5-årstrots, finns det?

Liselott76

Trådstartare
Har en 5-årig valack som är lite speciell. Vill gärna kolla med er erfarna Bukare om nån kanske har några tips på hur vi tar oss framåt. Jag har bra tränare som jag tar hjälp av men ibland är Bukarna oslagbara på tips & idéer :idea:

I perioder (en är vi inne i nu) så blir han jobbig:
* Slänger med huvet
* Blir förbannad & samlar sej mer & mer på bakdelen när jag kräver något. När jag känner det smyga på ger jag efter på tyglarna, driver & försöker få honom framåt - då reser han sig.
* I galoppen är han antingen som en fiolsträng, bara uppåt, eller tar bettet full fart framåt & slår bakut flera ggr på rad.
* "Piper" lite då & då, ofta följt av bocksprång.
* Vid hoppning slänger han med huvet så pass mycket att man inte tror att han ser hindet - men hoppar sen hur bra som helst. Efter hindret landar han, piper & slår bakut (inte lätt då att rida på nästa hiner i en lugn & avspänd galopp..)

Emellanåt går han som en ängel - har stora luftiga gångarter & hoppar med mycket bra teknik.

Han går på bete med hästkompis, får nästan inget kraftfoder, är kollad regelbundet av ET, tänderna raspade.

Jag har erfarenhet av unghästar men har faktiskt inte haft en häst med så här mycket humör tidigare. Han verkar dessutom ha ett ruggigt bra självförtroende, vilket jag ju är glad för - men ibland är det jobbigt.

Är det vanligt med 5-årstrots? Ska jag ta det lugnt under dom här perioderna, eller fortsätta ställa krav för att komma igenom?
Nån som känner igen & kan tipsa, eller kanske bara peppa lite :)

Sv: 5-årstrots, finns det?

Jag rider en 6åring som beter sig ungefär såhär. Han har börjat med det nu, när han kommit igång ordentligt. Han går ute mkt och får knappt något krafftfoder, så jag tror att det kan vara trots.
När det inte passar honom kryper han ihop, höjer ryggen, börjar studsa och backa för att sen ställa sig eller hoppa framåt.
Brukar även kasta med huvudet innan han börjar krångla.
Bockar sällan, men kastar sig lite hit och dit när han inte vill.
Det jag gör, är att ge efter på tyglarna och mana på framåt. Ibland går han och ibland börjar han backa i full fart, backar han brukar jag leda åt ena eller andra hållet och pressa han undan skänkeln. Brukar fungera.
Han brukar också ha lite bråttom efter hinderna, spec om han har hoppat bra. Det blir nästan som glädje räser några meter. Han har blivit mkt bättre tack vare tusen volter jag lagt efter hinderna. :D Jag gjorde så att efter varje hinder la jag en volt, rätt stor i början mindre sen. låg kvar på den volten tills han lugnade ner sig då jag berömde massor och gick ut på rakt spår. Har även gjort mkt avsaktningar och halter efter hindren. Tänk på att det ska vara på rakt spår efter då.
Trot inte det är så mkt mer att göra än att försöka komma över det genom att stå emot, och testa olika saker. En del fungerar, tro mig. Men GE DIG INTE! Då lär han inte sluta med det han gör. Förutsatt att hästen inte har ont någonstans, utrustning passar osv så är det bara att kämpa på. Han kan ju vara en liten vilde innerst inne med, en del är ju sånna. :devil:

Lycka till!

Senast ändrad:

Det finns alltså fler -va skönt! :D
Då kanske inte min är helt hopplös..

Han var likadan för knappt ett år sen men det gick över & sen har han varit trevlig (med några bakslag ibland förstås..). Jag hoppades att unghästfasonerna var slut, men tydligen bara väntade dom på att komma ut igen. & precis som du säger, i hoppningen är det värst när han har tagit i lite extra & gjort ett riktigt bra språng.

Stort tack för ditt svar! & lycka till du med! :)

Min häst hade en släng av 5-årstrots. Jag tror att det kommer sig av att de plötsligt blir så "starka". Musklerna sväller och de orkar bära sig på ett helt annat sätt och konditionen har ökat så de känner sig som "king dynamite". Var lugn och konsekvent bara så ger det sig!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 163
Senast: Lisa2014
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
D
Ridning Hej, jag har ett problem med min häst som jag måste lösa! Efter nyår fick jag min häst, en nordsvensk travare på 10år. Dock har hon...
Svar
11
· Visningar
2 211
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama