4-taktig galopp

Asa_S

Trådstartare
har min häst lagt sig till med, och jag håller på att bli knas. Det spelar ingen roll vad jag gör, känns det som. Jag har försökt öka galoppen, korta galoppen, rida tempoväxlingar, täta avbrott, men hon är stadig som en klocka i sin fyrtakt. Eftersom jag inte har någon som springer bredvid ute i skogen, kan jag ju inte vara säker på att det är ytter fram före inner bak, men jag misstänker det. Finns det något knep för att vara idiotsäker? Och vad ska jag göra för att komma åt det? Jag rider inte så mycket galopp än så länge, men tycker det har varit bra att rida täta trav-galopp-travväxlingar för att få igång baken. Men det är alltså 4-taktigt. :mad:

Sv: 4-taktig galopp

eller e de 3 taktig....de e ju..hb, vb, hf, vf o svävmoment..så då e de la 4 taktigt..

Fattar hon fyrtaktigt redan från början, eller "faller" hon i det?

galoppera över bommar kanske?

har ingen egen erfarenhet av detta m 4takt, men jag kan tänka mej att det är betydligt lättare för hästen att galoppera bommar i 3-takt

Hej hej,

Bra fråga....jag vill också gärna få svar på det eftersom min dotters ponny gör likadant :crazy: : Hennes dressyrtränare sa så här.... fatta galopp....2-3 galoppsprång..sakta av till trav...trava lite....fatta galopp...2-3 galoppsprång..sakta av till trav..osv. Detta för att , enligt tränaren, en häst sätter under sig (bakbenen) när den fattar galopp sen är de första galoppsprången "riktiga" sedan faller den in i 4takten igen. Vet inte om det gäller för alla hästar men så sa hon om min dotters ponny iaf. Vi håller på med den träning just nu så jag kan inte svara på om det hjälper. Dessutom står han på vila just nu pga hälta (fått något varst i foten vilket har gett ett sår och det ömar nu :( )

Men kanske någon kan säga något om detta...det som tränaren har sagt...gäller de flesta hästar som går i 4 taktig galopp??

Mvh Jacky

Hej,

Gaopp ar tretaktig. Om den ar fyrtaktig beror det pa att hasten
a) anvander sidorna olika
b) inte anvander sin bakdel till att bara med

Det andra resulterar i det forsa och tvart om. Forsakra dig forst om att hasten ar avslappnad, ror sig avslappnat. Sen ar det bra att anvanda skolorna, till att borja med oppna for att losgora, senare sluta for att fa hasten att vinkla mer i bakdelens leder. Jag skulle rekommendera att jobba med detta i skritt och trav tills hasten ar mer balanserad och stark i bakdelen. Da den ar det kommer du aven att fa en taktmassig galopp.

Lycka till! :banana:

Det går även att rida en svag öppna (när hästen kan det i skritt och trav först) i galoppen. Mycket stärkande och främjande för tretakten.

Lycka till från mig med

Hade oxå en "fyrtaktare" en gång och vi gjorde så som Jacky skriver. Galopp ett par språng och sen ner till trav.

Om det är svårt atthålla ihop hästen är det lättare att göra detta på en volt. Man kan även göra en volt i volten och fatta ur den lilla volten när hästen och du har bra takt och balans.

Det krävs lite träning, men trägen vinner :)

Har ingenstans att lägga volter... ännu iallafall :crazy: - annars vore det lättare. Mer styrkearbete i lägre gångarter är ju vad jag spontant var inne på själv, så jag får väl köra på det, det här uppstod efter ett tags vila, har åtminstone inte märkt det förut. Att hästen är överbyggd gör väl inte saken bättre, antar jag.

Tack för era svar!

Hjälpte det? Kan man bli av med den fyrtaktiga galoppen?

Jacky

Vanligt hos hästar som inte jobbar ordentligt med rygg och bakdel. Massor med fattningar, bara rida några steg galopp och bryta av är jättenyttigt och stärkande. Att sitta och harva i fyrtakt är meningslöst.

hm, har hon börjat med d nyligen eller alltid gjort så? min häst började galoppera så d kändes fyrtaktigt... efter ett tag började andra saker också bli konstiga men iaf, d visade sig att han hade atros i ett bakknä.. han hade ont därför började han galoppera så.. men d behöver ju inte vara att den har ont heller. men d är inte omöjligt..

sätter hon ner fram före diagonala bak? dvs VB VF HB HF i högergaloppen?
normal fyrtakt som löphästar har är juh VB HB VF HF..

så det låter som att din häst har en passaktig galopp, på hundar är pass ett tecken på ryggont.. du sa att din häst vilat ett tag och att detta kom efteråt.. passar sadeln fortfarande? kanske hon är stel i benen, stretchar du henne?

fast det finns juh hästar som har passaktig galopp ändå, fast då har dom oftast haft det i flera år..

men tips, studs, galoppbommar, sluta i galopp(rätt sluta)..
prova även att sadla liiite längre bak än normalt.. inte så att sadeln ligger illa men några cm kanske.. och sitt tillbaka i galoppen för att få upp huvudet på henne och få henne att sätta sig mera.. (ibland blir vissa hästar förslappade och vill inte träna upp sig till samma nivå som innan vilan)

Tanken på ont har slagit mig också, nu tror jag iofs inte det eftersom hon går med spetsade öron och bjuder framåt och är helt ren i traven, men säker ska man ju aldrig vara...

Iom att hon är så stor, så har jag velat att hon skulle få tid på sig att verkligen galoppera igenom varje språng, men det har kanske tippat över åt andra hållet nu då, att hon är för loj, helt enkelt. Hur som helst blir det mer krav i travarbetet framöver, så får vi se hur det påverkar. Har hon ont lär det ju visa sig innan vi kommit så långt...

Får kolla sadeln en gång till, tycker jag har koll på det där, men man vet aldrig...

ja, vet juh hur det själv är.. man tycker att man tänker på allt, men så finns det 20 grejer till som kan vara felet.. och när man hör det så tänker man "ja just det, varför tänkte ja inte på det" :D

jag hoppas att du får bukt med galoppen iallafall.. :idea:

Jag har en som har bekymmer med haserna och när han galopperar känns det som om han har fem ben. Antar att det är 4-taktig galopp.

Nja, det är inte riktigt så heller, så kan det kännas på nordisen när han är för otränad för att bära sig i galoppen. Här känns det helt OK, jag upptäckte det först när jag galopperade på hårdare underlag och kunde höra att det var "dubbelslag" på diagonalisättningen. Tror mycket av det ligger i att hon inte "ids" sätta under sig ordentligt i galoppen, tidigare har hon triggat mycket och då har det skett automatiskt, nu har hon kommit över den magiska 8-årsgränsen och insett att det är lindrigare att vara bekväm av sig, tror jag. Longerade igår och det var tydligt att hon inte kommer under sig ordentligt. När jag drev på fick jag ett protestpip och bättre galopp, men då orkar hon inte hålla voltspåret istället, så det blir till att jobba bättre i traven först. Pipet kan ju faktiskt också indikera att det gör ont, men som sagt, jag tror inte det (har faktiskt varit in till vet en gång, han böjde och hon var helt ren, han tittade på mig över glasögonkanten och sa: åk hem och muskla på hästen så får vi se (vilket inte är så lätt med denna eftersom hon har så hiskeligt lätt att tappa i hull, rätt matointresserad faktiskt)), så jag tror att jag avvaktar ett tag och ser om problemet kvarstår. Isåfall är det nog läge att göra en mer omfattande undersökning!

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Träning Jag har nu haft mitt kallblod i 4 år och har aldrig fått in honom riktigt i galoppen. Både i traven och i skritten går han att samla hur...
Svar
14
· Visningar
1 408
Senast: Svanhild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur