6 eller 25% moms

Sv: 6 eller 25% moms

Det är 6% moms på idrott, så all tränings- och lektionsverksamhet blir 6%. Även t.ex. ridhushyra för sådana ändamål är 6%, samt tillfällig uppstallning i direkt samband med kurs (har skatteverket svarat på direkt fråga).

Däremot är det 25% på t.ex. turridning, för det anser skatteverket att man gör av andra anledningar än att träna/idrotta. Och "vanlig" uppstallning av häst är förstås 25%.

Om jag tar emot en tillridningshäst, kan jag hävda att det är förberedelse för tävling då och ta 6% moms?

Om jag tar emot en tillridningshäst, kan jag hävda att det är förberedelse för tävling då och ta 6% moms?

Nej. Eftersom du inte INSTRUERAR en annan människa under utövning av idrott, eller tillhandahåller för någon annan att utöva idrott så går det inte.

Om du rider till hästen är det 25% moms.

Om däremot ägaren kommer vid vissa tillfällen under inridningen och tar lektion för dig så kan du bryta ut dessa tillfällen med 6% moms.

Det är 6% moms på idrott, så all tränings- och lektionsverksamhet blir 6%. Även t.ex. ridhushyra för sådana ändamål är 6%, samt tillfällig uppstallning i direkt samband med kurs (har skatteverket svarat på direkt fråga).

Däremot är det 25% på t.ex. turridning, för det anser skatteverket att man gör av andra anledningar än att träna/idrotta. Och "vanlig" uppstallning av häst är förstås 25%.

Märkligt vilka olika svar man kan få, har själv ställt den frågan till skatteverket då en instruktör som vi anlitade tillämpade just 25 % moms på kurstillfället. Man svarade då att instruktören erbjöd en tjänst vilket motiverades med 25 % moms, samma svar fick jag även från vårt förbund att det var gängse för varje instruktör att lägga på den moms som reglerna förskriver i detta fall 25 %.

Däremot att man tillämpar 6% vid lektionstillfällen, med de ska då återkomma regelbundet tex varje vecka för att få kallas lektion. Kurs anses inte som lektion även om den är utbildande, då instruktören erbjuder en tjänst.:confused:

Oj då, ja det låter ju märkligt. Jag frågade i och för sig inte ur tränarperspektivet, utan vilka regler som gäller när jag hyr ut mitt ridhus. Jag tog för givet att det var de reglerna för själva träningarna också eftersom det var "idrott" som var det centrala. Och det var även ett krav att det skulle vara någorlunda "avancerad" ridning det handlade om för att vara 6% moms - om det var typ ponnyridning eller annan nybörjar-prova-på-ridning som man ägnade sig åt i ridhuset så skulle det vara 25%. Däremot sas inget om att det skulle vara regelbundet.

Jag frågade även vilken momssats som gäller när jag hyr ut ridhuset inkl ev "förvaringsutrymmen" för hästarna. (Och det var enstaka tillfällen typ helgkurser jag avsåg då) Först sa han att det var 25% för boxarna även under kurs, men när jag drog parallellen "vad är det för momssats när man hyr omklädningsrummen till hockeyrinken?" så bad han att få kolla upp reglerna ordentligt och återkomma, och sa sen att det skulle vara 6% på både ridhus och uppstallningen under kursen.

Men det kan säkert hända att det är beroende på vem man pratar med och hur man formulerar frågan... Det är väl bara att hoppas på att den som ev. inspekterar bokföringen tänker likadant som den man pratade telefon med :smirk:

För att ha störst chans att slippa det problemet sedan så skriver du upp namn, telefonnummer och tid när ni pratade. Så att du har något att hänvisa till vid ev problem.

Jo jag insåg strax efteråt att jag borde ha skrivit upp namnet... :smirk:

Men än så länge har jag bara hyrt ut ridhus och "vanliga" stallplatser och där var det ingen tvekan om momssatserna. Jag får nog ringa igen när något annat blir aktuellt...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev hela 25 felfria i 6-åringarnas andra kval och när resultatet lagts samman med första kvalet gav det hela 37 finalister. I...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.