8-veckors valp+natten?

P

Ponnytokig

Ni som har 8-veckors valpar eller har erfarenhet av dessa.

Hur är det för er på nätterna? Sover dem hela natten eller behöver ni gå upp med dem för att de ska kissa/bajsa? Hur ofta?

Sv: 8-veckors valp+natten?

Nu är inte min valp 8 veckor längre men då när hon just hade kommit till oss så gick jag ut med henne kring 12 för en sista kissrunda. Sedan sov hon hela natten till ungefär 7-8 innan hon pep att hon skulle ut. Min pv/sambo börjar jobba 05 så om hon vaknade när han steg upp (jag sov i vardagsrummet med valpen) så tog han ut henne för att kissa och bajsa. :idea:-lampan

Det är väl bara att gå ut med valpisen om den vaknar till på natten och börjar traska runt. Ibland väckte hon mig kring halv 4 för att hon var bajsnödig, sen gick vi in och fortsatte sova.

Jag har alltid kvällskissat dom vid 10-tiden på kvällen. Sen har dom oftast sovit hela natten för det mesta. Sen direkt ut på morgonen. Klart det hänt olyckor på natten, men det får man ta. Låt den inte dricka för mycket, helst inte efter kl 18.00. Har aldrig gått ut på nätterna, det hade säkert snabbt blivit en vana för dom. Lägg några tidningar på golvet, förhoppningsvis kissas på den. Men en liten valp är en valp, innan dom blir rumsrena händer små olyckor.
Herre gud, 8 veckor, vad är det för ras? Har du ingen bild, låter så himla gulligt.

hej, vår valp är 9 veckor. Den första veckan gick vi ut när han pep. Och nu blir det ca 1 gång kl 5 på morgonen. Vi tar alltid en kiss runda kl 10 på kvällen. Men som sagt små olyckor händer då och då :)

Min senaste valp brukade få sista kissrundan runt kl 01 på natten (Vi lägger oss alltid seent här hemma..) och sen vaknade han ofta runt 6 på morgonen i någon vecka. Efter kanske 2 veckor hemma hos oss, brukade han sova till kl 8 ungefär, därefter skulle han LEKA och då behövdes det ju gå ut.

Vi får se hur nästa valp blir, alla är ju så himla olika.

Första dagarna fick jag gå ut med min valp en gång på natten men nu behövs det för det mesta inte. När hon piper brukar jag kunna sträcka ner handen och klappa på henne så somnar hon om och håller sig till morgonen (är fyra månader nu). Vi brukar gå ut första gången runt 6. På kvällarna blir sista rundan nån gång mellan 21- 22.

När min var 8 veckor och nyinflyttad hos mig så sov han oftast hela natten. Ibland vaknade han runt sex-sju på morgonen och var kissnödig, då sprang vi ut och snabbkissade, sen in igen och sov tills vi vaknade. :)

Vi nattkissar runt 00.00, sedan slänger jag in henne i buren och hon sover till 08.00. Piper lite, ut och kissa. Sedan direkt ner i sängen för att sova några timmar :bow:

Våran lilla sov (och sover) med oss i sängen så det var väldigt lätt att märka när han blev orolig. Ibörjan (kanske den första månaden) klarade han av att hålla sig i ca 5-6 timmar under natten (första veckan var det dock 4-5 timmar).

Men min blev rumsren på bara en vecka. Tror att det bara blev en eller två olyckor inne. Men vi var väldigt nogranna med att gå ut med honom så fort han sovit/lekt/ätit. Det var alltid någon med honom hemma hans första 3 månader,.

Mvh

Tora

Jag har alltid kvällskissat dom vid 10-tiden på kvällen. Sen har dom oftast sovit hela natten för det mesta. Sen direkt ut på morgonen. Klart det hänt olyckor på natten, men det får man ta. Låt den inte dricka för mycket, helst inte efter kl 18.00. Har aldrig gått ut på nätterna, det hade säkert snabbt blivit en vana för dom. Lägg några tidningar på golvet, förhoppningsvis kissas på den. Men en liten valp är en valp, innan dom blir rumsrena händer små olyckor.
Herre gud, 8 veckor, vad är det för ras? Har du ingen bild, låter så himla gulligt.

Är det ok om de inte får dricka på 12-13 timmar?

Cairnterrier!
Den ljusa :love:

http://stallryk.zoomin.se/A31974

Jag tycker inte att man ska plocka bort vattnet för valpen om det inte är så att valpen okynnesdricker.

Annars ser jag faktiskt inte varför man ska plocka bort vattnet..

Zita:

Varför redan kl 18, det blir ju 12 timmar utan vatten om ni sover till 6.00?

Senast ändrad:

Såklart hon sover till kl 8.00 om du slänger in henne i buren.

Stackar lillan blir väl medvetslös ...

;)

Min senaste valp, Sheltie, fick krångel med magen:crazy:. Jag sov inte mycket på 2 månader, var säkert uppe 2 ggr per timme och ibland 4 ggr.
Nu kommer jag då inte ihåg vad jag gjorde för att få bort diaréen, men jag provade massor med kurer och veterinärerna var maktlösa.
Men jisses vad trött jag var!!!
Jag var ju inställd på att gå upp på nätterna, det stör mig inte, men det blev till en viss överdrift :angel:.
Så när man skaffar valp, ska man definitivt vara inställd på det mesta ;) .

När min hund va 8 veckor . Då väckte jag henne på natten runt 02 03 och tog ut henne för att kissa.
Hon blev rummsren fort.

Medan hennes syster som sonen har , Hon tog det väldigt lång tid för att bli rumms ren

Jag tror det är bra att kissa dom 1 gång på natten. så det inte händer en olycka,.
Bättre att vara före
lycka till

Jag har aldrig väckt Zaga, hon har sovit hela natten lång från första dagen..

Man vaknar ju om valpen vaknar....

Jag tror att om man väcker hunden för att kissa på natten så kan man få en hund som vänjer sig att få gå ut en gång på natten även som vuxen..

Zaga är nu 5 månader och sista chansen att kissa är runt 01.00 och sedan kan det latmasken sova till 12.00 dagen efter om så är.

:)

Jag är inne på min 4 hund nu. Har gjort så med alla hundar.
Jag har inte haft några problem med att hunden skall ut på natten.
Min tik är nu 18 månader. Sover gott om natten
sista kiss 22 ,2230, sedan vaknar hon och kissar när alla går till jobb o skola.
så det fungerar bra

Okej :) Det är ju bra att det fungerar för dig..

Men TS kanske bör veta att man kan få en hund som vänjer sig vid nattkissen ..

Fast man väcker väl inte valpen på natten? Men däremot så brukar man vakna av att valpen börjar sno runt på "jag är kissnödig vis".

För är det så att valpen klarar sig hela natten så är det jättebra men de flesta valpar har ju oftast inte så stor blåsa när de är 8 veckor gamla + att de inte kan kontrollera kissreflexen som en äldre hund kan.

Mvh

Tora

När min hund va 8 veckor . Då väckte jag henne på natten runt 02 03 och tog ut henne för att kissa.
Hon blev rummsren fort.

Medan hennes syster som sonen har , Hon tog det väldigt lång tid för att bli rumms ren

Jag tror det är bra att kissa dom 1 gång på natten. så det inte händer en olycka,.
Bättre att vara före
lycka till

Har gjort likadant jag. Väntade jag tills han vaknade så kissade han inne. Han kunde inte hålla sig alls när han vaknat. utan det kom sekunden därpå. Därför tyckte jag att det va bättre att gå ut med honom på natten så han slapp kissa inne.
Tror det blivit värre om jag låtit honom vakna själv och han kissat inne på natten, då borde det ju slutat med att han trott att det va okey?

Den allra forsta veckan gick vi ut sista kissrundan mellan 24-1 och sen upp igen vid 5-5.30. Det gick bra. Sen utokade vi tiden gradvis. Det tog 2 (intensiva) veckor innan han var rumsren. Nu vid 8 manaders alder klarar han sig mellan kl 23-8 dvs 9h.

Liknande trådar

Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 381
Senast: DeCloe
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka