5 åring med lastbilsskräck

Vili

Trådstartare
Har en nyligen inriden 5 årig islandsvalack. Helt cool i all hantering och ridning men han är så sanslöst rädd för lastbilar,traktorer, bussar ja allt stort som kommer bakifrån. Detta även om jag inte sitter på honom.

Hur ska jag lära honom att inte gripas av panik? Dessa situationer är riktigt obehagliga då han slänger sig ut i vägen och reser sig m.m.

Några tips?

Sv: 5 åring med lastbilsskräck

Gör det till en vardaglig grej att ha trafikbuller runt om sig.
Hage intill väg om det är möjligt. Rid ut med andra hästar som har lite mer vana.
Det kan vara svårt men det är väl bara till att försöka så kommer det med tiden. ;)

Jag läste ngnstans (kan ha varit här på forumet) om nån som ville vänja sin häst vid lastbilar, och tog kontakt med den lokala speditionsfirman och kollade om det var okej att hon linade hästen på deras lilla gräsplätt där. Hon tog hästen i en longerlina och lät den springa runt "som den ville" på gräsplätten. Givetvis var den jäätterädd i början, men hästar lär sig ganska kvickt bara man själv är lugn och låter det ta den tid det tar...

hahah vilken grym idé , nästan så jag borde testa det.

grejen är att det är så otäkt när han blir rädd därför försöker jag undvika det...men han är inte bakskygg bilar är liksom helt okej för honom.

Haha!
Det var nog mig ni läste om! Allvarligt talat så funkar det jätte bra att ta hästen på lina och ge den möjlighet att leva ut sina rädslor. Hästen ska inte straffas när den blir rädd, men däremot bli belönad och uppmuntrad då den gör rätt (är lugn). Det kan ta ett tag med vissa hästar, detta sätt har dock funkat kalas bra för mig!
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Övr. Barn Visste inte vart jag skulle vända mig men kom att tänka på gamla Bukefalos och gör ett försök, har fått så kloka ord härifrån på...
2
Svar
32
· Visningar
3 973
Senast: Sofie_B
·
Träning Hej! Jag har en 5-årig islandsvalack som jag haft i ca ett halvår. Han har aldrig jobbat speciellt hårt utan mest ridits i skogen. På...
Svar
5
· Visningar
1 086
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30