8 mån föl med lös avföring till och från?

M

mian10

Hej, mitt 8 månaders föl har varit lite lös i avföringen till och från. :confused:. Inte jätte löst men det har inte den fasta konsistens som den borde ha. Har inte bytt något foder hon har gått på samma hela vintern. Hon får hösilage, lucern hackad strå, havre, proteintillskott, vetekli och mineraler.
Hon är superfin i hullet växer bra och fin glansig päls. Funderar på om det kan vara för hon blivit lite kall har varit så dåligt och regnigt väder nu.

Har ni något tips på vad som kan vara fel eller vad man kan hitta på?

/Mian10

Sv: 8 mån föl med lös avföring till och från?

Hej, mitt 8 månaders föl har varit lite lös i avföringen till och från. :confused:. Inte jätte löst men det har inte den fasta konsistens som den borde ha. Har inte bytt något foder hon har gått på samma hela vintern. Hon får hösilage, lucern hackad strå, havre, proteintillskott, vetekli och mineraler.
Hon är superfin i hullet växer bra och fin glansig päls. Funderar på om det kan vara för hon blivit lite kall har varit så dåligt och regnigt väder nu.

Har ni något tips på vad som kan vara fel eller vad man kan hitta på?

/Mian10

Det kan vara att hon inte tål hösilaget. I förra stallet vi stod i så mådde våran häst jätte bra första vintern, andra vintern fick vi inte lika bra hösilage och då blev hon dålig i magen samma för unghästen som kom den vintern. Hon var fin i hullet och pigg och fin i pälsen övrigt. Vi bytte stall och började ge hö och då blev våran häst bra igen. Den unghästen som blev kvar, fick dom köpa hö extra till och då blev även han bra i magen....

Fick veta at veterinären att unghästar kan vara känsliga för hösilage.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 618
Senast: akleja
·
Foder & Strö Är det någon som har tips på hur jag på bästa sätt ska utfodra mitt föl för att hon ska få i sig tillräckligt med protein utan att hon...
2
Svar
21
· Visningar
4 632
Senast: Madick
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 574
Senast: moonstruck
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka