7åring som INTE äter

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vickis-pajala

haj alla kloka :bow: :bow:

nu är jag en rädd och orolig mamma som sitter framför burken.

min älsta dotter som är 7 år har och är kräsen i maten, tycker om mycket gott :crazy: :crazy:.

nu under den senaste veckan har jag upptäckt att hon gömmer/tappar middags maten först på golvet för att sedan skjuta den med foten under soffan.

under förra veckan har hon klagat på huvudvärk och varit allmänt grinig:devil: :devil:

hon äter ganska bra på skolan beroende på vilken mat som servers och äter en frukt efter skolan och middagen servers kl 16:00 här hemma.

idag var det korv och makaroner till middag något hon brukar gilla, men när jag skulle rensa upp efter middagen upptäckt jag att hon skjutit en stor del av middagen under soffan.

jag konfronterde min dotter som inte riktigt kunnde sätta fingre på varför hon inte äter upp middagen.
hon sa blandannat att vi inte lagar sådan mat som hon gillar.

ja vem F__ vill äta tacos 7 dagar i veckan undrade jag ju givetvis :confused:

ja ni kloka vad ska jag hitta på :confused:
hon är nog smal som hon är byxorna sitter ju inte kvar på ungen.

magen var det första jag tänkte på alltså om den fungerar, hon har en trög magen.
 
Sv: 7åring som INTE äter

Trög mage beror ju ofta på för lite fibrer. Jag har en son som är 8 och en dotter som är 5. Sonen är duktig på att äta nästan lite för rund, dottern har börjat äta nu. Hon var lite av en periodare, åt mycket en vecka för att nästan inte äta alls veckan efter, dock så var hon alltid pigg och glad och inga symtom på mag ont eller annat, så har det varit sen hon föddes.
Mellan 4 och 5 års kontrollen gick hon inte upp mer än 120gr men som läkaren sa så var det ingen fara då hon mådde bra.

Men mitt tips till dej är att ni kan göra en middags lista som hon får vara med att utforma så kanske hon äter bättre om hon vet vad som ska serveras och att hon har varit med och valt det. Kanske ett läkar besök eller skolsköterskan. Hon har inte problem i skolan så att det är nervositet som gör att hon inte kan äta?
 
Sv: 7åring som INTE äter

Men barn är smala i den åldern. Dom ska vara så. Som räkor. :D

Jag tycker i allmänhet att folk är så himla kinkiga just när det gäller mat. Den finaste kommentaren en mamma kan få är att farmor säger "Åh, va duktig h*n är på att äta!!".. Hallå, vadå duktig på o äta?? Alla kan väl äta. Men man äter olika mycket. Det är individuellt och det går i perioder.

Ett barn svälter inte ihjäl bara för att tacos är det enda som duger. ;) Och när man är 7, är ofta mat en stor sak. Det är ofta då man börjar peta i tallriken och gnälla över middan. Självklart måste det få finnas någon rätt som man faktiskt inte tycker om dock. Någon.


Jag säger inte att du inte ska uppmärksamma det. Jag menar bara att det är ytterst ovanligt att ett barn svälter sig (sjukligt) för att maten inte duger. Då handlar det oftast om andra saker. Att barn matvägrar däremot, är mkt vanligt. Det är ett ytterst öm punkt hos föräldrarna.
 
Sv: 7åring som INTE äter

Det är ett ytterst öm punkt hos föräldrarna.

Ja vojne! Det är min mans största ilskekälla med vår dotter och definitivt en av de få saker som lett till konflikt mellan honom och mig (eftersom han lagar mest mat och ofta långkok och liknande med massa kärlek :love: så tar han illa upp om hon inte ens prövar). Jag är mer avslappnad de dagar hon inte äter. Vet från fröken att hon ju ätit OK i skolan.

Men just i sjuårsåldern hade vi faktiskt vissa veckor när det verkligen inte funkade utan hon bara petade i maten. Det kröp så småningom fram (man får ha tålamod) att tjejerna i klassen gick och jämförde sig med varandra och med kändisar! :cry: Nu är min dotter smal och spinkig och därför var det svårt för mig att se hur hon kunde tro att hon var tjock men det kom så fram att hon trodde hon skulle bli det...:crazy: Det tog några dagars prat om detta (inklusive med andra föräldrar i klassen) så hade barnen lugnat sig. Men en sak vi faktiskt passade på att göra då var att låta dottern få mer talan kring vad vi äter under planeringsstadiet. Det funkade bra!
 
Sv: 7åring som INTE äter

Mycket illa att 7-åriga flickor blir så påverkade. Av en sån anledning så kan barn svälta, sjukligt. Jag poängterade i mitt inlägg att det jag sa gällde vid kräsenhet av mat. Hoppas att det noterades.

Otroligt tur att ni var så uppmärksamma och hade en sån bra relation till er dotter att ni kunde lösa detta. :bow: Men så undrar jag i mitt stilla sinne - hur kan en spinkig 7-åring få för sig att börja banta när hon jämför sig med en vuxen kändis? 7-åringen måste ju vara mycket smalare! Eller??

Hoppas att detta inte är fallet med TS dotter.
 
Sv: 7åring som INTE äter

Det jag tänker på är om hon är bekymrad eller orolig/stressad över ngt?

Kankse har det hänt ngt tråkigt med kompisar, i skolan eller liknande som påverkar hennes matlust?

Hur har ni det vid matbordet?
Är det lugnt och ro och trevlig stämning eller blir det ofta tjafs och stress?

lite allmäna funderingar bara...
 
Sv: 7åring som INTE äter

Mycket illa att 7-åriga flickor blir så påverkade. Av en sån anledning så kan barn svälta, sjukligt. Jag poängterade i mitt inlägg att det jag sa gällde vid kräsenhet av mat. Hoppas att det noterades.

Otroligt tur att ni var så uppmärksamma och hade en sån bra relation till er dotter att ni kunde lösa detta. :bow: Men så undrar jag i mitt stilla sinne - hur kan en spinkig 7-åring få för sig att börja banta när hon jämför sig med en vuxen kändis? 7-åringen måste ju vara mycket smalare! Eller??

Hoppas att detta inte är fallet med TS dotter.

Hon är just så där spinkig som en räka - fast stark i armar osv. Egentligen blir hon inte särskilt påverkad av kändisar utan mer av att några klasskompisar blivit påverkade av dessa och börjat prata om det och självklart ville hon också vara en i gänget (även om hon lika ofta spelar fotboll med grabbarna) så hon hängde på trenden. :crazy: Men ja, min dotter och jag har en bra relation när det gäller sådant bara man är lugn och låter det ta ett par dagar att reda ut. Hennes far snappar också upp saker men har ett mer otåligt sätt att vilja få ut informationen eftersom det stressar honom mer när hon inte är sig själv. Fast han börjar lära sig att det betalar sig att vänta. :D
 
Sv: 7åring som INTE äter

När mina barn var i "kräsen"-åldern, lät jag dem vara med och göra veckomatsedel. Då hade de ju själv bestämt vad som skulle serveras och var mer motiverade att äta. Jag styrde det naturligtvis så att jag sa "måndag ska det vara något med korv, tisdag med färs osv". Funkade bra. Kör med det än, de är tonåringar alla tre, och äter bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag har en vän som är rejält överviktig. Hennes man är väl ganska normalviktig. De har 2 barn och deras tjej behöver verkligen gå ner i...
7 8 9
Svar
171
· Visningar
21 852
Senast: Kattennizze
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 916
Senast: Freyja_bus
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp