Sv: 5-gång

Om jag minns rätt så har man flera försök på passen

Finns lätt 5-gång ens ute på tävlingar? Här i sthlm var de länge sen jag minns att en lätt 5-gång hölls.

Ja det finns fortfarande ute på tävlingarna - tittade senast på det idag. Vi har DM här
just den här helgen.

soft mee islandshästar skrev:
vad är det för skillnad på 5-gång o lätt 5-gång? har inte fattat än! :o nån som kan förklara det på ett bra sätt? tacksam för svar :banana:

//loddie
I lätt femgång har du tre passläggningsförsök. I vanliga, öppna klassen har du två passläggningsförsök.

Lätt femgång:
två ekipage på banan, speakerskommando och tre passläggningar.

Lätt stilpass finns i FYC-reglementet (ungdomsreglementet) och går till på följande vis:

När startflaggan höjs startar den tävlande i valfri gångart. Mellan startlinjen (0 m) och 50 m markeringen skall hästen läggas i flygande pass. Vid 50 m markeringen skall hästen gå i flygande pass. Tidtagningen börjar vid 50 meter markeringen (genom en tydlig signal) och avslutas vid 120 meter markeringen. Efter 120 m markeringen skall hästen tas ned i tölt, trav, skritt eller långsam pass. Programmet avslutas vid 170 m markeringen. Medelvärdet av de två bästa försöken avgör placeringen. Vid samma poäng för första plats vinner ryttaren med den bästa tiden. Om tiden också är densamma vinner hästen med det bästa tredje försöket. Är även detta lika hästarna gå ett extra lopp och efter tiden tillkännagivits skall domarna visa den slutliga placeringen.

/Malin

lätt femgång tävlas en hel del här i Sthlm fortfarande. Jag tävlade det senast i september.

/Malin

Man kan även vara fler än två på banan, vi har varit upp till fem stycken samtidigt. Huvudsaken är att alla rider åt samma håll... ;-)

I lätt klass skall man vara två - i C-klass är var man förr 3-5, men nu får man högst vara 3.

/Malin

Var hittar man de reglerna?

Jag har tävlat lätt femgång på en klubbtävling i år där vi var fem ekipage samtidigt på banan.

Skatan skrev:
Var hittar man de reglerna?

Jag har tävlat lätt femgång på en klubbtävling i år där vi var fem ekipage samtidigt på banan.

Oj då , det var många. Men hur gick det :p ?

här i öde trakten mönsterås så har vi alltid lätt femgång!!samma som vi har lätt tölt och lätt fyrgång..Vi ska ev.ha SM här 2008..så då kanske mönsterås hamnar på kartan!:cool:

soft mee islandshästar skrev:
det finns även lätt PPI? såg det på en tävling i stockholms trakterna men har inte en anning vad det e?? :confused:

//loddie :banana:

Det är lätt stilpass.
Skillnaden på det är att du i princip får lägga hästen från pass i vilken gångart du vill och att hästen inte behöver sakta ner till skritt i slutet.
Du kan liksom lägga den från grisepass och ta ner till grisepass.
Inte så fint kanske men :angel:

I Lätt femgång är det så att du har fler försök på läggningarna i passen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
284
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Pegasus63
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka