5 frågor om bädd i stall

A

ang

Har läst lite olika trådar om bädd i boxar men vill ha lite mera svar. Har ni tid så kommentera gärna frågorna:

1. Hur djup / tjock blir bädden?
2. Vilket strömedel använder ni?
3. Hur mycket stalosan går det åt?
4. Hur länge ligger bädden / hur ofta mockar ni ut allt?
5. Några övriga tips eller åsikter om hur man bäst anlägger en bädd?

*tack*

Sv: 5 frågor om bädd i stall

Vi la våra bäddar i november.. då använde vi ca 3 cm tjockt läger me kalk, sen 15 cm spån och sen en halm på de.. så mockade vi ut den smutsiga halmen en gång om dan (hästarna gick ute 8 timmar per dag) Men vi gillade inte bäddar för de blir så fort ofräscht, så vi tog bort dom efter ca 2 månader.. Hästarna river lätt upp dom..

Jag brukar ha vad jag kallar en enveckas bädd, på vardagaran tar jag bara ut avföringen och lägger in ny halm, och så mockar jag ut allt som är skitigt varje söndag, jag måste göra så för annars hinner jag inte med allt på vardagarna, därför tycker jag att det är bättre och mocka ordentligt varje helg, för då har jog oftast mycket mer tid!!

1. Hur djup / tjock blir bädden?
2. Vilket strömedel använder ni?
Börjar med 3 torvströbalar på en box 3x3 (4 st om den är 4x4 tex) och fyller sedan på efter behov, tar ca 1 (-2) månader att få en "bra" bädd. Jag tar aldrig ut "kissfläckarna" men kan flytta på dem så jag får en jämn "fuktighet" i hela bädden om det inte blir FÖR blött. Bädden brukar efter 9 mån vara ca 10 (max 15) cm på högsta stället.

3. Hur mycket stalosan går det åt?
Vad är det ???

4. Hur länge ligger bädden / hur ofta mockar ni ut allt?
Vanligtvis mockar jag ut årligen vid sommarbete, men har hänt att vi hoppat över nåt år utan problem.

5. Några övriga tips eller åsikter om hur man bäst anlägger en bädd?
På Torv och Spån vill jag alltid ha bädd då jag anser att det bli behagligare för hästen, men på halm så spelar det inte så stor roll utan då har jag så mkt halm iaf men tycker det luktar så illa me kisset att de måste mockas ut = ingen bädd. Nackdelen med spånbädd är att den ser så tråkig ut efter ett tag, (egentligen ser jag inga större fördelar me spån), nackdel med torv är den mörka färgen och att många har svårt att urskilja "pluttarn" nåt man lär sej, fördelen med torv är den mkt bekväma hanteringen och att det inte luktar i stallet. Både torv och spån dammar rätt friskt. Torv har lättare (enl mej) för att binda ihop sej än spån.

Stalosan är i stället för kalk fast bättre. Bra till hosthästar, mot fluglarver, bädd, torkar upp, tar bort ammoniak, ja tar bort alla bakterier överhuvudtaget.
Finns i 8 kg:s hink för ca 160 kr eller säck på 25 kg kostar ca 240 kr.

Tack corzette och gejsa :)
Bra råd och synpunkter.

Funderar på torv i botten och spån ovanpå och det blir nog så trots allt. Välkomna ändå mera erfarenheter!

Jag kalkar i botten, sen blandar jag torv, spån och pappersriv, ca 10 - 15 cm. I mina boxar 3,5 * 4,5 blir det ca 3 torv, 3-4 spån och ett par säckar riv.
Jag låer hästarna stå på det några dagar så det packar sig, sen lägger jag på 3-5 halmbalar.
Halm behövs fyllas på ett par dagar i veckan, och spån/torv, någon gång i månaden, jag tar ut blöta fläckar om det behövs.
Inte alla mina kan ha bädd.

Minst 20 cm.
Har en box på 2,7 x 5 m.
Har en torvbädd i botten som fick lägga sig först för att jämna till ett lite knaggligt golv och ge en bra start. Ovanpå detta har jag massor med halm, bädd.
Lyfter ut piss när det behövs, när det börjar sticka upp någonstans eller bli FÖR tjockt.
Tömmer sällan hela bädden men en gång ca varannan vecka gör jag en jätteröj och lyfter ut ett par kärror pissig halm och fyller upp med extra mkt ren halm.

Ingen stallosan eller kalk.

Enda tipset är väl att inte snåla med ströt, oavsett vilken sort man använder. Röra runt så lite som möjligt i det och inse att ALLA hästar passar inte att ha på bädd...

Tror de här två passar på bädd. Har nu spån och mockar ut "allt" varje dag, men redan nu ligger det mesta kisset i små fläckar på ungefär samma ställe. Bajset längs kanten.

Det går alltså rätt snabbt att mocka NOGA som det är i dag, men med bädd så blir det ännu mindre jobb och strö som går ut hoppas jag.

Jag har spånbädd. Lägger in ca 3-4 balar från början. Jag har inget kalk eller så i botten, har aldrig förstått vitsen. I början när jag mockar tar jag ut all skit, lägger rena spånet i en hög i nåt hörn eller utanför boxen, sprider ut det kissiga spånet (om det är lite kissigt spån lägger jag på rent och vattnar). Sen är det bara att trampa runt och platta till och sen på med det rena spånet. Så får man göra någon vecka tills man fått en bra packad grund. Tycker att det funkar kalas och bädden blir tjock o fin tillslut (ca 15 cm).

Liknande trådar

Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 322
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja få era bästa tips på stallströ. Gärna lite bädd aktigt det vill säga att det håller lite längre (typ att man...
Svar
2
· Visningar
617
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 167
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama