Zuzzi

Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad jag skulle lägga den här tråden.

Tycker ni att det här stämmer in på den amerikanska varmblodiga travaren?

"Mankhöjden varierar allt från under ponnymåttet upp till 165 cm. Förekommande färger är brun, fux, svartbrun, svart och i sällsynta fall också skimmel och rödskimmel.Huvudet är ofta oädelt, långt och något stort, ofta med något konvex nosprofil, långa öron, livliga ögon och tydliga käkar.Halsen är lång, platt och rak. Manken är inte särskilt utpräglad men muskulös, lång vek rygg som ofta har otillfredsställande förbindelser med bakdelen, korset är långt, brett, stupande och överbyggt (s.k. trotting pitch), långa tydliga sittbensmuskler, indragen buk, stupande bogar som dock är muskelfyllda i riktig "travarvinkel" till de långa överarmarna. Benen är smäckra, skenbenen är korta och hasarna mycket lågt ansatta, alla fyra benen är ofta dåligt inskenade med långa stupande kotor, hovarna är välformade, och benställningen är ofta kohasig.
I tävlingstraven och passgången har standardbredden stor bogfrihet, bakbenen träder utvändigt förbi de avtrampade frambenen. Travstegen är långa, flacka, snabba, vägvinnande som är utdragna i en svävningsfas. Skritten är ofta kort i steget och galoppen klumpig och lite ostadig."

Sv: ???

"Förekommande färger är brun"

"Huvudet är ofta oädelt, långt och något stort, ofta med något konvex nosprofil, långa öron, livliga ögon "

"Manken är inte särskilt utpräglad men muskulös"

"rygg som ofta har otillfredsställande förbindelser med bakdelen"

"korset är långt, brett, stupande och överbyggt (s.k. trotting pitch), långa tydliga sittbensmuskler"

"Benen är smäckra, skenbenen är korta och hasarna mycket lågt ansatta"

"benställningen är ofta kohasig."

"bakbenen träder utvändigt förbi de avtrampade frambenen."

"Skritten är ofta kort i steget och galoppen klumpig och lite ostadig."

Stämmer vääääldigt bra på min häst! (e. Ellizar H) :D

Sånt som INTE stämmer på henne är:

"konvex nosprofil"

"Halsen är lång" (Snarare extremt kort...)

"stor bogfrihet," (den är på väg att titta fram efter mycket arbete...)

"Travstegen är långa, flacka, snabba, vägvinnande" (Symaskin... :eek: )

Bra ridhäst, va? :cool:
Men hon är goast, och VILL verkligen! :love:

pinky skrev:
"Förekommande färger är brun"

"Huvudet är ofta oädelt, långt och något stort, ofta med något konvex nosprofil, långa öron, livliga ögon "

"Manken är inte särskilt utpräglad men muskulös"

"rygg som ofta har otillfredsställande förbindelser med bakdelen"

"korset är långt, brett, stupande och överbyggt (s.k. trotting pitch), långa tydliga sittbensmuskler"

"Benen är smäckra, skenbenen är korta och hasarna mycket lågt ansatta"

"benställningen är ofta kohasig."

"bakbenen träder utvändigt förbi de avtrampade frambenen."

"Skritten är ofta kort i steget och galoppen klumpig och lite ostadig."

Stämmer vääääldigt bra på min häst! (e. Ellizar H) :D

Sånt som INTE stämmer på henne är:

"konvex nosprofil"

"Halsen är lång" (Snarare extremt kort...)

"stor bogfrihet," (den är på väg att titta fram efter mycket arbete...)

"Travstegen är långa, flacka, snabba, vägvinnande" (Symaskin... :eek: )

Bra ridhäst, va? :cool:
Men hon är goast, och VILL verkligen! :love:

Det här kan man ju göra en rolig tråd i Gnägg av :D
fast försöka undvika alla travarhatare då :crazy:

Det är inte mycket som stämmer in av din beskrivning på min gamla dam. Hon har tex tämligen välliggande bogar, muskulös både fram o bak, lång välvd muskulös hals som dessutom är väl ansatt m snygg nacke, välformat o vackert huvud m stora runda ögon o tämligen kort i förhållande: stl full är lite långt för henne, hög rejäl ridhästmanke som def är väldefinierad. I skritt har hon långa steg med bra övertramp, galoppen är något markbunden men rund och vägvinnande trots allt, korset är kort och tämligen rakt... Färgen är vackert rödbrun med svarta ben, vit regelbunden och centrerad strimbläs och hon är naturligt aningen stickelhårig dessutom.

Hon är vad jag vet aldrig riden (21 år gammal) och har gått x antal lopp och sprungit in hyfsat med pengar på sin tid innan hon sattes i avelsboxen vid 7 år. Hennes mamma var ELIT.

Var har du hittat din märkliga beskrivning någonstans???

Francess skrev:
Var har du hittat din märkliga beskrivning någonstans???

Såg tråden om Ridsportsidan på Aftonbladet och kollade runt lite där, och det var där jag hittade beskrivningen. :smirk:

Hmm de verkar inte ha så bra koll! Ännu fler fördomar om travare som får utrymme...suck. Visst, vissa saker stämmer säkerligen, någon detalj/er stämmer förmodligen på de flesta travare men säkerligen inte alla på en gång!

Märklig beskrivning .....både när det gäller exteriör och gång. Alla travare är tex inte bredgångare utan det finns många linjegångare. När man bland travfolk pratar om att ett huvud är franskt handlar det om oädla klumpiga konvexa huvuden .......inte de amerikanska (även om huvudformen varierar bland både amerikaner och fransmän) osv osv.......

Ja man blev ju lite förvånad över beskrivningen, men hon som skrev texten är väl ingen travfantast precis.
En som lever för travhästen borde skriva information om rasen.

lsz skrev:
När man bland travfolk pratar om att ett huvud är franskt handlar det om oädla klumpiga konvexa huvuden .......inte de amerikanska (även om huvudformen varierar bland både amerikaner och fransmän) osv osv.......

Jag har sett många travhästar och endast sett 2 st med "oädla" huvuden. En 100% amerikanare, hingst och ett sto med väldigt rak profil som är 88,67% amerikanskt och 11,33% ryskt.

Ja du ser.......alla sorters hästar oavsett ras kan ha mer eller mindre vackra huvuden, men inom travet går snacket att franska hästar oftare har "ramskopf" än amerikanska.
Våra föl i år ha väldigt vackra huvuden........bägge har lite franskt blod i sig.......förra året däremot fick vi en med ett synnerligen stort klumpigt huvud (mycket franskt blod)
och en halvfransk med ädelt huvud...........som sagt..........en synnerligen knepig rasbeskrivning du hittat. Glöm den !!!

Jag har läst den på aftonbladet och tycker inte att den stämmer alls. En amerikansk travhäst kan se ut på alla möjliga vis, och det gör dom också. Helsyskon kan se skilja enormt mycket i utseende. Variationen är så stor att det måste vara helt omöjligt att skriva en rättvis exteriörbeskrivning för rasen.

Det enda som näms om exteriör i asvt:s avelmål är: "Ändamålsenlig exteriör eftersträvas". Fast det gäller ju den svenska travhästen, blandningen av nästan allt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka