520 kg häst

Spirit

Trådstartare
Vägde min häst på bollrup i söndags, han är ca 158 cm i mankhöjd o vägde 520 kg enl. vågen. Han är lite i överhull, o grovt byggd.
Men jag tyckte det var en enorm vikt på han.

Väger han för mycket? Eller det är normalvikt på en sådan "liten" häst?
Vägde 530 med sadel.

*väldigt fundersam* :confused:
 
Tror faktiskt att det är ganska normalt... :)
Förresten, kostar det något att väga dom på Bollerup?? Har liksom inte så långt dit själv och det kunde vara kul och se hur mycket lillan väger.
 
Han är inackoderad på Bollerup. Tjejen som rider han nu passade på att väga han när vi ändå knatade förbi vågen. Och hon är elev på skolan.

Vilka bestämmelser och regler det är för "utomstående" att väga sin häst vet jag inte.
Lättast är att ringa Bollerup & fråga.
 
Jag tror att väldigt många underskattar vikten på sina hästar.

Mitt fjordsto ca 140 cm vägde 420 när hon var i prefekt hull o mitt arabsto maxad D vägde nästan exakt det samma.

Jag tror mycket få halvblod över 160 cm väger under 550 kg
 
Gissade hans vikt på ca 420-430 kg.. Det är ingen stor häst ändå.
Kul att veta iallafall, så är det lättare att bedömma foder och avmaskning
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
3 099
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 726
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp