4-årstest.

G

Goldi

Visst finns väl det, när på året är det och vad ska hästen kunna ? :rofl:

Sv: 4-årstest.

Om du pratar om kvalitén (test för fyraåriga hbl) så gick den i början på september i år. Men datumen varierar beroende på vart i landet man bor.
Först vetrinärbesiktas hästen, kontrollerar hälsan och hästens allmäna skick men även böjprov. Sen visas hästen för hand där exteriör och skritt och trav bedöms. Sen rids hästen i alla gångarter enligt domarnas hänvisning, där bedöms gångarter, temprament och allmänt intryck. Därefter så löshoppas/hoppas hästen uppsuttet, där bedöms tekniken, temprament m.m. Man väljer själv om man vill löshoppa eller hoppa den uppsuttet. Om du går in på: http://www.asvh.se/unghast/kvalitet.htm så kan du läsa mer.

Sv: 4-årstest.

Hej!
Skulle bara tillägga att det även finns för andra raser. Jag har varit på kvalitèt för ponny. Då red jag connemara, men jag tror att även andra raser får vara med. Inom ponny i alla fall....

:bump:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
801
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama