5-6 cm maskor i hönät, för stora?

trofé

Trådstartare
Har beställt två större hönät med maskor på ca 4 cm, och hoppas att det ska förlänga ättiden för hästarna. Funderar på om det skulle fungera att komplettera med ett par ensilagenät med ca 5-6 cm stora maskor? Är det någon som har erfarenhet av dessa skillnader? Äter de jätte mkt snabbare ur de större maskorna? Har inte testat någon typ av hönät än till de här hästarna (annat än i transporten).

Sv: 5-6 cm maskor i hönät, för stora?

Hej!

Om syftet är att de ska äta mindre vill du nog ha så små maskor som möjligt. Jag har själv gått från hönät- halmen försvinner på 12 timmar till lite mindre maskor- halmen försvinner fortfarande på 12 timmar till 4 cm maskor och nu försvinner halmen på lite längre tid (men nätet rymmer också mer)- men det är helt sjukt vad fort hon äter!!

Jag hade inte köpt med 5-6 cm maskor om jag ville att hästen skulle äta mindre. Kanske att sätta utanpå vanliga nätet i så fall??

Sen funderar jag på om nät verkligen gör så stor skillnad.. Finns det nån forskning inom området eller är vi alla totalt lurade??

/Lavinia, funderar på 2 cm maskor..

Ja, tanken är ju att de ska äta samma mängd på längre tid kan man säga... Jag har ingen aning om hur det kommer fungera med hönät med 4 cm maskor, men kanske värt att invänta dem först och testa och se hur det fungerar.

Är bara att testa och se hur det fungerar för just dina hästar. Det som fungerar för en del fungerar inte för andra. Det man dock ska tänka på är att inte ha allt för små maskor, på grund av att detta kan leda till att de inte får ut något, blir frustrerade och helt enkelt ger upp.

Därför tänkte jag att det kunde vara lämligt att börja nu, när de äter en del ute fortfarande och så. Annars får man kanske skaffa ett nät med lite större maskor så att de lär sig först.

Hej!

Jo, min struntar i nya nät dag 1, dag 2 äter hon långsamt och dag 3 är det som vanligt igen *suck*.. Tekniken är anfall nätet och tryck upp det i väggen så nu har jag börjat fundera på att hänga det nånstans där hon inte kan trycka upp det i väggen, måste bara se vilka alternativ jag har.

Men min lärde sej också äta ur betesreducerare på 5 min. Inte när matte tittade, men så snart matte tittade bort så åt hon glatt..

Jag hade testat med 4 cm-nät och sett vad det gav för resultat innan jag köpt något större:-)

/Lavinia

Tyvärr ror jag det är för stora maskor! jag har 3*3 cm, jag tycker tom det är för stort! hade helst velat ha 2*2 faktiskt.. det du kan göra, eftersom du har två st,, sätta båda utanpå varandra.. de fiock en kompis till mig göra och hon hade sånt när som jag har, allså 3 ggr 3 cm.. De e ju värt ett försök..

Jag satte in min bale med 3ggr3 cm nät nu för 4 dagar sedan, de började äta på den som om de aldrig gjort innan, plus att de finns bete kvar men det har dom struntat i, de bara äter av balen med nät på.. jag har 6 hästar i den hagen och alla fixade de galant utan att ge upp de minsta hehe..
De får ut mkt tycker jag, lite för mkt som sagt.. men spillet blir ju avsevär mindre, stort plus!

Delvis KL.

Men det måste ju också spela viss roll vilken struktur man har på höt? Om man har långa strån eller korta fina strån till exempel. Om man har kortare strån måste de ju fall ur nätet lättare. Å andra sidan kanske fler strån följer med om man har långa...

Ingen av mina hästar panikäter på något vis i dagsläget. Dock äter de en del mer än de "borde" om de får helt fri tillgång. Så tanken var ju om det kunde räcka något längre med nät på.

Jag byggde för några år sedan en höhäck med fast metallgaller på ena sidan där shettisen kunde pilla ut hö. (Den större hästen åt uppifrån i samma låda). Då blev det en avsvärd minskning av höintaget. Kanske att man kunde kombinera det på något vis. Får fundera vidare. Och så ser jag mycket fram emot att testa näten när de kommer!

jag tycker att de får ut rätt bra, ja menar, de kommer ju alltid ut ett par står som de får norpa i sig vilket hö man nu än har tror jag..

sånametallgrejer har jag också tänkt på, men jag kan inte tro att de e bättre än nät, när höt börjar sina så måste de ju va skit svårt att få tag i det, (de kan ju inte trycka ner gallret med mulen som de kan med nät) och man kan ju ha så höt ligger så de åker nåråt, men då har man ju problemet att de hela tiden äter med huvet på sidan och de tror jag inte är så bra i längden...

Nej det är sant att ätställningen inte blir optimal då. Min tanke var att försöka med dessa nät med ca 3,5-4 cm maskor och fästa i botten på de hölådor jag har nu. Hölådorna består av en lastpall i botten och en ram av marinplywoodskivor. Om man fäster näten i botten på dessa så borde inte hästarna kunna plocka ur näten, men de kan ändå äta uppifrån i normal vinkel och man slipper risken att de fastnar med någon hiv i nätet också. Jag vet inte alls om det kommer fungera som önskat. Men det är värt ett försök och man kan hoppas i alla fall!

de kommer nog funka galant! även om ättiden inte minskas super mkt, så kommer iaf spillet att minska avsevärt..

Tanken är ju att ättiden ska förlängas, inte minskas ;) Men mindre med spill skadar ju inte heller. Hästarna går på lösdrift med tillgång till ligghall med halm dygnet runt, så de står ju aldrig utan grovfoder på något vis. Men kunde man få dagsgivan hö att räcka längre än så är det guld värt! Och med massa tur tar det prick ett dygn för dem att äta upp en dagsranson :D Önsketänkande...

jo jag menar ju såklart förlängas:) mina går också på lösdrift och jag klädde in en hel sån rundbale med nät.. mina har alltid haft helt fri tillgång, även om de bara glufsat i sig, men jag har alltid haft unghästar och nu har vi en tanig ettårig hingst som behöver så de e alltid välkomet att de inte måsta häva i sig hela tiden, utan faktiskt småknapra hela tiden i stället ;)

När min stora häst var runt 4-5 år såg han ut som ett spjälstaket. Så jag har fodrat och fodrat och fodrat... Tills det bara vände och han nu är mer lättfödd än shettisen... (han är 7 år nu). Så nu fungerar det inte längre med helt fri tillgång, tyvär.

de kan nog vara så ja.. men jag har ändå fri tillgång, lite runda gör inget att dom e=) får rida desto mer :)

Nej, det gör inget alls om de är lite runda. Men när araben samlar fettdepåer i nacke och bakom bogarna som stora limpor, så gör det något! :cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 127
Hundhälsa Hej! Jag var aktiv här på Buke för x antal år sen, har nu hittat tillbaka då jag fått problem med min hund, och undrar om någon har...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Undeniable
·
Foder & Strö Jag fodrar merparten av min hästs hö i SMHN, från början för att förlänga ättiden men nu för att minska spill, då hon drar runt all mat...
Svar
18
· Visningar
2 383
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17