen så kommer jag lägga ner pengar på att få ett A staket. (ett som fölen inte kan missa :devil:)

har itne haft det själv...men har tankar om det iaf :)
det är väldigt snyggt!
o väldigt dyrt
men om man väljer det svarta så syns inte skiten lika fort! :idea:
o jag tycker det är snyggare än det vita som "sticker ut" så mkt både sommar o vinter...svart smälter in på sommaren o pudras fint med lite snö på vintern...
men sen att få fast stolp på bergshäll, det e ju ett problem kvittar vilket stolp man ska ha...men klart det går o alla har sina knep...
skarva har jag ingen aning om men A-stakte försäljare borde ju veta....

Det har både för och nackdelar.
På minussidan: Priset!
Det var dessutom dyrt och krångligt att sätta upp. Försäljaren lovade att det var såå lätt. "Vilken normalhändig person som helst fixar det".
Pyttsan! Jag är nog mer än "normalhändig" men svintung jordborr krävdes. Jag gav upp och anlitade hantverkare. 19 000:- gick det på:eek: (25 x 60 m.)
Det var svårt att få hörnen snygga. Mina grindslanor har aldrig frusit fast, men blir hängiga och fula pga. att varenda besökare hänger på slanorna trots ideliga tillsägelser. (Inte staketets fel, men det blir fult ändå.)

På plussidan: Det är relativt mjukt att ramla på:o (har provat)
Vi har tre rader, superbra för föl som annars lätt springer in i staketet.
Fungerar bra som hingststaket under brunsterna!

Vi har haft vårt staket i 4 år. Vi kommer inte att köpa det igen.

Liknande trådar

Anläggning Till hösten flyttar vi förhoppningsvis (om allt går som det ska) hästarna till en egen gård. Stallet jag arrenderar idag har a-staket...
Svar
10
· Visningar
7 711
Senast: drhanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka