4,5 gradigt halt

S

SomethingCorporate

Kan någon förklara för mig hur en häst som de inte syns att han är halt i skritt.
Markerar lite på liten volt i trav.
Och sedan när dom böjer hästen blir han 4,5 gradigt halt. :confused:
Han haltade ju betydligt efter bljning.. men 4,5 grad..
ska hästen kunna gå då?

Kan säga att hon som böjde fram (ja de var två som böjde, varav en som böjde mkt hårdare) böjde så hårt att han höll på att tippa aldrig sett någon som böjt så förjävla hårt jag såg ut så här :eek:

Men till min fråga..
Hur jävla halt är en häst som är halt i skritt?
Min förra häst var så halt att han inte kunde trava..(innan böjning)
i jämförelse med denna måste han ju ha haft 10.
men de finns ju inte på skalan..
Utan han var ju då självklart 5 gradigt halt.
Så hur går de ihop?

Jag fattar inte skalan.
Hästen travade och haltade ganska bra..
Men så nära 5 grader ska väl hästen knappt kunna gå..
eller vad är de jag missat.

Så hur går denna skala?
Kan någon förklara på ett ungefär?
För jag känner mig som ett stort frågetecken.

För hästen del spelar de "ingen roll" han är halt och ska bli behandlad.
Det är mest min hjärna som inte får de till att gå ihop.

Sv: 4,5 gradigt halt

Det "värsta" jag sett var en 3 - 3,5 gradigt halt häst på ett framknä, den höll på att stupa i backen när han skulle börja springa, han kunde liksom inte använda benet, hade det däremot suttit i en kota menade veterinären att han säkert skulle kommit upp i en 4 gradig hälta, eftersom kotan är mer lättböjd, men den var nästan trebent den, jättehalt.

Min häst var 4-gradigt halt efter böjprov och då sparkade hon nästan veterinären och haltade sedan så mkt att hon knappt gick att få i trav på gången.

När vi hittade henne i hagen då skadan precis hänt var hon blockhalt, stod med benet i luften, dvs 5-gradigt.

Bara som en jämförelse så hade jag en häst som var HELT ohalt initialt (dvs i trav rakt fram utan att de böjt). Aningens skum på böjt spår.

Röntgen visade att knäskålen var AV. Hade vi böjt honom (som TUR var röntgades han först) lär vi ha haft en blockhalt häst, dvs 5 gradig som inte stödde på benet.

En till tanke. Man skiljer ju på initialhälta och hälta efter provokation. Skalan är alltid 0-5.

vet inte riktigt om jag förstår.

men menar du att dom gör två bedömningar en innan böjning och en efter?

för de enda dom sa till mig var: "hästen är 4,5 gradigt halt."

Fick du inget undersökningspapper? Där brukar det finnas kolumner på resultatet på respektive ben, oböjt, böjt hela benet, högt eller lågt.

Och att bara säga att hästen är 4,5 gradigt halt säger ju inte heller så mycket, vilket ben? Alla 4? Jag tror nog de uttryckte sig slarvigt.

Varför undersöktes hästen?

usch, fy vad hemsk!! :confused:
snacka om att bli negativt överaskad.. usch, det måste varit riktigt jobbigt..

det började med en besiktning.. (där han var 1½ grad halt på båda fram och 1 på båda bak)
sedan hält utredning (där dom kom fram till samma sak som övan) där inget hände egenligen..
och nu återbesök.

Hästen har endast skritt motioneras (vetrinärens ordination då han är grymt fet)

han är 4.5 gradigt halt på båda fram enligt veterinären.
Och de var jag tvungen att DRA ur henne.
Hon sa ingenting.
tyckte ingenting.
och verkade inte ens villig att hjälpa oss.
I sådana fall skulle vi få boka ny tid. osv osv.

Vi boka ny tid på annat ställe.
Har pratat med annan veterinär som verkade betydligt mer intresserad att du reda på vad de är som är fel och tyckde de lät konstigt att en häst som vill springa rör villigt på sig i hagen och endast marker på böjt spår i trav ska vara 4,5 grad halt.

vi fick för övrigt inget protokoll.
de lilla hon sa fick jag som sagt DRA ur henne.

Jag skulle absolut åka in och göra en rejäl genomgång för att hitta felet.

Som sagt har vi bokat ny tid på annat ställe.
Så vi ska göra de.

Ganska typiskt för dubbelsidig kotledinflammation fram med pålagringar. Min ponnymärr var initialt halt (innan böj) ca 0,5 grad (dvs markering) på böjt spår. Vid böj blev hon mellan 3,5-4,5 grader halt. Dvs kunde knappt gå, rasade nästan ihop, varav vi inte ens travade på gången. Denna hälta klingade ut relativt fort dock, men vid röntgen visade det sig inflammation och pålagringar. Så tuppkamsbehandlingar har införts (är inne på runda tre snart) och hon blir bättre o bättre.
Och en veterinär kan inte "böja sönder" ett ben, dvs böja en frisk häst halt. :smirk:

Så scenariot med din häst är inte vidare ovanligt alls. Ser det på kliniken nät intill dagligen tyvär. Dvs en initialt oren häst, dock ej halt, blir rent utav blockhalt vid böj efter påfrestning av kotan (dvs låga böj).
*lycka till med hästen*

men han höll ju inte på att ramla ihop..
han var som sagt markant halt och de är inte de de är frågan om.
och heller inte om vad de kan vara.. för vi ska som sagt in och göra stor genom koll (vilket dom inte ens verkade villiga att göra på förra stället)
Utan de är frågan om är en häst som kan trava.. haltar mkt ja visst.
Men jag har sett en 5 gradigt halt hästen som vägrade ta trav.
Denna häst travade på, tog trav på en gång.
Och jag tycker att 4,5 grad stämmer in.
För isådan fall blir steget mellan 4,5 grad - 5 grad stort.

Men jag är ju dock ingen veterinär.. utan är mer intresserad av att förstå hur det kan bli bedömt så? då hästen som var 5 gradigt halt var 10 ggr så halt än denna.

För övrigt förstår jag inte hur man inte kan böja för hårt.
De har jag hört många säga, bland annat veterinär.
Jag har hört om folk som vet var dom skicka sin häst om den ska bli utdömd för att "där böjer dom hästarna så att nästan ingen går igenom" och vilka veterinärer dom ska till om hästen ska gå igenom.

Och om man tänker själv att någon skulle böja ditt ben.
Så kan man väl visst bryta till en gräns att du får ont.
Samma borde gälla hästar.. eller?

Det behöver ju inte vara så illa som pålagringar.
Min häst har exakt samma "fel". Innan böjning är han helt ren, men när man böjer kotan så har han så ont så man får knappt böja, utan det blir en ren kamp alltså....sen är han 3grader halt.....
Han är röntgad och hade inga antydningar till pålagringar, broskbildnignar etc, utan det var en jättefin kota....

Men men, hältan är inte konstaterad vart den eg sitter, det gick inte. Han reagerade oavsett var vi bedövade (mer eller miondre), men som sagt, att det sitter i mjukdelarna vet vi ju eftersom röntgenbilden var så fin......
Nu går han på pronaxen eftersom vi inte kunde göra mer då vi inte vet exakt var hältan sitter....*suck*, men vi får bara hoppas det hjälper lite..... :cry:

..böjreaktioner kan även komma från ledband, senor osv, inte nödvändigtvis leder. Och har man bedövat kotor och andra leder och inte fått gensvar är ju gissningen att hältan kommer från mjukdelar el dyl. Känner flertalet hästar som under viloperioder INTE går igenom ett böjprov nånstans, men efter sex-tie veckors ridning är dom klockrena igen. Så hästar med diffusa hältor vid böj som inte har reaktioner annars, tycker jag att man kan skritta o mjuka upp, för att se eventuell skillnad. Vet även hästar som inte går igenom böj, om dom inte ridits ganska hårt innan. Dessa hästar lider ju av stela senor och ledband, som kräver en del uppmjukning innan böj.

Och om att böja ben. En människa kan INTE böja "sönder" ett hästben!!! Vad man gör vid böjprov, är att man utsätter en kota, eller en carpus eller vad det nu är vi vill utsätta för tryck, för en påfrestning. Få hästar är rena efter ett högt böj. Men det handlar inte heller om de första stegen hästar tar efter nersläpp av benet, utan om hur fort hältan klingar av. Dvs blir hästen ren på tre meter brukar man inte kalla det hälta, snarare markering. Men däremot sitter hältan i, då handlar det ju om att kotan molar och värker, vilket den alltså då skulle göra efter ett lite hårdare ridpass.

Har dock även hört pratats om sönderböjning av ben, tolkar det däremot som att folk ibland har svårt av avläsa hältan efter böj. Och visst snedböjer man, blir hästen haltare än av ett rakt böj. Men duktiga veterinärer och assistenter vet ju vad det är dom böjer, och vilken del av benet som skall få sin påfrestning...
*hoppas hästen blir bra o du får en rätsida i vad som var fel* ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 555
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor

Hund, Katt, Andra Djur