4 vallacker + 1 sto ?

Sv: 4 vallacker + 1 sto ?

HannaZ skrev:
Det är klart att det inte BEHÖVER bli bråk/gnabb/sparkar i en konstellation med med flera vallacker och 1 sto men det KAN bli det.

Det intressanta är hur "vår" flock ser ut.

Att släppa ihop två "vaktande vallacker" + två till med ett sto för några veckors tid känns onödigt med tanke på skaderisken.

Jag har ingen lust att ha konvalecenthäst en sommar till, har haft tillräckligt med problem de senaste två åren.

För att generalisera...tycker många här målar fan på väggen helt i onödan...
Men som tur är så gör var och en som den vill och så får var och en som den vill.....eller???

Jag förstår faktiskt inte varför alla tror att deras hästar skall bli ihjälsparkade på sommar betet.

Det är väl ändå ingen som sagt att hästarna ska bli ihjälsparkade?!

Och det är skillnad på att släppa i stor flock på stor yta och det som var ursprunget till den här tråden.

HannaZ skrev:

Och det är skillnad på att släppa i stor flock på stor yta och det som var ursprunget till den här tråden.

Jo jag förstod att det inte var frågan om sommarbetet...
Men har ni sååååå små hagar (kalla dem rasthagar) så att det verkligen blir sån förmodad kalabalik och ovänskap mellan 4 - 5 hästar - det är DET man blir så förundrad över...jag blir i alla fall...
Men Du hade ju ett eget svar på frågan innan Du ställde den och nu har Du fått olika svar av att vi tycker olika OCh icke att förglömma har olika erfarenhet av (!!!) ....Du gör ju som Du vill (och visste att Du skulle göra redan innan Du ställde frågan här)...
eller???

HannaZ skrev:

Jag menar bara att ni är så drastiska. För tusan det är väl bara att släppa ihop ett par timmar och se hur det går. Jag har då aldrig och kommer nog aldrig att springa på ett sådant här problem.

I vårt stall har vi två vallacker och fyra ston i en av hagarna, min vallack ska säljas nu och jag ska köpa ett sto så då blir det en vallack med fem ston och det kommer knappast vålla några problem. Har aldrig förstått varför man tex ska dela upp ston i en hage och vallacker i en. Upplever som attd et blir mer bråk då...

Det går nog bra ska du se!

Ullis

Det finns ju olika problem med blandade flockar.

Vi hade två valackar, två ston. En tredje valack kom till, han visade sig betäcka varpå jag tog ut mitt sto. Det andra stoet blev ensamt med valackarna (stoägaren ville ha henne där) och hon fick knappt en lugn stund, allihop var på henne :smirk:

Men herregud! et kan bli bråk även om de inte går i samma hage :mad: Tänk! Det finns ingen anledning för valackerna att slåss om stona, de har inte alls den instinkten, om det nu inte är en klapphingst vill säja. Men släpp dom ihop, det kommer hästarna må mycket bättre av!!

Senast ändrad av en moderator:

min vallack kan vara väldigt hingstig. Blåser upp sig, försöker betäcka, vaktar etc.

Han är inte klapphingst, förra ägaren kollade om han hade förhöjda hingsthormon för att han betedde sig som han gjorde med hennes ston, men hormonnivåerna var normala.

Han såldes med en klausul i köpekontraktet om att han visat hingstbeteende...

Eftersom det är valackar så tycker inte jag det ska va nån fara. Jag har aldrig gjrt nån skillnad på det.
Hästarna kommer kanske bråka lite i början men det är ju för att få ordning på rangordningen. Tror inte det kommer vara några problem. Ha henne i en hage precis jämte till att börja med så dom blir "samma flock" innan ni släpper ihop dom.

Vi har haft 3 valacker och 1 sto i samma hage. Det var problem med min häst (valack) som är ganska hingstig, han vaktade stoet hela tiden. Men efter ett tag lugnade det sig, de gånger nån av de andra gick nära stoet gick min häst emellan. Så jag tror det var en jobbig tid för honom även om det gick ganska lugnt till, han var ju ändå tvungen att hålla koll på stoet dygnet runt.

Lite senare gick min häst och stoet tillsammans utan andra, det gicka kanonbra. Ännu senare kom det hit en hingst som gick i en annan hage en liten bit från hagen där min häst och stoet gick, det var jättejobbigt för min häst. Han vaktade hela tiden, kunde inte slappna av en sekund. Det slutade med att han skyddade stoet även från ägaren.

Jag hade nog kunnat tänka mig ha valacker och ett sto helt beroende på hur killarna är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat