4-5årig vallack gått på lösdrift

C

camilla_L

Jag köpte en häst som sas vara 6 och gått på lösdrift typ hela sitt liv, han är världens snällaste men han kan inte stå själv i stallet, kan inte ta ut han ur stallet själv då står han rätt upp så han nästan tippa, nån som ha en ide vad jag kan göra? det är en korsnings häst ca 165-166 växer än. Han är riden men kan inget första gången kunde han inte halt, men nu kan han det! men inte svänga. " tjurig " några bra tips? Den som hade han innan har ridit i alla gångarter och så men jag vill inte pressa honom för mycket heller några idèer hur jag ska börja skola honom på bästa sätt?

tack på förhand

Senast ändrad av en moderator:
Sv: 4-5årig vallack gått på lösdrift

Hej. Jag tycker att du inte ska rida honom för han verkar inte förstå de grundläggande hjälperna. Utan tömmkör honom visa hästen hur man svänger stannar glömm ej att vara tydlig och i korta pass. mycket beröm och det viktigaste av allt Ge eftergift nar han har fattat hjälpen.Lycka till.

okej men han är fruktansvärt bakrädd har testat allt!
longera går ganska bra. Han tycker det är mysigt att vara uppe i vårat ridhus och visa upp sig kan man inte få han att förså på något bra sätt? för han böjer sig för sänklarna osv men han svänger inte?

Låter både farligt och dumt.
Har du någon som kan hjälpa dig?
(Tex tränare)
Mitt tips är att ha klart grunderna från marken innan du sitter upp. Svänga tex...:smirk:

ja jag har jämt någon som hjälper mig...

Vad säger tränaren om problemet då?

Eftersom han var så bakskygg var min tanke att någon kanske kan gå brevid när du rider och leder hästen. För han borde ju kunna svänga om man leder honom. Medans någon leder så ger du "svängande hjälper"... tillslut borde han kunna koppla ihop hjälperna med att man ska svänga.

att han är inte ett dugg rädd för mig när jag rider och att jag inte ska pressa honom så mycket, utan att jag ska låta det ta lite tid, för han var ganska mager när han kom och då var en typ 160 nu är han typ runt 165, men när han lyssnar på skänklarna och när jag leder honom och håller på från backen så fattar han..

I så fall tycker jag du ska lyssna på din tränare. Denna borde veta bäst eftersom h*n sett både dig och hästen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig. På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 463
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar