Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej! Jag har tänkt att köpa Börjes körsele de luxe till min Islandshäst. Hur vet jag vilken storlek han ska ha? Hur mäter man?Och vad för vagn passar bäst till en sådan sele? MVH Maria
Kul att du ska köpa en sån sele, har hört mycket bra om den och är i valet o kvalet om jag ska köpa en sån själv!
Finns ju i brun färg oxå
Vilket bröstomfång och mankhöjd är nog ganska vägledande för storleken. Samt mäta från hästens armbåge över bringan till nästa armbåge, ger ett mått på hur lång brösta du ska ha.
Vilka mått har han?
En bra vagn ska ha:
Högt säte, så att man har god sikt
Stötdämpning
Svängel
Baksele fästen
Bra hjul
Den här vagnen har förutom ovan nämda även piskhållare, dyna på sätet, sparksydd och ståleker hjul med luftgummihjul.
Man ska för bästa sits använda kuskbock eller kuskkil.
Fyrhjuliga vagnar är lite bekvämare för häst och kusk än tvåhjuliga!
Själv trivs jag bättre med fyrhjuliga vagnar och när dom är byggda likt denna är dom knappast tunga att dra!
Här syns även kuskkil/bock. Maratonvagn
Hej! Tack för era snabba svar! Okej jag ska ta och mäta honom i morgon. Men jag tänkte på en till sak, kan alla vagnar ha draglinor? Alltså om man nu inte tänker köpa sig en sprillans ny vagn utan kanske ngn beg eller hemma gjord, hur vet man då att det passar med draglinorna?
Hej! Han hade i bröstmått 90 cm och så är han ca 133 cm i mkh med sommarskor. Tror ni det är bäst att ringa till Börjes och fråga vilken storlek man ska ha?
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.