4 vallacker + 1 sto ?

HannaZ

Trådstartare
Vad skulle ni tycka om att ha 4 vallacker och två ston (som om några veckor blir 4 vallacker och 1 sto) i samma hage (ca 0,75 ha).

Vi har lite problem med hagfördelningen.

5 hästar i stallet nu, 3 vallacker + 2 ston, 1 juni kommer 1 vallack till och i den vevan åker också det ena stoet på bete och blir borta hela sommaren.

Efter 1 juni har vi 4 vallacker och 1 sto.

2 vallacker åker på bete vid midsommar och blir borta resten av sommaren.

kvar efter midsommar blir alltså 1 eller 2 vallacker (vet inte hur det blir med den nya) och ett sto.

Den första vallacken är alltså min.

Nu har vi vallackerna för sig och stona för sig. Ägaren till stoet som blir kvar vill att alla hästarna ska gå tillsammans medan vi andra är tveksamma till att ha 1 sto och flera vallacker ihop då vi misstänker att det kan bli slagsmål om henne. Min häst är tex ganska hingstig av sig.

Vad är era erfarenheter?

Kan tillägga att jag haft konvalecenthäst från och till i två år så skador vill jag undvika så långt det är möjligt när han nu äntligen är igångsatt och verkar hålla.

Sv: 4 vallacker + 1 sto ?

Har ni bara 1 hage ? Det är väl bara att testa om det funkar. Om inte så får ni dela upp.

HannaZ skrev:
Vad skulle ni tycka om att ha 4 vallacker och två ston (som om några veckor blir 4 vallacker och 1 sto) i samma hage (ca 0,75 ha).

Vi har lite problem med hagfördelningen.

5 hästar i stallet nu, 3 vallacker + 2 ston, 1 juni kommer 1 vallack till och i den vevan åker också det ena stoet på bete och blir borta hela sommaren.

Efter 1 juni har vi 4 vallacker och 1 sto.

2 vallacker åker på bete vid midsommar och blir borta resten av sommaren.

kvar efter midsommar blir alltså 1 eller 2 vallacker (vet inte hur det blir med den nya) och ett sto.

Den första vallacken är alltså min.

Nu har vi vallackerna för sig och stona för sig. Ägaren till stoet som blir kvar vill att alla hästarna ska gå tillsammans medan vi andra är tveksamma till att ha 1 sto och flera vallacker ihop då vi misstänker att det kan bli slagsmål om henne. Min häst är tex ganska hingstig av sig.

Vad är era erfarenheter?

Kan tillägga att jag haft konvalecenthäst från och till i två år så skador vill jag undvika så långt det är möjligt när han nu äntligen är igångsatt och verkar hålla.

Jag ser inga som helst problem med detta :confused:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Vår flock ser ut så här: 2 äldre ston, 1 yngre sto och 1 äldre valack.

Vi kommer flytta till ett nytt stall till midsommar, då kommer flocken se ut som följande:
1 äldre valack, 2 yngre valacker och ett äldre sto. Kan aldrig tro att det kommer gå annat än bra :)

Självklart kan det vara så att vissa hästar inte trivs ihop, men det har nog att göra med annat än att de är av olika kön.

Att vallacker som är lite hingstiga av sig kan slåss om stona är väl inte något nytt precis.

Min vallack motade bort ägaren till stoet han gick med förra sommaren när hon var brunstig... han vaktade också henne när det gick en vallack till i hagen.

Fick pm från en tjej som inte hade goda erfarenheter av att ha flera vallacker med ett sto.

Normalt sett ska det inte vara några problem med att ha ston och valacker ihop. I vårt stall så går ett sto med 5 valacker i olika åldrar, gick även bra på betet i somras då två av valackerna (då 2 år) var relativt nykastrerade. Stoet i fråga är rätt hög i rang, så är det någon som kör med dom andra så är det hon...

Men såklart, om valackerna slåss är det ju ingen bra lösning. Så länge ni har fler än tre hästar så kan ni ju låta en av valackerna gå med stoet så slipper hon gå själv. Har ni bara tre hästar över sommaren blir det ju alltid nån som får gå själv, vilket kanske inte är så kul. På sommaren är det ju skönt om de kan ha hjälp av varann med att klia och vifta bort flygfän...

Jag skulle nog ändå testa att släppa ihop dem, funkar det inte får man väl sära på dem igen.

Håller med. Har bara dåliga erfarenheter av att ha flera vallacker med ett sto.
Släpp ett sto och en valllack i en hage och resterande vallacker i en annan.

Djurjouren skrev:

Där håller jag INTE med, eftersom jag bara har god erfarenhet av att ha en eller fler valacker i en flock......Så olika vi kan tycka, eller hur ;) OCH ha erfarenhet av....

mvh
Carina på Cesam Arabians

Hade tidigare mitt sto ihop med två valacker. Det gick hur bra som helst. Hon bestämde! :D
På ridskolan som jag höll till på när jag var yngre, hade dom alla lektionshästar i samma hage. 10 valacker & fyra ston. Aldrig något bråk där heller. Så jag har bara bra erfarenheter av detta. :)

Jag har både bra och dålig erfarenhet. Börjar den posetiva, har från när jag fick min första häst haft blandade flockar utan problem ibland flera ston ibland färre.
Min islandshäst som jag skaffade senare gick bra när han gick med 1 sto och ngr till valackar. Då var stoet min hästs och ingen av de andra försökte ta henne från honom. Sen kom det yttligare ett sto och två valacker, och då blev det bråk. Min häst tyckte förtfrande att stoet var hans och ville gärna ha även det andra stoet. Det ville även de två nya valackerna (den kände det nya stoet) så det blev bråk mellan min häst och de nya pojkarna. För säkerhetsskull delades stona och valackerna upp i olika hagar.

Djurjouren skrev:

Håller med och har samma erfarenheter! Det brukar alltid va minst en valack som försöker "ta" stoet som sitt, med resultat att det blir bråk med de övriga valackerna och spänningar över lag. En valack med flera ston hade varit en annan sak och brukar reda sig bra däremot....

Tack för alla åsikter!

Vi har bestämt oss för att ha vallacker och ston separat tillsvidare och när de som ska på bete åkt får vi se om den nya vallacken blir kvar och om vi kan ha två vallacker med det här stoet.
(den nya vallacken är rätt ung så han viker sig nog för min häst vad gäller "äganderätten till" stoet).

Jag fattar inte vad problemet är. Har aldrig varit med om att det skulle bli bråk. Menar ni att 3 ston och 1 val. ihop skulle ge samma problem om stona skulle slåss om valacken???????

Det ligger inte i stons natur att slåss om vallacker och hingstar....

Min vallack vaktade det här stoet förra sommaren. En annan vallack som gick med de två stona under några veckor nu i vår hade fullt upp att hålla de två vallackerna som gick i hagarna bredvid på avstånd. Dessa två vallacker + två vallacker till ska alltså gå tillsammans med 1 sto.

Och du menar att det inte skulle kunna bli bråk?!

HannaZ skrev:
Det ligger inte i stons natur att slåss om vallacker och hingstar....

Min vallack vaktade det här stoet förra sommaren. En annan vallack som gick med de två stona under några veckor nu i vår hade fullt upp att hålla de två vallackerna som gick i hagarna bredvid på avstånd. Dessa två vallacker + två vallacker till ska alltså gå tillsammans med 1 sto.

Och du menar att det inte skulle kunna bli bråk?!

Ehh? :confused: Ston kan också slåss och jag har förr sett ston slåss OM valacker än vice versa.....Sura, bitchiga ston kan vara ganska grymma mot varandra.....Det är DE som är ledarna i flocken....

Så ja, både jag och Åke ( :bow: ) menar att det behöver INTE alls bli slagsmål med 4 valacker och 1 sto!! Varför skulle det bli det? :confused: Oavsett när de är kastrerade är de en "det" och de har inte samma könsdrift som en hingst....
Hingsten vaktar flocken, stoet leder flocken, valacker har ofta ett mellantingsposition.....

Så under alla mina år med hästar har jag faktiskt aldrig sett valacker slåss OM stona.....Så jag ser fortfarande inte vad som är problem i det hela....ärligt talat....
Jag vet inte vad det är för hästflockar ni vistas i eller vilken uppfostran/hantering era hästar har.....eller hur flockarna fostrar/styr varandra....
Jag hade släppt alla i EN hage.... :idea:

mvh
Carina på Cesam Arabians *som inte har några problem i min hästflock - ärligt talat*

Det är klart att det inte BEHÖVER bli bråk/gnabb/sparkar i en konstellation med med flera vallacker och 1 sto men det KAN bli det.

Det intressanta är hur "vår" flock ser ut.

Att släppa ihop två "vaktande vallacker" + två till med ett sto för några veckors tid känns onödigt med tanke på skaderisken.

Jag har ingen lust att ha konvalecenthäst en sommar till, har haft tillräckligt med problem de senaste två åren.

Nä. Om du läser ordentligt så ser du att alla mycket tydligt pratar om flera valacker med ett sto, inte tvärtom. snarare klart och tydligt att flera ston med en valack inte brukar vara några problem....

Jag har erfarenhet av båda delarna. Hade under några år uthyrning av stallplats för att ha sällskap till mina egna hästar. Dom flesta hästar gick bra ihop. Det var dock aldrig bara ett sto med flera vallacker (vad jag kan minnas).

Det värsta som hände var när en vallack var hos oss för "provköp" (inte min). Han var inte van att gå i blandad flock och blev då mycket hingstig. Denna vallack vaktade, slogs och till slut anföll han även en människa (utan att hon hotade honom). Högg henne flera gånger, när hon ramlade hoppade han över henne och sparkade mot henne. Har aldrig sett något liknande :eek: . Behöver väl inte tillägga att han kom inte ut i våra hagar mer utan fick åka hem igen.

Är dom inte vana att gå i blandad flock så ska man nog vara försiktig.

Senast ändrad:

mackan skrev:
Nä. Om du läser ordentligt så ser du att alla mycket tydligt pratar om flera valacker med ett sto, inte tvärtom. snarare klart och tydligt att flera ston med en valack inte brukar vara några problem....
Så mycket kan jag säga att "åke" också förstod....H*n sade bara hur det skulle bli vice versa, så läs Du också!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka