Katur

Trådstartare
Hej! Jag har tänkt att köpa Börjes körsele de luxe till min Islandshäst. Hur vet jag vilken storlek han ska ha? Hur mäter man?Och vad för vagn passar bäst till en sådan sele? MVH Maria

Sv: **********************

Hej!

Kul att du ska köpa en sån sele, har hört mycket bra om den och är i valet o kvalet om jag ska köpa en sån själv!
Finns ju i brun färg oxå :)

Vilket bröstomfång och mankhöjd är nog ganska vägledande för storleken. Samt mäta från hästens armbåge över bringan till nästa armbåge, ger ett mått på hur lång brösta du ska ha.
Vilka mått har han?

En bra vagn ska ha:
  • Högt säte, så att man har god sikt
  • Stötdämpning
  • Svängel
  • Baksele fästen
  • Bra hjul

DOR%2013-1.jpg

Den här vagnen har förutom ovan nämda även piskhållare, dyna på sätet, sparksydd och ståleker hjul med luftgummihjul.
Man ska för bästa sits använda kuskbock eller kuskkil.

Mvh Lisa

Skulle gissa på att du kan ha cobb storleken på sele till din isis.

Jag kan ha en cobb sele till min groova c-ponny, fick dock göra några extra håll, emn det funkade bra å mamma som har isis lånar den ibland.

Fyrhjuliga vagnar är lite bekvämare för häst och kusk än tvåhjuliga!
Själv trivs jag bättre med fyrhjuliga vagnar och när dom är byggda likt denna är dom knappast tunga att dra!
Här syns även kuskkil/bock.
Maratonvagn

Hej! Tack för era snabba svar! Okej jag ska ta och mäta honom i morgon. Men jag tänkte på en till sak, kan alla vagnar ha draglinor? Alltså om man nu inte tänker köpa sig en sprillans ny vagn utan kanske ngn beg eller hemma gjord, hur vet man då att det passar med draglinorna?

Hej syster! :D

Draglinorna sitter i svängeln, det är inte alltid det finns en svängel på vagnarna så då får man göra en egen. Så ja, alla vagnar kan ha draglinor.

MVH Sanna

Hej! Han hade i bröstmått 90 cm och så är han ca 133 cm i mkh med sommarskor. Tror ni det är bäst att ringa till Börjes och fråga vilken storlek man ska ha?

Du måste mäta rut magen, men jag tror du ska ha PONNY:

ini Shetland Under 0,90m høyde.

Shetland Welsh kategori A+Shetland str 0,90m t/m 1,20m høyde.Brystmål ca 115-155 cm.Kategori 4.

Pony.Kategori B.C Pony.Brystmål ca 125-170 cm.Kategori 2-3.

Cob.Fjordhest Kategori D Pony.Brystmål ca 150-200 cm.Kategori 1.

Full. 1,58m t/m 1,75m.Brystmål ca 170-220 cm.

Shire. Brystmål ca 185-230 cm.

från: http://www.mamut.com/norpol/subdet23.htm

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: Sel
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka