5 minuters träning

mian1

Trådstartare
När man nu nästan ärpåväg att ge upp... :smirk:

Efter mycket pyssel och kompisövningar så var det dags för longeringen igen. Det som gick så illa när hästen bara sparkade och ville slita sig. Efter det blev vi osams i flera dagar och sen har det liksom mest varit uppgivet och inte kul. Har undvikit longering för att slippa deppa ihop igen.

I dag var träningen bestämd till longering i skritt, övergång till trav och ett helt varvs trav. I båda varven och om hon nu ville sparka huvudet av mig så fick hon göra det för jag skulle ändå inte ge mig! :mad:

Inte en enda spark, inte ens en liten sur vinkling på örat, inget ilsket vevande med repet och inget bråk. Efter 5 minuter hade hon genomfört övningen med bravur och belöningen blev att besöka äppleträdet längre bort på vägen och fritt plocka av de goda äpplena. :d

Nästa gång ska det bli lite svårare och ett lite längre pass, men i dag behövde vi ju inte. Hon var jätteduktig :love:

Sv: 5 minuters träning

HEJ !
Vet precis hur du känner dej , har varit med om samma sak själv .
Har nämligen ett kallblods sto som är dominant till tusen . Hon kunde inte jag longera alls när jag fick hem henne hon bara sparkade och stegrade sig ,kunde knapt leda henne . Hon skrämde mej rejält när hon fick in en spark i baken på mej . Efter som jag blev rädd för henne så var det hela mycket svårare . Men med mycket träning och tålamod så kan jag leda henne och longera henne i dag nästan ett år efter åt. Det tog lång tid att bearbeta min rädsla för henne och det var därför som det tog så lång tid för mej . Hoppas att det går bra för dej i framtiden också , jag håller tummarna för dej och bli aldrig rädd .Själv hoppas jag att allt håler i sig och går bra .

Vi har hållt ihop så länge att jag inte är rädd för henne, även om hon var bra läskig i början. Däremot blir jag så hemskt besviken varje gång det inte går som jag tänkt mig och när man redan är sur och besviken från början så kan det inte gå annat än illa.
Och i går var jag inte sur och besvikelsen hade gått över. När hon nu var så snäll och så lyhörd så blev det jätteroligt igen :banana:

Tassetass skrev:
Det blir sådär när man har en knaskuse, har du inte lärt dig det än :D

KAN man lära sig alla knäppa idéer och åsikter som de har? :confused: Finns det omvända NH-böcker och videos? För hästar om människors beteende? I så fall skulle jag gärna vilja ha en hel hög sånt. Böcker OM hästar har vi redan en hel hyllmeter, men det hjälper ju uppenbarligen inte :D

Sådan var min häst med, tills sent igår kväll :D
Han betedde sig som en rodeo häst.Bocka, stegra, sparka.
Jag satt på honom tömkörnings tömmar så att de såg ut som långa tyglar.
"tyglen" som var närmst mig hängde löst och den som satt fast på andra sidan och löpte runt o över halsen hade jag sträckt.Så när han drog sig innåt och försökte dumma sig "drog" jag så fint i den :D

Liknande trådar

Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 570
Senast: hastis1234
·
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama