7 månaders hund som bajsar inne

Taxilock

Trådstartare
En kompis har tagit hand om en 7 månaders hund, som jag förstått det har hunden aldrig varit rumsren hos den som födde upp hunden. Kompisen har lyckats få hunden att nästan sluta kissa inne men den bajsar mer inne än ute. Det har blivit en förbättring från att inte bajsa ute alls till att iaf bajsa ute några gånger. Men fortfarande sker det de flesta gånger inne.

Min kompis är inte stressad och tänker att det får ta den tid det tar. Och det är ju bra att hon inte har tålamod. Men min undran är hur stor risken är att hunden kommer fortsätta med beteendet livet ut om man inte lyckats bryta vanan helt och hållet? Hunden får gå ut varannan timme, jag har gett rådet att behandla den som en valp d.v.s ta ut den typ 100 ggr timmen (överdrivet men ni fattar ;)) Jag tänker att hon kanske aldrig kommer få hunden helt rumsren om hon inte nästan helt tar bort risken att hunden "misslyckas" d.v.s gör inne (eftersom att beteendet redan är väl etablerat hos hunden). Tänker jag helt galet?

Har ingen större erfarenhet av vuxna hundar som aldrig blivit rumsrena. Min hund hade ovanan att upp till sex månader kissa i sängen under dagarna. Det fick vi bort genom att helt eliminera den möjligheten d.v.s stänga dörren till sovrummet.

Det är ju absolut inte mitt bekymmer om min kompis hund blir rumsren eller inte! Men jag vill bara väl.

Sv: 7 månaders hund som bajsar inne

En hund som är sju månader tycker inte jag är vuxen och jag ser ingen anledning till oro att en sjumånaders inte är rumsren.
Min hund var nästan sju månader när jag köpte honom ifrån ett hem där de varken hade varit snälla emot honom eller fått honom att bli rumsren. Han både kissade och bajsade inne men det gör han ju inte längre nu sedan han blev vuxen. Däremot var han runt året innan han blev helt rumsren och det är inte ovanligt att hundar är så stora innan de är rumsrena. Att springa ut 100 gånger i timmen tror jag enbart stressar hunden. Jag tror på att ta ut hunden efter att den har ätit, sovit eller lekt. Då är det bra att gå till samma plats, stå med kort koppel och säga kommandot kissa. Sedan kan man gå en sväng men för många hundar är det överkurs att klara av att gå en promenad och göra sina behov när de är små utan behoven behöver de göra nära hemmet och helst där det inte går andra hundar så att valpen inte känner att den inkräktar på någon vuxen hunds område.

Senast ändrad:

Mitt tips till din kompis är att ha hunden under ögonen hela tiden. Våran sa tidigt till att han ville ut och kissa, men bajsa brukade han gå undan istället. Så för att få bort det så såg jag till att jag "alltid" kunde ha ögonen på honom och så fort han visade vilja att gå undan så tog jag ut honom.
Var han ensam hemma så hade han bara en mindre yta att vara på och då var det heller inte lika lockande att bajsa "där han är"

7 mån är inget jag skulle oroa mig för heller, min var snarare närmare året innan jag skulle benämna honom som helt rumsren.

Rutiner, rutiner, rutiner. Gör situationen lugn och avdramatisera. Mat och toa samma tid varje dag. Magen kommer ofta igång en stund efter att hunden ätit, så se till att den får möjlighet att gå ut en kvart eller så efter maten, ÄVEN om den varit ute precis före maten. Dra slutsatser av hundens beteende - går den undan och bajsar inne? När, i relation till måltid? Försök hitta mönster som man sedan kan skapa bra rutiner kring. Gå till en plats där hunden lyckats. Kanske bajset kan få ligga kvar där så att hunden känner igen sin lukt och sitt ställe?

Menade givetvis inte 100 gånger timmen bokstavligt vilket jag tyckte att jag uttryckte ganska tydligt? Ville du misstolka min text? :) Det jag menade var att man behandlar den som en valp d.v.s tar ut den oftare än en vuxen hund. Precis som du själv skrev efter sov, lek & mat.

Snurrfian: Det har jag också föreslaget, kompisen bor i en rätt stor lägenhet. Så jag föreslog att helt enkelt skärma av så hen hela tiden har koll på hunden.

Lejonelle: Verkar som att jag inte varit helt off i mina råd i alla fall :)

kl.
Jag reagerade på att det var så svårt att få den att bajsa ut. Det är det som varit lättast för mig med min hund (hon bajsade inne 3 ggr), samma sak med flera vänners hundar. Vissa av dom bajsade inne en gång sen aldrig mer, vissa inte alls. Eftersom att bajset kommer mer sällan så är det ju lättare att få det att fungera eftersom att man är ute så ofta ändå är min erfarenhet.

Men vad skönt att höra att det inte finns någon anledning till panik!

Senast ändrad:

Det där med att bajsa ut kan vara en trygghetsgrej, eller att det händer så mycket ute att de inte har tid att koppla av och göra ifrån sig. Det bästa är att försöka hitta ett lugnt ställe där man kan ta sig tiden att vänta ut hunden.
Våran var runt 5 mån när vi åkte till min syster och hälsade på. Hon bor mitt i göteborg och vi bor ute på landet. Jag var ute med honom närmare 2h innan han äntligen kopplade av så pass att han vågade kissa och bajsa, och då hade vi åkt bil ett par timmar sen förra pausen. Nu har han varit med rätt många gånger och är van att vara med i stan så numera har han inte problem att göra ifrån sig, men som unghund var det väldigt svårt.

Hunden är fortfarande "liten" och jag hade inte oroat mig speciellt i den åldern. Min hund var nog runt 7 månader innan hon blev helt rumsren, och ja, då tragglade jag ordentligt och olyckor hände titt som tätt. Tyckte inte jag gjorde annat än torka kiss, bajs och springa ute.

Tror din kompis gör helt rätt när hon har tålamod och låter det ta sin tid. Normalt sett löser det sig med tiden och man får inte glömma att hunden bytt hem och kanske är lite otrygg också. Eftersom hon är duktig med kissandet ute nu och aldrig vart det innan heller (antar jag), så kommer nog det andra också. Alltså borde din kompis vara på rätt väg redan:)

KL

Jag har insett att jag fatt min lilla marodor, som ar just 7 manader, att missforsta det dar om bajsning. Vi ar ute och reser och jag plockar altsa alltid upp efter oss ... sa nu nar hon bajsar, om jag gar fram och bara tittar pa bajset rusar hon tillbaka for att ata upp det.:banghead: Hon maste anse att det ar vad man ska gora :yuck: ta bort bevisen. Jag hoppas att vi kanske lyckas stoppa det nar hon nu kan bajsa i skogen och jag inte behover plocka upp varje gang ... eller sa lyckas jag bara fa henne att tro att man maste ga och gomma sig for att bajsa. Det ar svart det dar.

Boss hade en liknande bild av det där med att skita. Eftersom matte alltid plockade upp kottarna, så trodde han att det var otillåtet att bajsa... Han skäms fortfarande om jag plockar fram bajspåsar, trots att jag motbetingat det med belöning i fyra år.

Han har dock aldrig gjort det inomhus. Fördelen med att bo på landet med egen trädgård.

Jag hämtade min yngsta hund som 7 månaders och hon både kissade och bajsade inne. Hon bodde i ett hundstall och där gjorde de inne i boxarna, så för henne var det tryggt att göra ifrån sig inne. När vi prommade ute så gjorde hon inte ifrån sig förrän vi kom hem till tomten igen. Det försvinner, min tik är fem år idag och hon gör inte inne. Det försvann när hon blev trygg.

Samma här, min tik vände sig och åt direkt för att vi kom och tog bort det. Det blev en tävling av det hela :crazy:
Nästa gång det inträffar så kasta godis åt ett annat håll, då kan din hund springa dit och käka godiset istället, det blir ingen konkurrens om bajset, (som faktiskt är hennes) och du kan plocka upp utan stress.

Men min tik levde i flock i hundstall och lärde sig att "städa". De bajsade i boxarna och alltid var det någon som "städade" bort det. Det var jättesvårt att bli av med beteendet. Så lite har det att göra med hur de är upplärda, de vill ju hålla rent :wtf:

Menade givetvis inte 100 gånger timmen bokstavligt vilket jag tyckte att jag uttryckte ganska tydligt? Ville du misstolka min text? :) Det jag menade var att man behandlar den som en valp d.v.s tar ut den oftare än en vuxen hund. Precis som du själv skrev efter sov, lek & mat.

Snurrfian: Det har jag också föreslaget, kompisen bor i en rätt stor lägenhet. Så jag föreslog att helt enkelt skärma av så hen hela tiden har koll på hunden.

Lejonelle: Verkar som att jag inte varit helt off i mina råd i alla fall :)

kl.
Jag reagerade på att det var så svårt att få den att bajsa ut. Det är det som varit lättast för mig med min hund (hon bajsade inne 3 ggr), samma sak med flera vänners hundar. Vissa av dom bajsade inne en gång sen aldrig mer, vissa inte alls. Eftersom att bajset kommer mer sällan så är det ju lättare att få det att fungera eftersom att man är ute så ofta ändå är min erfarenhet.

Men vad skönt att höra att det inte finns någon anledning till panik!

Och jag menade inte heller 100 gånger i timmen. Det var väl ganska uppenbart?

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 539
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 769
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka